do. 26 aug 2021

Twee weken geleden haalde de verkoop van het Duitse bedrijf Zooplus, dat noteert op de beurs van Frankfurt, weinig krantenkoppen in de internationale pers. Het werd nochtans voor bijna 3 miljard euro verkocht aan het Amerikaanse fonds Hellman & Friedman. Het bedrijf beheert een online verkoopplatform voor producten voor huisdieren en is aanwezig in 30 Europese landen, waar het bijna 8 miljoen klanten bedient. Voor CBC Senior Aandelenstrateeg Michel Ernst een uitgelezen aanleiding om in te zoomen op deze groeiende sector.
Producten voor huisdieren: een groeiende markt
Onderstaande afbeelding toont de evolutie van de verkoop van Zooplus in de afgelopen jaren, waarbij de omzet gemiddeld met 120% per jaar toenam over een periode van 12 jaar.
Volgens het jaarverslag van Zooplus in 2020 was de Europese markt voor huisdierverzorging in 2020 zo'n 28 à 29 miljard euro (netto) waard en zal die naar schattng in 2030 zo'n 49 miljard euro bedragen, goed voor een groeipercentage van 6% per jaar. Zooplus zelf streeft naar een marktaandeel van 9 à 10% in Europa tegen 2025.

Net als Zooplus zag ook Tom & Co zijn omzet fors stijgen, van 1,524 miljard euro in 2019 naar 1,802 miljard euro in 2020, goed voor 18,2% groei op jaarbasis. Tom & Co zag zijn verkoop ook in ons land in 2020 met 10% op vergelijkbare basis stijgen. De Belgische markt voor dierenvoeding is momenteel zo’n 660 miljoen euro waard, zonder rekening te houden met accessoires. In Frankrijk wordt elk jaar gemiddeld 1.500 euro uitgegeven aan een hond en 1.000 euro aan een kat.
Trends in de markt voor huisdieren
De groeivooruitzichten voor de markt van huisdierenbenodigdheden worden gedreven door 4 trends:
- De toename van het aantal huisdieren
- Dit werd versterkt toen de coronapandemie in 2020 toesloeg, waarbij veel mensen huisdieren adopteerden of kochten. In Europa zijn er momenteel zo'n 110 miljoen katten, 90 miljoen honden, 52 miljoen gezelschapsvogels, 30 miljoen kleine zoogdieren, 15 miljoen vissen en 9 miljoen reptielen.
- In veel landen beschouwen millennials (consumenten geboren tussen 1980 en 1994) huisdieren steeds vaker als een reëel alternatief voor kinderen.
- De vermenselijking van huisdieren, die heeft geleid tot een wildgroei van producten voor gezelschapsdieren op het gebied van voeding, veiligheid, lichaamsbeweging, medische verzorging, speelgoed, badproducten, enz. Eigenaars van gezelschapsdieren beschouwen hun huisdieren steeds meer als leden van hun gezin en zijn daarom op zoek naar hoge kwaliteit en zijn bereid daarvoor te betalen.
- De prijsstijging van dierenvoeding en verzorgingsproducten voor gezelschapsdieren.
- Verschuiving naar het internet en nieuwe technologieën:
- Met slechts 17% van de markt online zijn er nog enorme mogelijkheden voor groei via het internet.
- Het is ook een economische sector die profiteert van en surft op technologische innovaties. Regelmatig worden tal van geconnecteerde voorwerpen voor katten, honden of andere dieren gecreëerd, zoals halsbanden met een gps-functie of aan smartphone gekoppelde voedingsdispensers die vanop afstand kunnen worden bediend.
Wereldwijde booming business
Volgens Transparency Market Research hebben Noord-Amerika en Europa geografisch gezien het grootste deel van de wereldmarkt voor huisdierbenodigdheden in handen, deels als gevolg van de snelle toename van het bezit van huisdieren en de toepassing van intelligente en technologisch geavanceerde producten.
Maar de vraag in de regio Asia Pacific (China, India, Japan, Australië,...) zal in de nabije toekomst aanzienlijk toenemen in vergelijking met andere regio's, mede als gevolg van de toenemende bekendheid van verzorgingsproducten voor huisdieren waarin geavanceerde technologie is verwerkt.
Volgens Global Market Insights was de wereldwijde markt voor verzorgingsproducten voor huisdieren (voeding, verzorgingsproducten, diverse benodigdheden, diensten,...) in 2020 meer dan 230 miljard dollar waard, waarbij de VS alleen al goed was voor zo'n 100 miljard dollar.

Uitgaande van een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 6,1%, zou deze markt voor verzorgingsproducten voor gezelschapsdieren in 2027 meer dan 350 miljard dollar waard zijn. Binnen dit bedrag zal voeding 94,2 miljard dollar vertegenwoordigen. Het segment diensten voor dieren zal een nog hogere groei van 8,8% boeken. Zo maakt de ziektekostenverzekering voor dieren een sterke ontwikkeling door en is in bepaalde landen sterk gedemocratiseerd. Volgens de krant Les Echos zijn in Zweden zelfs 91% van de honden en 56% van de katten verzekerd.
Gefragmenteerde markt
De markt voor huisdierenproducten is momenteel sterk gefragmenteerd door de aanwezigheid van verschillende wereldwijde, regionale en lokale spelers. Op wereldwijd niveau komen stilaan echter enkele kampioenen op.
Onderstaande tabel bevat een lijst van 10 wereldleiders op het gebied van huisdierenvoeding (het belangrijkste segment van producten voor huisdieren) waar Amerikaanse bedrijven alomtegenwoordig zijn.

Twee bedrijven domineren grotendeels de sector. De belangrijkste is Mars Petcare, een Amerikaans bedrijf dat niet beursgenoteerd is en wereldwijd bekend is om zijn topmerken Pedigree, Whiskas en Royal Canin.
Nestlé Group volgt op de tweede plaats met zijn (in de VS gevestigde) dochteronderneming Nestlé Purina PetCare, die producten als Purina Pro Plan, Purina ONE en Felix in het gamma heeft. Andere beursgenoteerde namen in de lijst zijn J.M. Smucker, General Mills, Spectrum Brands en Unicharm.
Pet Care Index
De internationale Pet Care Index, die 26 bedrijven met dierenverzorgingsactiviteiten omvat (waaronder Nestlé, Chewy, General Mills, Colgate-Palmolive, J.M. Smucker, enz.), heeft sinds begin 2020 beter gepresteerd dan de wereldwijde S&P 500 Index, met een factor twee. Als huisdieren steeds meer verwend worden door hun baasjes, dan zijn aandeelhouders van bedrijven in huisdierproducten dat de afgelopen maanden ook.

Sector op de beurs
Onderstaande tabel biedt een overzicht van bedrijven wiens activiteiten in dierenvoeding liggen (of toch grotendeels). Het gros van de beursgenoteerde bedrijven bevindt zich in de VS. Grote ondernemingen als Nestlé en Colgate-Palmolive werden niet in dit overzicht opgenomen, omdat ze slechts een beperkt deel van hun omzet uit dierenvoeding halen.
