wo. 16 sep 2020

H&M kwam gisteren met onverwacht goed nieuws en collega Inditex (+4%) doet daar een dag later nog eens schepje bovenop. De omzetcijfers van de Spaanse kledingretailer evenaarde de verwachtingen, maar lager in de resultatenrekening ging de groep vlot tot zeer vlot over de lat. KBC Asset Management zag dat het goed was, ook al zal corona nog een tijdje op de resultaten wegen.
Cijfers
Inditex genereerde over de eerste jaarhelft een omzet van 8,03 miljard euro, wat in lijn lag met de verwachtingen. Vorig jaar bedroeg de omzet over de eerste jaarhelft nog 12,8 miljard euro. De groep boekte een netto verlies van 198 miljoen euro, wat een stuk beter was dan het verlies van 265,9 miljoen euro waar de analisten vanuit gingen. De operationele bedrijfswinst (Ebitda) van 1,5 miljard euro kwam boven de verwachte 1,35 miljard euro uit. De bruto winstmarge kwam uit op 56,2%, tegenover 56,8% een jaar eerder, maar boven de verwachte 55,3%. De voorraden namen met 19% af over de eerste jaarhelft, een duidelijk gevolg van de flexibiliteit waarover de groep beschikt om de voorraden snel aan de vraag aan te passen. De online verkoop kende een zeer sterke groei van 74%, wat deels het omzetverlies in de winkels compenseerde. De groep heeft ook als doelstelling om meer dan een vierde van de omzet uit de online verkoop te genereren tegen 2022.
De mening van KBC Asset Management
Net als alle andere retailers werd Inditex zwaar geraakt tijdens de eerste jaarhelft door de coronamaatregelen die leidden tot de sluiting van de winkels. Toch merken we nu een geleidelijk herstel van de omzet. Tijdens het tweede kwartaal viel de omzet met 31% terug, tegenover 44% in het eerste kwartaal. Tussen 1 augustus en 6 september viel de totale omzet met 11% terug, exclusief wisselkoerseffecten. Ondertussen zijn opnieuw 98% van alle winkels geopend.
Op korte termijn zal corona nog steeds wegen op de resultaten, maar het herstel dat we nu zien stemt ons positief voor het aandeel. Inditex profiteert nog steeds van een competitief voordeel, het gevolg van zijn uniek bedrijfsmodel. Door lokaal te produceren kan het bedrijf snel op elke mogelijke vraag- en modetrend inspelen. Daardoor moeten onverkochte voorraden niet geliquideerd worden tegen hoge kortingen. De groep heeft nog een aanzienlijk groeipotentieel in zowel winkeloppervlakte als in het online segment en beschikt over een stevige balans.
De aanbeveling blijft onveranderd op “Kopen” met een koersdoel van 28,5 euro.
