wo. 14 sep 2022

De eigenaar van modemerk Zara, Industria de Diseno Textil (Inditex), zag zijn winst over de zes maanden tot juli met 41% stijgen. De verkoop nam met ongeveer een kwart toe. Daardoor heeft het bedrijf nu een sterke basis in de aanloop naar het tweede half jaar, waarin de vraag naar kleding waarschijnlijk door de ongebreidelde inflatie zal worden aangetast. Volgens analisten zullen de herfst en winter een uitdaging worden.
De cijfers in het kort
Het is de eerste reeks resultaten sinds de dochter van de oprichter, Marta Ortega, het roer overnam als nieuwe niet-uitvoerend voorzitter. De omzet steeg tot 14,84 miljard euro van 11,9 miljard euro een jaar eerder. Het bedrijf boekte een nettowinst van 1,79 miljard euro van 1,27 miljard euro vorig jaar. De verkoop is in de laatste weken gestegen, maar de jaarlijkse groei vertraagde echter lichtjes sinds het einde van het eerste semester tot 11% bij constante valuta tussen 1 augustus en 11 september.
De brutomarge bedroeg in de eerste helft van het jaar 57,9%, de hoogste in zeven jaar. Het bedrijf voerde zijn voorraden tijdelijk op om knelpunten in de toeleveringsketen te voorkomen. Op 11 september waren de voorraadniveaus 33% hoger dan een jaar eerder.
Herfst en winter worden uitdaging?
De resultaten waren in overeenstemming met de prognoses van analisten. Die verwachten dat de herfst en winter een uitdaging zullen vormen omdat de stijgende kosten van levensonderhoud de vraag naar mode zullen doen afnemen. Door het lagere consumentenvertrouwen zal de kledingverkoop in de tweede helft van het jaar en tot in 2023 waarschijnlijk dalen, hoewel prijsstijgingen van kleding de inkomsten zullen helpen.
Het winkelend publiek zal minder geneigd zijn kleding te kopen tegen hogere prijzen, vermoeden de analisten. Inditex besloot vroeg in het jaar haar prijzen te verhogen om de inflatie op te vangen. Dat was namelijk een periode waarin het publiek wereldwijd meer kleding kocht voor vakanties, evenementen en de terugkeer naar kantoor na de opheffing van de COVID-19-beperkingen.
Inditex’ vooruitzichten
Inditex zelf blijft echter sterke groeimogelijkheden zien. De belangrijkste prioriteiten van het bedrijf zijn het voortdurend verbeteren van het productaanbod, het verbeteren van de klantervaring, het blijven focussen op duurzaamheid en het behouden van het talent en de inzet van zijn mensen. Deze prioriteiten zullen de organische groei op lange termijn stimuleren.
Inditex denkt dat de onlineverkooptegen 2024 meer dan 30% van de totale omzet zal bedragen. In 2022 verwacht het bedrijf een stabiele brutomarge (+/-50 basispunten). De toekomstige groei wordt geschraagd door de investeringen in de winkels, de vooruitgang van het onlineverkoopkanaal en de verbeteringen van de logistieke platformen met een duidelijke focus op innovatie en technologie. Het bedrijf schat de investeringen in 2022 op ongeveer 1,1 miljard euro.
