vr. 29 apr 2022

De omzet van Apple steeg in zijn tweede kwartaal met 8,6% tot 97,3 miljard dollar en ging daarmee vlot over de lat van 93,89 miljard dollar. De wereldwijde omzet uit de verkoop van telefoons bedroeg 50,6 miljard dollar, een stijging met 5,5% ten opzichte van een jaar geleden, en de omzet uit de verkoop van diensten steeg met 17% tot 19,8 miljard dollar, beide hoger dan analisten gemiddeld hadden voorspeld. Vooruit kijkend waarschuwde de groep niet verrassend voor tegenwinden in het huidige kwartaal. KBC Asset Management-analist Kurt Ruts handhaaft “Kopen”-aanbeveling en koersdoel van 165 dollar.
De resultaten
De omzetgroei werd over een breed front gedragen en was beter dan verwacht, behalve voor wearables. En zoals verwacht had de iPad het meest te lijden onder de beperkingen en was dit het enige product waarvan de verkoop daalde. De kwartaalwinst kwam uit op 1,52 dollar per aandeel en versloeg daarmee de analistenverwachting op 1,42 dollar.
- De omzet van de iPhone, het belangrijkste product van Apple, steeg in het afgelopen kwartaal met 5% tot 50,6 miljard dollar, waarmee de prognose van 48,1 miljard dollar ruimschoots werd overtroffen.
- De omzet uit diensten kwam uit op 19,8 miljard dollar, boven de raming van 19,7 miljard dollar en 17% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar.
- De omzet van de divisie 'wearables, home and accessories' steeg met 12% tot 8,8 miljard dollar en bleef daarmee achter bij de verwachtingen van 9,1 miljard dollar. Die categorie omvat de Apple Watch, AirPods, Apple TV, de HomePod en diverse andere accessoires.
- De omzet van iPad daalde met 2% tot 7,6 miljard dollar en bleef daarmee achter bij de consensus van 7,1 miljard dollar.
- Voor de Mac rapporteerde Apple een omzet van 10,4 miljard dollar, of een groei van 15%, waarmee de raming van 9,1 miljard dollar werd overtroffen.
Apple heeft een enorme en groeiende totale geïnstalleerde actieve apparatenbasis van bijna 2 miljard. Apple's groeiende verkoop van diensten zoals muziek-, tv- en fitnessabonnementen helpt ook de klap van het lage aanbod van apparaten te verzachten. Het bedrijf zei dat het nu meer dan 825 miljoen betalende abonnees heeft voor al zijn abonnementen, een stijging met 40 miljoen ten opzichte van vorig kwartaal en een geruststelling voor beleggers die bezorgd zijn over de vertragende groei bij rivalen zoals Netflix.
De brutomarge van 43,7% overtrof ook de verwachtingen met ongeveer 80 basispunten en is dankzij een hogere dienstenmix nu ongeveer een volle 10 procentpunten hoger dan drie jaar geleden. Het bedrijf verhoogde zijn kwartaaldividend naar 0,23 dollar per aandeel van 0,22 dollar eerder en de raad van bestuur keurde een inkoop goed voor nog eens 90 miljard dollar aan aandelen.
Apple’s vooruitzichten
Apple heeft geen specifieke omzetprognoses gegeven, een gewoonte die het tijdens de coronapandemie aannam. Voor het juni kwartaal wees het bedrijf op tal van tegenwinden die de groei zullen beïnvloeden. De leveringsbeperkingen als gevolg van de storingen in COVID-19 en het tekort aan silicium in de hele sector zullen de inkomsten met 4 tot 8 miljard dollar drukken, wat "aanzienlijk groter" is dan het effect op het kwartaal van maart. De storingen door COVID-19 hebben ook "enige" invloed op de vraag van klanten in China.
Wisselkoersschommelingen zullen de groei naar verwachting met 300 basispunten drukken, terwijl de opschorting van de verkopen in Rusland de groei met 150 basispunten zal doen afnemen. De groei van de dienstensector zal naar verwachting double digits blijven, maar wel vertragen ten opzichte van het maartkwartaal.
KBC Asset Management over Apple
Opnieuw een sterk kwartaal voor Apple. Het bedrijf klonk enigszins voorzichtig over de vooruitzichten en vermeldde een waslijst aan tegenwinden, wat in de huidige macro-omstandigheden volgens onze analist Kurt Ruts niet meer dan logisch is. Hij heeft een evenwichtige kijk op het aandeel. Aan de ene kant heeft het een uniek (luxe)merk en een gesloten ecosysteem. Bovendien onderscheidt het bedrijf zich in het huidige klimaat met stijgende kosten als een bedrijf met (sterk) prijszettingsvermogen. Anderzijds is het aandeel niet bepaald goedkoop (en duurder dan Alphabet en Facebook). Daarom worden de “Houden”-aanbeveling en het koersdoel van 165 dollar herhaald.
