vr. 15 mei 2020

Het aandeel Reckitt Benckiser is sinds het dieptepunt in maart en sinds het begin van het jaar sterk gestegen, omdat verschillende merken in de portefeuille door de huidige gezondheidscrisis een sterke boost ondervinden. Aan de huidige waardering ziet KBC Asset Management-analist Bob Van Leemputte echter onvoldoende opwaarts potentieel om het ‘Kopen’‐advies te behouden.
Nieuwe strategie
Na jaren van tegenvallende resultaten trad in september een nieuwe CEO aan. In februari, bij de publicatie van de resultaten over het eerste kwartaal, werd een nieuw strategisch plan voorgesteld. De groeiverwachtingen werden naar realistischere niveaus bijgesteld en er kwam een zware afschrijving op de acquisitie van Mead Johnson Nutrition, de producent van babyvoeding die Reckitt enkele jaren geleden heeft overgenomen. Het plan werd met gemengd enthousiasme onthaald, maar zou op langere termijn het bedrijf ten goede moeten komen.
Being in the right neighbourhood
Toen sloeg de coronacrisis toe. Consumenten trokken massaal naar de supermarkt en met merken zoals Dettol en Lysol (de Amerikaanse tegenhanger van Dettol) schoten de verkoopcijfers van Reckitt Benckiser de hoogte in. Naast de zeep‐ en schoonmaakmiddelen heeft Reckitt ook vitamines en vrij verkrijgbare geneesmiddelen zoals Nurofen, Mucinex en Strepsils in portefeuille, die ook gretig werden gehamsterd.
Daar bovenop komen producten die door de lockdownmaatregelen indirect een boost krijgen, zoals de Finish- en Calgon-vaatwastabletten. Reckitt overtrof in het eerste kwartaal dan ook alle verwachtingen met een explosieve groei van maar liefst 13,3% op vergelijkbare basis. Dit was een mooi staaltje “being in the right neighbourhood”, zoals de CEO het verwoordde.
De visie van KBC Asset Management
De verkoopcijfers van Reckitt kennen een sterk momentum dat volgens KB AM niet onmiddellijk zal verdwijnen. Analist Bob Van Leemputte ziet geen herhaling van het hamstergedrag van het einde van vorig kwartaal, maar de effectieve consumptie is wel degelijk gestegen. Niettemin bestaat de kans dat een deel van de consumenten Dettol na verloop van tijd zal vervangen door goedkopere merken.
Bovendien verliest Reckitt traag maar zeker terrein op de Chinese markt voor babyvoeding. Op de korte termijn is het verhaal zeker positief, wat duidelijk werd door de recente koersevolutie, maar op middellange termijn zijn er ook uitdagingen.
KBC AM heeft er vertrouwen in dat het ommezwaaiplan van de nieuwe CEO de uitdagingen van de toekomst het hoofd kan bieden. Het aandeel heeft evenwel een mooie rit gereden en noteert aan een koers-winstverhouding van 22x, wat onvoldoende opwaarts potentieel laat. De aanbeveling gaat bijgevolg van "Kopen" naar "Houden", bij een ongewijzigd koersdoel van 7.100 GBp.