wo. 25 mei 2022

De winstwaarschuwing van Snap schokte de markten gisteren. Terwijl vorige maand nog op omzetgroei tussen 20% en 25% gemikt werd, klonk het eergisteren dat de omzet en EBITDA in het tweede kwartaal waarschijnlijk onder de ondergrens van de verwachtingen zouden uitkomen. CEO van Spiegel wees op “de macro-economische omgeving die zeker verder en sneller verslechterde dan verwacht”. Ondanks de omzet op jaarbasis zal blijven toenemen in het tweede kwartaal, zullen de cijfers onder de analistlat uitkomen. Ook andere bedrijven hebben te lijden hebben onder de problemen met de toeleveringsketen, de inflatie, de bezorgdheid over de rentevoeten, de oorlog in Oekraïne, enzovoort.
Snap verliest 15 miljard dollar beurswaarde
Gisteren implodeerde de aandelenkoers van Snap met meer dan 40%, waardoor Alphabet, Meta en vele andere aandelen die afhankelijk zijn van reclame in zijn spoor werden meegesleurd. De waarschuwing van Snap draagt zeker bij tot de bredere macroangst in de markt, die de laatste tijd is toegenomen na teleurstellende updates van bedrijven als Target en Walmart, evenals een groeiende lijst van gerapporteerde vacaturestop in de TMT-sector (Technology, Media, & Telecom).
Advertentiedipje? Of -dip?
Het debat gaat nu over de vraag of de zwakte van Snap ook zal doordringen tot andere aandelen die blootgesteld zijn aan reclame. Het antwoord is dat dat waarschijnlijk is, maar we weten niet in welke mate. De meeste analisten verwachten nog steeds een robuuste consument, vooral in de VS.
De balansen van de huishoudens zijn in blakende gezondheid na de pandemische stimuleringsmaatregelen en zouden de bestedingen en een zachte landing van de economie moeten ondersteunen. Maar natuurlijk kan de inflatie op een bepaald moment gaan bijten, waardoor de vraag wordt vernietigd. De waarschuwing van Snap laat een doorkijkje naar de internetmedia in de VS toe, aangezien de (online) advertentiemarkten enige zwakte of een steiler dan verwachte vertraging vertonen.
Is het de sector, of is het Snap?
Er kunnen factoren zijn die eigen zijn aan Snap, aangezien het bedrijf blootgesteld is aan een beperktere groep adverteerders en een beperkte blootstelling heeft aan veel niet-discretionaire categorie-advertentiebudgetten. Deze factoren verergeren waarschijnlijk hun uitdagingen ten opzichte van andere grotere platforms zoals Facebook en Google. Bovendien heeft reclamebureau Publicis (KBC AM: “kopen”, koersdoel:76 euro) vanochtend op zijn jaarlijkse algemene vergadering zijn vooruitzichten herhaald, wat ons enige troost biedt dat het in reclameland misschien niet zo slecht gaat als de markt nu lijkt te geloven.
Lager koersdoelen voor Alphabet en Meta.
Door de fors lagere waarderingsmultiples daalt het koersdoel van KBC Asset Management voor Alphabet van 3 150 naar 2 900 dollar, met behoud van het “Kopen”-aanbeveling. Het koersdoel van Metadaalt van 210 naar 190 dollar, eveneens met behoud van de aanbeveling. “Houden” in dat geval.
