ma. 1 apr 2019

Tencent haalt zijn inkomsten voornamelijk uit online gaming en uit (online) reclame. Met WeChat bezit het bedrijf de grootste sociale netwerksite in China. Daarnaast is Tencent naar omzet het grootste online gaming bedrijf in de wereld.
Online gaming is ‘hot’ in China. Zeer populair zijn de (rollen)spellen waaraan zeer veel spelers tegelijk (massive multiplayer) kunnen deelnemen. Tencent heeft een belangrijk voordeel ten opzichte van andere online gaming bedrijven. Het geniet immers van het netwerk-effect dat gecreëerd wordt dankzij de grote klantenbasis van WeChat.
Met WeChat heeft Tencent een (digitaal) ecosysteem gecreëerd dat erop gericht is om een breed scala aan online lifestyle noden van zijn gebruikers te bevredigen.
Qua aantal gebruikers en hun engagement is WeChat ongeëvenaard: dagelijks maken meer dan één miljard mensen gebruik van het platform en zij spenderen er gemiddeld meer dan 90 minuten. Samen met zijn andere apps is het bedrijf goed voor een online marktaandeel van om en bij de 50%. Qua online advertentie-inkomsten heeft het evenwel slechts een marktaandeel van zo’n 15%. De reden hiervoor is dat WeChat zeer weinig advertenties toont aan zijn gebruikers. Het verhogen van de ‘ad load’ is dan ook de grootste opportuniteit voor Tencent.
Sinds begin 2017 heeft Tencent geïnvesteerd in meer dan 100 bedrijven die doorgaans een stevige blootstelling hebben aan de digitale economie. Die (minderheids-)belangen zijn een belangrijk middel om zijn kolossale internettrafiek te kunnen monetiseren.
KBC Asset Management analyst Kurt Ruts start met de opvolging met een “Kopen”-aanbeveling en een koersdoel van 59,5 USD.