do. 9 jun 2022

De Belgische krant Tijd onthulde dat Lotus Bakeries (LB), dat momenteel bezig is met een capaciteitsverdubbeling van zijn Amerikaanse speculoosfabriek die in 2019 werd geopend, nu al denkt aan een nieuwe uitbreiding op de site. KBC Securities-analist Guy Sips ziet de groeiplannen van Lotus Bakeries met plezier tegemoet en verhoogt zijn advies van ‘Houden’ naar ‘Opbouwen’.
Van twee naar mogelijk 10 productielijnen
Lotus Bakeries’ nieuwe expansie in de VS werd aangekondigd door Roy Cooper, de gouverneur van de Amerikaanse staat North Carolina met de woorden: ‘When businesses come here, they can grow here.’. Volgens Cooper zou LB 84 miljoen dollar investeren en 62 jobs creëren.
In De Tijd benadrukte Jan Boone, CEO van LB, dat het bedrijf nu het voorwerk doet voor een nieuwe uitbreiding, die er pas over twee tot vier jaar zal komen. Eerst moet de huidige expansie, een verdubbeling van de capaciteit van de fabriek, tegen eind dit jaar afgerond zijn.
Analist Guy Sips vindt dat LB snel uitbreidt in de Verenigde Staten. Hij wijst erop dat het nog maar drie jaar geleden is, dat de koekjesbakker er twee productielijnen in gebruik nam. Een jaar geleden kondigde het bedrijf de bouw van een nieuw pand met twee productielijnen, met mogelijkheid tot uitbreiding naar vier productielijnen, aan. CEO Boone wil in de komende maanden beslissen over de derde en de vierde productielijn in dat pand. De aankondiging door gouverneur Cooper gaat over een derde pand met nóg eens drie à vier productielijnen.
Amerikanen aan de speculoos
De VS is al enkele jaren de belangrijkste afzetmarkt voor de speculoos die LB onder de merknaam Biscoff verkoopt. Meer dan één vijfde van de speculooskoekjes wordt door Lotus in de VS verkocht. Door lokaal te produceren wou Lotus kosten besparen en het milieu minder belasten, meldt analist Guy Sips.
Lotus Biscoff Cookies was in 2021 de sterkste stijger in de top tien van de wereldwijde ‘Cookie Brand ranking’, met een stijging naar de 7de plaats. LB’s ambitie is de 3de plaats (na Oreo en Chips Ahoy). Lotus verwacht dus te kunnen groeien, vooral in de VS. Hoewel het de belangrijkste markt is voor Lotus Bakeries, koopt minder dan 5% van de Amerikanen minstens eenmaal per jaar Lotus speculoos. In andere toplanden zoals de UK en België gaat het om meer dan 20 procent van de gezinnen.
KBC Securities over Lotus Bakeries
Analist Guy Sips is verheugd dat Lotus Bakeries een duidelijke strategie heeft die erop gericht is om van het bedrijf één van de top wereldmerken te maken en duurzame groei te realiseren. Hij verwerkte al in zijn model dat het Biscoff-koekje in 2025 goed zou moeten zijn voor een omzet van meer dan € 500m.
Hoewel 2022 een uitdaging lijkt te worden omdat LB geconfronteerd wordt met ongeziene kostenstijgingen, verhoogt analist Guy Sips zijn advies van ‘Houden’ naar ‘Opbouwen’ met een koersdoel van 5.750 euro. LB wil via prijsstijgingen zijn margedoelstellingen halen en wil blijven investeren in de groei van zijn merken. Volgens analist Guy Sips werkt de gerichte strategie van LB en versterkt ze de internationale groeiambities voor zowel Lotus Biscoff als Lotus Natural Foods (de divisie met gezonde tussendoortjes van LB).