do. 18 jul 2024

KBC Securities-analist Tom Noyens keer naar het persbericht van adidas voorafgaand aan de kwartaalcijfers en bezorgde ons volgende bijdrage:
Adidas de grote winnaar op het EK en op de beurs
Enkele dagen geleden kroonde Spanje zich tot kampioen op het EK voetbal. En weet u wie de shirtsponsor is van onder andere de 'nieuwe Messi'? Wel… het is adidas en niet Nike. De tegenstander van Spanje was Engeland, dat Nike als shirtsponsor heeft. Het was dus een 'gevecht der sporttitanen' en adidas kwam hier als winnaar uit.
Het EK voetbal werd op deze manier ook een afspiegeling van wat er zich op de beurs afspeelt. Nike verloor in enkele weken meer dan 20% na rampzalige vooruitzichten en tegenvallende resultaten. Adidas bracht deze week steengoede resultaten naar buiten en verhoogde de vooruitzichten. De Duitsers komen zo zeer sterk terug na een donkere periode.
Adidas?
Het Duitse adidas is de tweede producent ter wereld van sportartikelen. Het heeft schoen- en kledingsmerken en het vervaardigt ook sportuitrusting. Adidas verkoopt haar producten wereldwijd zowel via eigen winkels, winkels van derden als via ecommerce.
Yeezy-schoenen zorgen voor glimlach
Adidas gaf zoals gebruikelijk al een voorsmaakje op haar kwartaalresultaten en ook deze keer bezorgde het bericht ons een stralende glimlach. Hoewel we voor alle details nog moeten wachten tot 31 juli, laten de vrijgegeven cijfers al zien dat het tweede kwartaal een topkwartaal was.
De omzet steeg met 9% naar 5,8 miljard euro, hiermee doet het bedrijf het een pak beter dan de gemiddelde analistenverwachting (gav), die uitging van 'slechts' 5,5 miljard euro.
De operationele winst komt het voorbije kwartaal uit op 346 miljoen euro wat echt wel een pak beter is dan de voorspelde 237 miljoen euro. De operationele marge van 6% komt dus beduidend hoger uit dan de verwachte/gehoopte 3,3%. Dat staat in scherp contrast met de cijfers van Nike, die ons niet konden bekoren. Maar het staat ook in contrast met adidas' slechte cijfers van een dik jaar geleden.
Toen was er nog veel gedoe rond de Yeezy-schoenen en de samenwerking met de Kanye West. Deze episode ligt nu echt wel achter ons en het bedrijf heeft er een positief elan aan kunnen geven. Zo was de batch onverkochte Yeezy-schoenen in het tweede kwartaal goed voor een omzet van 200 miljoen euro en een winst van 50 miljoen euro. Adidas heeft de moeilijke uitstap dus toch nog een gouden randje weten te geven.
Nog belangrijker voor de toekomst is dat de verkopen naast de Yeezy-schoenen ook zeer goed verlopen en dat aan betere marges dan verwacht. Dat zien we voornamelijk terugkomen in de Samba-schoenen lijn van Adidas die zeer sterk aan populariteit blijft winnen.
Kijk alleen al maar naar onderstaande grafiek met data uit 'Google Explore', je kan hier uit afleiden dat de Adidas Lifestyle-schoenen zeer sterk aan populariteit aan het winnen zijn ten opzichte van de Nike-concurrenten.

Bron: Exane research & google explore
n dat brengt ons tot de vooruitzichten die adidas zelf geeft. Het management wordt alsmaar optimistischer. In het jaarbegin vonden we adidas nog te voorzichtig in hun doelstellingen, maar dat is dus aan het veranderen. Zo verhoogde Adidas haar vooruitzicht voor de omzet van heel 2024 naar een groei tussen 7 à 10%. Eerder was dat nog 5 à 10% groei.
De operationele winst voor 2024 zou nu uitkomen op 1 miljard euro, waar ze voorheen nog mikten op 700 miljoen euro. Toch vinden we de verhoging van deze vooruitzichten eerder conservatief. Volgens onze berekening is de verhoging van de vooruitzichten enkel gebaseerd op de verbeterde tweedekwartaalresultaten en neemt ze geen verhoging voor de tweede helft van 2024 in acht.
Wij geloven echter dat de trend die we momenteel zien (kijk alleen al naar bovenstaande grafiek) nog even kan aanhouden en hebben dan ook een grotere groei in onze prijs ingerekend. Verder gaan we er ook van uit dat de sportieve zomer (EK voetbal, Olympische spelen) adidas een extra boost zal geven. Grote concurrenten blijven immers belabberd presteren en adidas zal nog meer marktaandeel weten in te palmen.
Bovendien zien blijft het management zeer conservatief over de Yeezy-verkopen. Die zouden zelfs aan de kostprijs verkocht worden, volgens de vooruitzichten. Wij trappen hier niet meer in en zien dat deze verkopen toch nog lucratief zijn voor het bedrijf.
KBC Securities over adidas
Net als op het EK zien we dus dat de winnaar diegene is die het attractiefste product/spel op de mat kan leggen. Op het EK was dat Spanje met sambavoetbal en qua schoenen is dit adidas met de Samba-schoenenlijn.
Uiteraard is het nog uitkijken tot 31 juli om echt tot op het bot te kunnen analyseren hoe de cijfers zich weerhouden op geografisch vlak: hoe blijft Noord-Amerika standhouden en wat met China? Maar pas dan krijgen we inzicht in de marketinguitgaven en in de opsplitsing van de marge.
Niettemin zien we dat de eerste cijfers die Adidas ons voorlegt echt wel zeer positief zijn. We verhogen onze vooruitzichten in het model en komen uit op een nieuw koersdoel van 260 euro (van 240) met uiteraard een 'Kopen'-aanbeveling.