di. 17 aug 2021

Lotus Bakeries pakte gisteren uit met een sterk halfjaarrapport. De omzet ging vlot 13% hoger tot 365,2 miljoen euro en daarop werd een 15,3% hogere recurrente bedrijfskasstroom van 77,34 miljoen euro gerealiseerd, met dank aan de strategische groeipijlers Lotus Biscoff (goed voor 20% groei) en Lotus Natural Foods (40% groei). Die laatste krijgen extra aandacht in een uitgebreide analyse van KBC Securities-analist Guy Sips, waarin het koersdoel wordt verhoogd van 4.500 naar 5.450 euro en het “Houden”-advies bevestigd.
Resultaten eerste helft 2021
Het recurrente bedrijfsresultaat (REBIT) steeg met 17,1% tot 64 miljoen euro en de recurrente bedrijfskasstroom (REBITDA) deed met een toename van 21,2% tot 77,3 miljoen euro nog beter. Dieper in de resultatenrekening gaat het trouwens nog sneller met een nettowinst die 25% hoger uitkwam.
De operationele kasstroom bereikte een nieuw record van 142,6 miljoen euro. Ondertussen bouwt Lotus Bakeries de schulden verder af. De netto financiële schulden daalden met 41 miljoen euro tot 130 miljoen en leveren een schuldgraad van 0,9x op.
Resultaten per divisie
- Lotus Biscoff: omzetgroei van 20%, te danken aan de positieve impact van de heropening van de horeca en het geleidelijk herstel van het vliegverkeer in de VS. Alle concepten binnen het assortiment leverden een bijdrage tot de groei. Daarnaast blijft ook productinnovatie voor extra groei zorgen.
- Lotus Natural Foods: 40% omzetgroei, de sterkste prestatie ooit. De eerste twee maanden werden gekenmerkt door een verstrenging van de lockdowns die - in combinatie met een vergelijking pre-Covid - aanvankelijk voor een licht negatieve groei zorgden. Vanaf maart werd de groei echter maand na maand opnieuw opgedreven
- Lotus Local Heroes: geen concrete cijfers, maar wel sprake van een “mooie groei” in Frankrijk en België. In Nederland werd een stabiel marktaandeel van Peijnenburg gerapporteerd, terwijl ontbijtkoekmerk Snelle Jelle na een magere jaarstart opnieuw stevige groei laat zien.
Vooruitzichten
Concrete vooruitzichten geeft Lotus Bakeries niet in zijn interimrapport, maar in de toelichting klinkt CEO Jan Boone alvast bijzonder optimistisch: “We zijn nog maar begonnen om de wereld te veroveren met onze twee internationale groeipijlers Lotus Biscoff en Lotus Natural foods. Elk jaar komen er miljoenen gezinnen bij die onze producten voor het eerst in hun winkelkarretje leggen. En toch, als je kijkt naar het traject dat we kunnen bewandelen in al die landen, is het potentieel nog gigantisch”.
Om het verhaal ook bij een meer internationale gemeenschap van investeerders vleugels te geven, zal de groep trouwens zijn inspanningen op het vlak van Investor Relations opdrijven, wat door KBC Securities wordt toegejuicht.
KBC Securities over Lotus Bakeries
De interimcijfers van Lotus Bakeries worden geflankeerd door een uitgebreide analyse van analist Guy Sips, die het waarderingsmodel heeft geactualiseerd, omdat hij ervan overtuigd is dat Lotus Bakeries kan profiteren van de trend naar meer "on-the-go" snacks om in te spelen op de vraag van de consument naar gemak, draagbaarheid en voedingswaarde.
De analist benadrukt ook dat gezond snacken, de tweede pijler van Lotus Bakeries, niet langer een niche is in het snackuniversum. Grand View Research verwacht dat de wereldwijde markt voor gezonde snacks - waaronder repen, noten- en zadensnacks, gedroogde vruchtensnacks, trailmixen, hartige snacks, en vleessnacks - in 2025 bijna 33 miljard dollar zal bedragen, goed voor een gemiddelde samengestelde groei van 5,2% over de periode 2019-2025.
KBCS houdt in het waarderingsmodel voor Lotus Bakeries rekening met de uitgesproken ambitie om van Lotus Biscoff één van de grootste koekjesmerken ter wereld te maken, gedragen door een tweecijferige groei in de komende jaren. De groei werd ook versneld door de innovaties doorgevoerd in 2020. Vorig jaar werd het nieuwe Lotus Biscoff Sandwich-koekje geïntroduceerd, dat een snelle groei heeft gekend. Na een succesvolle lancering van Lotus Biscoff Chocolade in België in 2020, zijn de voorbereidingen voor een internationale lancering in de tweede helft al in volle gang.
De ambitie voor Lotus Biscoff wordt ondersteund door de gerealiseerde groei op het vlak van penetratie in grote en kleine consumentenmarkten waar Lotus Bakeries al actief is, gecombineerd met de mogelijkheid om die penetratie verder te verhogen. Om de ambitie en groei te ondersteunen wordt veel geïnvesteerd in productiecapaciteit, medewerkers en organisatie.
KBC Securities verwacht na de update van vandaag een gemiddelde jaarlijkse groeiverwachting van 11,4% tussen 2021 en 2025. De recente reorganisaties in Natural Foods zouden al in 2021 vruchten moeten afwerpen, zowel wereldwijd als in het VK. Daarnaast is er een duidelijke strategie om de distributie internationaal verder uit te breiden en om de groei van het kernassortiment in het VK te consolideren, aangevuld met de lancering van nieuwe producten in bestaande maar ook nieuwe segmenten. Een innovatiestrategie en -koker is gedefinieerd voor alle merken waaruit al veel nieuwe referenties reeds zijn gelanceerd in 2021.
KBC Securities verhoogt het koersdoel vandaag van 4.500 naar 5.450 euro en herhaalt het "Houden"-advies.