vr. 10 okt 2025

De aandelen van Ferrari daalden gisteren met 14%, de scherpste terugval tijdens een beursdag in negen jaar. De aanleiding was de presentatie van Ferrari’s strategie tot 2030, waarin het zijn elektrische ambities terugschroeft en voorzichtige groeivooruitzichten schetst. De impact op Exor, dat een belang van 19,5% in Ferrari aanhoudt, is aanzienlijk: de korting op de intrinsieke waarde van Exor steeg zo tot 56,3%, geeft KBC Securities-analist Livio Luyten aan.
Exor?
Exor is een Nederlandse investeringsmaatschappij die belangen heeft in diverse sectoren in Europa en de VS, waaronder Stellantis , CNH Industrial , Ferrari , Philps , The Economist en Juventus , verdeeld over zes operationele segmenten. KBC Securities startte de opvolging van Exor ongeveer een jaar geleden.
Ferrari blijft fundament in Exors portefeuille
Ferrari vertegenwoordigt 39,3% van Exors intrinsieke waarde via een economisch belang van 19,5% en verhoogde stemrechten. In februari 2025 verkocht Exor 4% van zijn Ferrari-aandelen (7 miljoen stuks) via een versnelde plaatsing aan 450 euro per aandeel. Die operatie bracht drie miljard euro op, bedoeld om de concentratie te verminderen en ruimte te creëren voor overnames of aandeleninkoop. Na de verkoop houdt Exor nog steeds een belang van ongeveer 20% en 30% van de stemrechten, waarmee Ferrari een centrale rol blijft spelen in de gediversifieerde holdingstructuur.
Ferrari’s businessmodel steunt op exclusiviteit en vakmanschap
Ferrari ontwerpt en produceert ultraluxueuze sportwagens en hanteert een strategie van schaarste: het bouwt systematisch één wagen minder dan de vraag. Die aanpak versterkt de exclusiviteit en draagt bij aan de indrukwekkende nettomarges van 23%. Sinds 2022 groeide het klantenbestand met 20% tot 90.000, terwijl 90% van de meer dan 330.000 geproduceerde wagens nog steeds in omloop is. Hoewel het aandeel Ferrari niet onder de rechtstreekse opvolging van Livio Luyten valt, wijst hij op de lifestyle-uitbreidingen zoals flagship stores* als een teken van het langetermijnpotentieel van het merk.
*Een flagship store is een winkel die dient als het uithangbord van een merk. Het is meestal een van de grootste, meest prestigieuze en opvallend ingerichte winkels van dat merk, vaak gelegen op een toplocatie in een grote stad. In zo’n winkel wil het merk zijn identiteit en waarden maximaal uitstralen. Neem gerust een kijkje in Ferrari's Flagship Store in Milaan.
Vooruitzichten tot 2030: gematigde groei en technologische neutraliteit
Ferrari’s recente update bevatte bescheiden upgrades voor 2025, maar stelde teleur met de vooruitzichten tot 2030. De productlijn zal bestaan uit 40% verbrandingsmotoren, 40% hybrides en 20% elektrische voertuigen—een duidelijke terugschakeling ten opzichte van eerdere plannen. Vanaf 2026 komen er jaarlijks vier nieuwe modellen, met de eerste elektrische Ferrari, de Elettrica (ontdek detechnische aspectenvan de wagen), gepland voor datzelfde jaar. De strategie benadrukt ‘technologische neutraliteit’ en een eigen ontwikkeling van elektrische componenten, afgestemd op de wensen van het trouwe klantenbestand. Tegelijkertijd temperen de groeiverwachtingen door tegenwind in de luxesector, zoals stagnatie in China en risico’s op handelsheffingen.
Waardering Ferrari: premium blijft gerechtvaardigd
Ondanks een verwachte omzetgroei van ongeveer 5% per jaar en een aangepaste winst uit operationele activiteiten (EBIT-groei) van 6%, blijft Ferrari gewaardeerd als een luxemerk met een sterke marktpositie. De terugschakeling in EV-plannen kan zelfs positief uitpakken, omdat het de zintuiglijke rijervaring beschermt. Hoewel de recente koersdruk verklaarbaar is, blijven de fundamenten solide. Ferrari verdient volgens Livio Luyten een waardering die vergelijkbaar is met niet-automobiel luxemerken, zeker voor beleggers met een langetermijnvisie.
Exor’s korting op intrinsieke waarde biedt instapkans
Na de koersdaling van Ferrari noteert Exor met een korting van 56,3 procent ten opzichte van zijn intrinsieke waarde—een niveau dat dicht bij historische pieken ligt en ruim boven het vijfjaarsgemiddelde van 45,5 procent. Ondanks inspanningen om die kloof te verkleinen, zoals tender offers*, blijft de korting hardnekkig. Onafhankelijke activa zoals Stellantis en CNH bieden volgens Livio Luyten kwaliteit, ook al vallen ze buiten zijn kernfocus. De brede korting, versterkt door Ferrari’s gewicht, creëert volgens hem een aantrekkelijke instapkans voor beleggers die op zoek zijn naar gediversifieerde blootstelling aan duurzame luxemerken.
*Een tender offer is een openbaar bod waarbij een bedrijf aanbiedt om aandelen van een ander bedrijf over te nemen tegen een vooraf bepaalde prijs en binnen een bepaalde termijn. Dit gebeurt meestal rechtstreeks aan de aandeelhouders, en niet via de beurs. Tender offers worden vaak gebruikt om een meerderheidsbelang te verkrijgen, een overname te realiseren of om aandelen terug te kopen (bijvoorbeeld om de beurswaarde te ondersteunen of de controle te versterken).

KBC Securities over Exor
KBC Securities-analist Livio Luyten blijft overtuigd van de kwaliteit van Exor’s portefeuille, ondanks de recente koersdruk bij Ferrari. Hij wijst op de structurele sterkte van de activa en de langetermijnvisie van het management. De huidige korting op de intrinsieke waarde biedt volgens hem een aantrekkelijke instapkans. Livio Luyten handhaaft zijn "Kopen"-aanbeveling voor Exor, met een koersdoel van 120 euro.
