ma. 12 aug 2019

De cijfers van Ahold Delhaize werden vorige week bekendgemaakt. De cijferset kreeg een opgestoken duim van KBC Securities, die zich vorig weekend onledig hield met het verwerken van al die cijfers en commentaren van de conference call in het waarderingsmodel. Dat heeft een wat hogere omzet- en een wat lagere winstverwachting tot gevolg, maar niets dat het “Kopen”-advies en koersdoel deed aanpassen. In wat volgt een overzicht van Senior Financial Economist Tom Simonts.
Cijfers
De cijfers van het tweede kwartaal samenvatten, doen we door te stellen dat de staking bij Stop & Shop vlot 110 miljoen dollar heeft gekost, maar dat de uiteindelijke winstcijfers toch in lijn der schattingen lagen.
De onderliggende resultaten in de VS bleven sterk met een omzetgroei van 2,3% en een 27ste achtereenvolgende kwartaal van groei bij Food Lion. Ook bleef het verkoopmomentum sterk in Nederland, waar digitale inspanningen op de margeontwikkeling wogen. Het klimaat in België blijft dan weer moeilijk, wat zich vertaalt in een omzetdaling van 0,2% en een positieve margeontwikkeling. De onderliggende winst per aandeel lag in lijn met de verwachtingen, maar de gerapporteerde winst werd beïnvloed door hoger dan verwachte rentekosten en eenmalige posten.
Belangrijkste boodschappen van de conference call
- De belangrijkste boodschap was dat het bedrijf zijn eerdere jaardoelstellingen duidelijk herhaalde en dat het zich comfortabel voelt met de huidige analistenschattingen. Die wijzen op een verwachte omzet van 65,7 miljard euro in 2019, zo’n 4,6% meer dan een jaar eerder (+1,5% op vergelijkbare basis). De bedrijfswinst (REBIT) moet landen rond 759 miljoen euro, wat een marge impliceert van 4,2% (inclusief een negatief effect van 110 miljoen dollar door de staking bij Stop & Shop), terwijl de onderliggende winst per aandeel (EPS) richting 1,49 euro kan gaan. Ook de verwachte kapitaalsinvestering (1,9 miljard euro) en de vrije cashflowgeneratie (1,8 miljard euro) moeten haalbaar zijn. Onze analist is van mening dat de huidige doelstellingen kunnen worden overtroffen.
- Het management maakt zich sterk dat het de Amerikaanse e-commerce activiteiten met meer dan 20% kan doen groeien in 2019 en met meer dan 30% in 2020. Dat effect zal niet beïnvloed worden door de staking bij S&S.
- De staking had een (weliswaar beperkte) negatieve invloed op het aantal transacties, maar niet op de gemiddelde omvang van de winkelwagentjes. De terugval met 1 à 2% moet kunnen worden dichtgereden door de resterende klanten weer terug in de winkels te krijgen. De groep zal daarvoor extra gebruik maken van gepersonaliseerde promoties.
- Het management verwacht een positieve ontwikkeling van het marktaandeel tot dusver in 2019. Er is namelijk blijvende groei ten koste van de kleinere kleinhandelaars.
- De generatie van vrije cashflow zal in de tweede jaarhelft ondersteund worden door het tegendraaien van de uitstroom van werkkapitaal en omdat de timing van belastingbetalingen positief zal inwerken. De groep herhaalde dat het al vele jaren zijn cashflowdoelstellingen kan inlossen, of zelfs overtreffen.
Schattingen en waardering
De aanpassing van het waarderingsmodel leidt ertoe dat de omzetverwachting voor het boekjaar 2019 stijgt met 0,1%, terwijl de winstgevendheid (EBITDA en winst per aandeel) respectievelijk 1% en 6% onder de vorige schatting uitkomt. Op basis van de nieuwe schattingen van KBC Securities, noteert het aandeel een EV/EBITDA-verhouding van 6,6x voor 2019. De koers-winstverhouding bedraagt 13,7x. Op basis van beursgenoteerde sectorgenoten wordt de reële waarde per aandeel geschat op 26,4 euro, terwijl een cashflowanalyse richting 25 euro wijst.
Eén en ander wordt gecombineerd tot een koersdoel van 26 euro, dat 25% opwaarts potentieel laat. Het “Kopen”-advies wordt dan ook herbevestigd.
Als kers op de taart kan er mogelijk nieuws komen van een eventueel huwelijk, al blijft dat speculatie. Martkwaarnemers wijzen daarvoor op de recente koersopstoot die zowel Ahold Delhaize als Kroger vorige week een opvallende duw in de rug gaven. Of daar enige waarheid in vervat zit, is onzeker. Dat een consolidatietrend te verwachten is, is echter wel zeker, omdat schaalvergroting en kostensynergieën belangrijk zijn in een sector die onder zware druk blijft staan van online spelers.
