vr. 23 okt 2020

De omzet van Coca-Cola daalde in het derde kwartaal (organisch) met 6%, een stevige krimp maar flink beter dan de door analisten verwachte 8,3%. De winst per aandeel ging nog vlotter over de lat: met 55 dollarcent per aandeel kwam die1 cent lager uit dan vorig jaar, maar deed wel 20% beter dan de consensusverwachting. Coca-Cola is richting 2021 sterk gepositioneerd en staat klaar om een substantiële omzet- én winstgroei op te tekenen. KBC Asset Management-analist Bob Van Leemputte behoudt zijn “Kopen”-aanbeveling en koersdoel van 54 dollar
Coronakrimp
In alle geografische departementen kende Coca Cola een omzetkrimp. De grootste terugval in volumes gebeurde in het 'Global Ventures'-segment, dat o.a. Costa Coffee en Monster Energy omvat. Door het massale telewerkregime en de social distancing-maatregelen wereldwijd komt er nog altijd minder volk over de vloer in de koffiewinkels. Ook de bottelaars en de Aziatische regio deden het slechter dan het wereldwijde gemiddelde. In Noord- en Latijns Amerika en de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) ging de organische omzet ook lager, maar minder sterk. Zowat overal was er geen ontkomen aan de impact van het coronavirus.
Wereldwijd ging de omzet van sprankelende soft drinks slechts 1% lager. Dat is vooral het gevolg van een daling van de verkopen buitenshuis in Noord-Amerika en Mexico. Verbazingwekkend genoeg groeide de verkoop van traditionele Coca Cola met 1%. Coca Cola Zero Sugar tekende zelfs 7% groei op. Fruitsappen, melk en plantaardige alternatieven daalden 6% door een zwakkere vraag in Latijns-Amerika en Azië. (Verrijkt) water en sportdranken daalden 11%. De daling was wereldwijd merkbaar en vooral in de goedkopere watermerken. Thee en koffie daalden het hardst met 15%, vooral door de sluiting van de Costa Coffee winkels.
Winst en marktaandeel
Zoals eerder aangehaald zat de grote verrassing in de vergelijkbare winst per aandeel. Die daalde dan wel ten opzichte van vorig jaar, maar slechts met 1 cent. Coca Cola is erin geslaagd om ondanks de merkbaar lagere omzet de operationele marge te verhogen. De vergelijkbare operationele marge is gestegen van 28,1% naar 30,4%.
Tijdens het voorbije kwartaal heeft Coca Cola marktaandeel kunnen winnen, maar niet genoeg om de sluiting van belangrijke verkoopkanalen te compenseren. De trend verbeterde wel, want in oktober was sprake van een daling tussen 0 en -5%.
Daarnaast gaat de groep door met de rationalisering van zijn portfolio om de groei in de toekomst te verzekeren. Terwijl het bepaalde merken afbouwt of verkoopt, blijft Coca-Cola inzetten op innovatie. Topo Chico hard seltzer (licht alcoholisch smaakjeswater) wordt in de eerste helft van volgend jaar gelanceerd in de VS. Molson Coors zal de productie, marketing en distributie op zich nemen.
De visie van KBC Asset Management
Voor de nabije toekomst blijft het management voorzichtig en het doet geen uitspraken over de verwachte omzetgroei of winst over het volledige jaar.
Analist Bob Van Leemputte stelt evenwel vast dat Coca-Cola niet bij de pakken blijft zitten en inzet op verbeteringen. Het evalueert zijn merkenportfolio om de groei te verzekeren en doet dit enerzijds door de uitbreiding van Topo Chico naar de VS en anderzijds door in niet-rendabele of krimpende merken te snoeien.
Bovendien heeft de groep het voorbije kwartaal aangekondigd dat er duizenden werknemers een vrijwillige vertrekregeling krijgen. Dat zal een eenmalige kost met zich meebrengen, maar de groep goed positioneren voor de toekomst.
Tot slot zal vanaf het tweede kwartaal van 2021 de vergelijkingsvoet veel lager liggen en komt in de loop van 2021 ook een coronavaccin op de markt. Coca Cola zal volgens onze analist sterk gepositioneerd staan en een sterke omzet- én winstgroei kennen.
KBC AM bevestigt de "Kopen"-aanbeveling en het koersdoel van 54 dollar.