vr. 20 aug 2021

Estée Lauder maakte gisteren resultaten bekend voor het vierde kwartaal en het volledige gebroken boekjaar 2021. De kwartaalomzet steeg tot 3,94 miljard USD (van 2,43 miljard een jaar geleden) en overtrof daarmee de door analisten vooropgestelde 3,75 miljard USD. De beter dan verwachte omzet leidde tot een sterke verbetering van de nettowinst, met een winst per aandeel van 78 dollarcent die meer dan 50% boven de consensusverwachting van 0,51 dollar lag.
Voor het volledige boekjaar 2021 kwam de totale omzet uit op 16,22 miljard USD, goed voor een stijging van 13% ten opzichte van vorig jaar. Wanneer de wisselkoerseffecten buiten beschouwing worden gelaten, zou de stijging 11% bedragen. De nettowinst steeg van 0,68 miljard USD vorig jaar tot 2,87 miljard USD dit jaar. De aangepaste nettowinst per gewoon aandeel steeg met 57% tot 6,45 USD.
Resultaten Estée Lauder per divisie
- Op basis van contante wisselkoersen kenden de verkopen in huidverzorging de grootste stijging met 25% over het volledige jaar. Zo'n 4% van die groei is toe te schrijven aan de overname van Dr. Jart+ en de verhoging van het belang in DECIEM, die vorig jaar nog niet in de cijfers werden opgenomen. De merken Estée Lauder en La Mer waren twee van de belangrijkste groeimotoren, vooral in China en in de travel retail. Clinique kende een sterke groei in alle regio's.
- De omzet in het segment Make-up (Estée's op één na grootste categorie, die goed is voor 26% van de omzet) daalde met 14% over het hele jaar. MAC en Clinique waren de merken die de daling leidden. Het bedrijfsresultaat van de categorie verbeterde echter dankzij een lagere impact van niet-kaskosten. Covid-19 had een stevig effect op het make-upgebruik, met name op het gebruik van foundation en lipmake-up. In de tweede helft van het boekjaar kende de categorie echter een omzetstijging, dankzij een verder gevorderd herstel in China en een gemakkelijke vergelijkingsbasis met het vorige jaar.
- De omzet van de divisie Fragrance (parfums) steeg met 21% dankzij een breed scala aan merken. In de tweede helft van het jaar werd de groei geholpen door een gemakkelijke vergelijkingsbasis, maar tijdens de coronapandemie bleef de vraag naar luxeparfums veerkrachtig.
- De verkopen van haarverzorging stegen met 9% en dat is vooral te danken aan Aveda, dat een aanzienlijke online groei kende toen kapsalons werden gesloten.
Resultaten per regio
- Geografisch gezien was Asia Pacific de belangrijkste motor achter de groei, met een omzetstijging van 22% bij constante wisselkoersen (29% gerapporteerd). Een sterke focus op online marketing zorgde ervoor dat het e-commercekanaal groeide tot 36% van de omzet, hoewel verschillende "bakstenen kanalen" ook een groei van meer dan 10% lieten zien. Op het Chinese vasteland groeide bijna elk merk, maar vooral de luxemerken gingen aan kop.
- Ook in de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten, Afrika) boekte Estée een sterke groei van 9%. Vooral travel retail (wereldwijde travel retail, inclusief het Chinese belastingvrije eiland Hainan worden toegerekend aan de EMEA-regio) en onlineverkopen zorgden voor groei. In het vierde kwartaal versoepelden de coronabeperkingen en begonnen de fysieke winkels weer aan te trekken. Hoewel het internationale reisverkeer nog steeds gematigd is, zorgden Chinese binnenlandse reizen, Hainan en Korea voor groei in travel retail.
- In Noord- en Zuid-Amerika groeide de omzet met 1%. Hoewel Noord-Amerika goed presteerde, met een lichte stijging, zag de groep een daling in Latijns-Amerika, wat resulteerde in een nagenoeg stabiel resultaat. De sterke groei in Noord-Amerika van de verkoop van parfums en huidverzorging werd grotendeels tenietgedaan door een daling van de verkoop van make-up.
Vooruitzichten Estée Lauder boekjaar 2022
- Voor het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar 2022 verwacht de groep een gerapporteerde omzetgroei van 17-19% of 11-13% autonome omzetgroei. De aangepaste winst per aandeel zal naar verwachting tussen 1,55 en 1,65 USD uitkomen.
- Voor het volledige fiscale jaar 2022 verwacht Estée Lauder een organische omzetgroei van 9-12% en een gerapporteerde groei van 13-16%. Voor het volledige jaar mikt het op een aangepaste winst per aandeel tussen 7,23 en 7,38 USD.
- Op lange termijn verwacht de groep terug te keren naar de doelstellingen van 6-9% omzetgroei en 50 basispunten groei van de operationele marge, wat zal leiden tot een groei van de verwaterde winst per aandeel met dubbele cijfers eens de normalisatieperiode na Covid-19 voorbij is.
KBC Asset Management over Estée Lauder
Analist Bob Van Leemputte zag een sterk kwartaal bij Estée Lauder, zoals gewoonlijk, maar hij stelt zich de vraag hoe het zit het met de stijgende grondstoffenkosten.
Het thema heeft beleggers in basisproducten dit resultatenseizoen ongerust gemaakt en het management van Estée Lauder schetste dan ook een duidelijk beeld over hoe die zal worden beheerd. De groep is van plan om de prijzen met 3% meer te verhogen dan de historische niveaus, die tussen de 2 à 2,5% liggen. In combinatie met kostenbesparingen zouden die de gestegen grondstoffenkosten moeten compenseren.
De bedrijfskosten zullen echter stijgen als gevolg van hogere uitgaven voor reclame en promotie met de heropening van reguliere winkels, en meer marketing in Noord-Amerika. Estée kent volgens KBC AM voldoende groei en haar merken zouden sterk genoeg moeten zijn om de inflatie te kunnen compenseren.
De hoge kwaliteit komt echter tegen een hoge prijs, met een aandeel dat momenteel wordt verhandeld tegen meer dan 50 keer de zonet gerapporteerde winst. Daarom beloont KBC AM de sterke resultaten en vooruitzichten met een verhoging van het koersdoel van 315 naar 325 USD, maar handhaaft het de "Houden"-aanbeveling.