do. 17 okt 2019

Netflix rapporteerde gisteravond nabeurs over het derde kwartaal een omzetgroei van 31% tot 5,24 miljard USD, wat in lijn met de verwachtingen ligt. De nettowinst per aandeel kwam met 1,47 USD boven de verwachte 1,03 USD uit en dat is te danken aan de verschuiving van content- en marketingkosten naar het vierde kwartaal.
Het voorbije kwartaal slaagde Netflix erin om netto 6,72 miljoen nieuwe abonnees aan te trekken. Internationaal waren er 6,26 miljoen nieuwe klanten, wat licht beter is dan de vooropgestelde 6,2 miljoen. Op de Amerikaanse thuismarkt won het bedrijf 520.000 klanten, waarmee het onder de beoogde netto aangroei van 800.000 bleef.
Vooruitzichten
Voor het lopende kwartaal mikt de streamingdienst op een totale netto aangroei van het klantenbestand van 7,6 miljoen abonnees, onder de verwachting van 8,7 miljoen abonnees. Voor het volledige boekjaar 2019 verwacht Netflix nog steeds een cashburn (negatieve kasstroom) van 3,5 miljard USD.
De visie van KBC Asset Management
Het Netflix-aandeel presteerde sinds de teleurstellende resultaten over het tweede kwartaal zeer zwak. De verwachtingen voor het voorbije kwartaal waren bovendien laaggespannen. Sommige bronnen spraken zelfs van een verwachte netto aangroei van de internationale klantenbasis van slechts om en bij de 5,5 miljoen abonnees. De enigszins geruststellende aangroei van internationale klanten stuwde het aandeel in de nabeurshandel dan ook 13% hoger.
Al bij al was de kwartaalupdate volgens analist Kurt Ruts beter dan verwacht, maar het aantal nieuwe klanten in de VS ontgoochelde wel. Het management wijt dit aan de prijsverhogingen begin dit jaar, wat volgens KBC AM zou kunnen wijzen op een gebrek een prijszettingsmacht en verzadiging op de thuismarkt. En dat is dan nog vóór de lancering van concurrerende diensten zoals HBO Max, Disney+ en Apple TV Plus… Bovendien zal Netflix in de toekomst belangrijke content zoals ‘Friends’ en ‘The Office’ aan die concurrenten kwijtspelen.
Beleggers kunnen wel leven met de stevige cashburn en de zwakke winstgevendheid, zolang Netflix een sterke abonneegroei blijft voorleggen. De markt zal de komende kwartalen dan ook met argusogen kijken naar de impact van concurrerende streamingdiensten op de abonneegroei.
Hoewel KBC AM nog steeds in het groeiverhaal van Netflix gelooft, blijft onze analist voorzichtig voor het aandeel. De hoge waardering en negatieve kasstroom blijven een heikel punt en de sterke groei heeft een prijskaartje. Het bedrijf moet sterk investeren in nieuwe tv-programma's en films. Verdere prijsverhogingen zullen de winstgevendheid op termijn moeten versterken, wat dan weer een impact kan hebben op de abonneegroei. Netflix zal ook rekening moeten houden met duurdere kostprijzen voor programmering naarmate de concurrentie van onder meer Amazon, Apple, Disney… toeneemt.
Bij KBC AM blijft het advies voor het Netflix-aandeel "Verkopen", bij een koersdoel van 250 USD.