di. 4 feb 2020

Alphabet rapporteerde over het voorbije kwartaal een netto omzet van 37,6 miljard dollar, wat zo’n 2% onder de verwachting is van 38,4 miljard dollar. De inkomsten uit online reclame (Google Websites-divisie) groeiden met 19,4%. Dit is minder dan de 21% groei in het derde kwartaal en licht ontgoochelend aangezien er gerekend werd op een groei van om en bij de 20,5%. De operationele winst bedroeg 9,3 miljard dollar en kwam daarmee zo’n 5% onder de consensus uit van 9,8 miljard dollar. De ‘miss’ was voornamelijk te wijten aan de lager dan verwachte advertentie-inkomsten en aan een zwakke hardware-verkoop.
Voor het eerst gaf Alphabet inzage in de omzet (-evolutie) van YouTube en de Clouddivisie. YouTube genereerde over 2019 15,1 miljard dollar aan advertentie-inkomsten. Dat is lager dan sommige analistenschattingen van om en bij de 20 miljard dollar. Over het voorbije kwartaal groeiden de advertentie-inkomsten in de divisie met 31% tot 4,7 miljard dollar. De Clouddivisie genereerde in 2019 8,9 miljard dollar aan omzet. Over het voorbije kwartaal was dit 2,61 miljard dollar (een groei van 53%).
De nettowinst per aandeel kwam uit op 15,35 dollar , wat een stuk beter is dan de verwachting van 12,49 dollar. Dat is te danken aan een veel lager dan verwachte belastingvoet in het kwartaal. Het bedrijf gaf nog mee dat het over het voorbije kwartaal voor 6,1 miljard dollar aan (eigen) aandelen heeft ingekocht en het verwacht naar de toekomst op zijn minst dat tempo aan te houden.
De visie van KBC Asset Management
Alphabet zet alle zeilen bij om zijn inkomsten te diversifiëren weg van reclame. Met Google Cloud Platform wil het bedrijf zich opwerpen als alternatief voor AWS (Amazon) en Azure (Microsoft) als aanbieder van cloud-diensten. Met de recente lancering van nieuwe smartphones en smartspeakers wil het zijn voet naast respectievelijk Apple en (opnieuw) Amazon zetten. Vooralsnog blijft Alphabet echter aangewezen op advertentie-inkomsten. Meer dan 80% van de omzet is afkomstig uit de verkoop van reclame gekoppeld aan zoekopdrachten en eigen content. Al bij al licht ontgoochelende resultaten bij Alphabet. Positief was wel dat het bedrijf meer transparantie verschaft inzake YouTube en de Clouddivisie. Het aandeel heeft er de voorbije weken een mooie rit opzitten en dat kan op korte termijn tot winstnemingen leiden.
Het aandeel is evenwel nog steeds niet duur in relatie tot de groei die het bedrijf realiseert. KBC Asset Management behoudt de ‘kopen’ -aanbeveling en trekt het koersdoel op van 1550 dollar naar 1600 dollar.