di. 20 aug 2019

Lotus Bakeries serveerde gisteravond een smakelijk interimrapport. De strategische keuzes om natuurlijke snacks in het assortiment op te nemen en verder in te zetten op internationalisering lijken hun vruchten af te werpen. KBC Securities-analist Guy Sips bevestigt het advies en koersdoel voor de aandelen.
Resultaten
De omzet van Lotus Bakeries steeg in het voorbije halfjaar met 11,5% tot 298,1 miljoen euro en dat was iets meer dan de 286,2 miljoen euro die door KBC Securities werd verwacht. Kiddylicious, dat vorig jaar nog niet in de resultaten te zien was, had een positieve impact van 10,6 miljoen euro, terwijl wisselkoersbewegingen een duwtje van 2,2 miljoen euro in de rug gaven.
Drie groeipijlers
De belangrijkste organische groei kwam van Lotus Biscoff dat, geholpen door een nieuwe internationale tv-commercial, zijn sterkste groei zag op de grootste markten (VS, VK en Frankrijk). Zonder exacte cijfers te geven, benadrukte Lotus Bakeries dat ook haar tweede strategische pijler Natural Foods (natuurlijke snacks) opnieuw een sterke groei kende. De derde pijler van de strategie is de focus op lokale specialiteiten in de thuismarkten België, Nederland en Frankrijk waar Lotus Bakeries zich richt op productinnovaties, met recente introducties zoals de met chocolade gevulde Madeleine en de Suzy-wafel met melkchocolade. Ook de Dinosaurus-koekjes groeiden in de eerste jaarhelft goed.
Minder goed nieuws was er in de categorie “peperkoek” in Nederland, want die blijft onder druk staan. Lotus Bakeries laat weten dat voor de betrokken divisie, Koninklijke Peijnenburg, wordt gewerkt aan een geïntegreerd plan.
Investeringen
Lotus Bakeries investeerde de voorbije 12 maanden zoals verwacht 164 miljoen euro in zowel de overnames van Kiddylicious en de BEAR-fabriek in Zuid-Afrika als in grote investeringsprojecten, waaronder de fabriek in de VS. De netto financiële schuld steeg van 56,3 miljoen tot 152,5 miljoen euro.
Samen met de kwartaalcijfers kondigde Lotus Bakeries aan dat het een nieuwe joint venture zal opstarten met Lona, de Italiaanse distributiepartner, die zich uitsluitend zal richten op de marketing van de merken van Lotus Bakeries. Lotus Bakeries bezit de meerderheid van de joint venture met een optie om op termijn alle aandelen te verwerven.
Lotus Bakeries richt bovendien ook een incubatorfonds (FF 2032) op, met als doel een platform te creëren voor investeringen in veelbelovende merken en groeibedrijven die innovatieve producten, technologieën of marktbenaderingen aanbieden binnen de voedingssector, zowel in Europa als in de VS. Het fonds zal tot 30 miljoen euro investeren in dergelijke minderheidsbelangen. De eerste centen zijn trouwens al besteed: in juli verwierf FF 2032 20% van de aandelen van Peter's Yard, een bedrijf in het VK dat zuurdesembroodjes produceert, met een omzet van 3 miljoen pond in 2018.
De visie van KBC Securities
Analist Guy Sips herhaalt na dit smakelijke halfjaarrapport het “Opbouwen”-advies en koersdoel van 2.700 euro per aandeel. Hij zet daarbij de strategie van de groep in de verf, die gericht is op voeding en gezondheid. Ondertussen timmert Lotus Bakeries ook verder aan haar internationale aanwezigheid, met de vroeger dan verwachte opstart van de speculaasproductie in de VS. Op grote markten als de VS en het VK wordt de groep bovendien ook steeds belangrijker met Lotus Biscoff, Lotus Biscoff Spread en Lotus Biscoff Ice Cream. Dat laat flink wat ruimte voor verdere groei.
