ma. 7 feb 2022

Lotus Bakeries hield al goed stand in het coronajaar 2020 en beleefde in 2021, dat bol stond van de versoepelingen in de horeca, een topjaar. De omzet steeg met ruim 10% en de winstgevendheid volgde hetzelfde spoor. De impact van de gestegen grondstofprijzen kon worden beperkt dankzij langetermijncontracten, maar nam niettemin een flinke hap uit de marges in de tweede jaarhelft. Er werden prijsverhogingen doorgevoerd in al haar producten, terwijl er voor aandeelhouders een hoger dividend in zit. KBC Securities-analist Guy Sips handhaaft een “Houden”-advies en het koersdoel van 5.450 euro.
Omzetgroei in alle kerndivisies
De omzet van Lotus Bakeries steeg in het voorbije boekjaar met 13,1% tot 750,3 miljoen euro, terwijl 735,8 miljoen euro was verwacht. De drie strategische pijlers, Lotus Biscoff (51% van de merkomzet met 15% groei), Lotus Natural Foods (22% van de merkomzet met 20% groei) en Lotus Local Heroes (27% van de merkomzet met 3% groei), leverden allen een positieve bijdrage aan deze prestatie.
Margedruk in tweede jaarhelft
De recurrente bedrijfskasstroom klokte af op 151 miljoen euro, in lijn met de verwachting van 151,4 miljoen euro. Dat betekent een marge van 20,1% tegen 20,6% verwacht. Lager in de resultatenrekening presteerde de groep met een bedrijfswinst van 123,8 miljoen euro, onder de lat van 129,3 miljoen euro. De bedrijfswinstmarge strandde op 16,5%, tegen 16,8% in 2020 en 2019. In de eerste helft van 2021 bedroeg de marge nog 21,1%, maar daalde naar 15,4% in de tweede jaarhelft. Netto verdiende Lotus Bakeries 90,7 miljoen euro, tegen 95,7 miljoen euro verwacht.
Kosteninflatie en prijsverhogingen
Lotus worstelde met een ongeziene, algemene stijging van de kosten in de tweede jaarhelft. Dit omvat aanzienlijke stijgingen voor grondstoffen, verpakking, energie, transport en arbeid. Deze trend lijkt zich in 2022 voort te zetten. Door het op langere termijn vastleggen van aankoopprijzen van grondstoffen en verpakkingen bij leveranciers, kon de impact van de kosten gedurende de tweede jaarhelft beperkt worden.
De voorbije maanden kondigde Lotus Bakeries reeds algemene prijsverhogingen aan voor al haar producten om de stijgende kosten in 2022 zo goed mogelijk te compenseren. Op die manier wil Lotus Bakeries haar rentabiliteit garanderen. CEO Jan Boone legt het als volgt uit: “Als producent worden wij geconfronteerd met nooit geziene kostenstijgingen en tegelijkertijd willen wij de consument zijn favoriete koekje of gezonde tussendoortje blijven aanbieden aan een betaalbare prijs. Daarom streven wij naar een correcte prijsverhoging voor onze producten. Het consequent doorvoeren van deze noodzakelijke prijsverhogingen kan op korte termijn leiden tot disrupties bij bepaalde klanten maar op de lange termijn is dit de enige manier om ons bedrijf verder gezond en succesvol te doen groeien.”
Schuld en dividend
De netto financiële schulden zijn op het einde van 2021 gezakt tot 82 miljoen euro, een daling van 48 miljoen euro ten opzichte van eind juni 2021. De verhouding van de netto financiële schulden/REBITDA is gezakt tot 0,6 ten opzichte van 0,9 op eind juni 2021. Inclusief de additionele schuld van 13 miljoen euro die uitgedrukt moet worden door toepassing van de IFRS 16 ‘Leasing’ standaard, komt de gerapporteerde schuld uit op 95 miljoen euro. Dat cijfer is meer dan behapbaar en laat nog meer dan voldoende ruimte voor expansie. Voor aandeelhouders stijgt het dividend van 35,5 euro per aandeel naar 40 euro per aandeel, terwijl het management in 2022 een recordinvesteringsbudget van 100 miljoen euro alloceerde voor expansies.
KBC Securities over Lotus Bakeries
De omzetgroei met 13% in de eerste jaarhelft zette zich onverminderd door in de tweede, maar de recurrente bedrijfswinstmarge lag in de tweede jaarhelft onder de prognoses, analyseert analist Guy Sips. Lotus mikt op een prijsstijging van haar producten om haar margedoelstellingen te halen en om te blijven investeren in de groei van haar merken, maar deze prijsverhogingen kunnen op korte termijn leiden tot een verstoring bij bepaalde klanten.
Analist Guy Sips handhaaft voorlopig het “Houden”-advies en het koersdoel van 5.450 euro omdat de consistente hoge omzetgroei bevestigt dat de gerichte strategie werkt. Lotus Bakeries maakt het ook waar met de internationale groeiambities voor Lotus Biscoff en Lotus Natural Foods. Door de grote volumestijgingen is voor Lotus Biscoff een verdere capaciteitsuitbreiding noodzakelijk in België en de VS.
