di. 9 feb 2021

Lotus Bakeries was met zijn jaarresultaten duidelijk op de afspraak. De groep was naar eigen zeggen niet immuun voor de impact van Covid-19, maar realiseerde het voorbije boekjaar toch een omzetgroei van 8,3% en een 11,2% hoger nettoresultaat. Dat vertaalt zich in een bijna 11% hoger dividend en een koersdoelverhoging bij KBC Securities.
Biscoff blijft groeien
De stevige groei in 2020 was vooral te danken aan - opnieuw - een dubbelcijferige groei voor Lotus Biscoff, dat 50% van de verkoop vertegenwoordigt. Sinds 2010 bedraagt de gemiddelde groei van Biscoff (speculoos) 13%. Met een nakende brexit zorgde voorraadopbouw bij Britse klanten op het einde van 2020 voor een duwtje in de rug. De internationale expansie van Lotus Biscoff, Lotus Biscoff Spread (speculoospasta) en Lotus Biscoff Ice Cream (speculoosijs) kende opnieuw een versnelling.
De groei van Biscoff werd ook ondersteund door twee succesvolle innovaties, nl. Biscoff Sandwich Cookie (in vier landen, maar zal nu wereldwijd worden uitgerold) en het debuut van Lotus in de chocoladecategorie (enkel in Belgische supermarkten).
Biscoff kende een iets tragere groei in landen met een groter aandeel van de verkoop in het 'out-of-home'-kanaal (van 13% naar 8% van de totale Lotus verkoop) beïnvloed door Covid-19-lockdowns. Dat kanaal omvat cafés en cafetaria's, luchtvaartmaatschappijen, hotels, restaurants, cruiseschepen bioscopen, evenementen, themaparken, scholen, ziekenhuizen, enz.
Het 'out-of-home'-effect was ook te zien in Natural Foods, de tweede pijler van de groep die 20% van de omzet vertegenwoordigt, waar de verkoop van de merken Nakd, TREK en BEAR - na een zeer sterk eerste kwartaal - sterk daalde na de introductie van lockdowns.
De overige 30% van de omzet wordt gerealiseerd door de zogenaamde 'Local Heroes' in de thuismarkten België, Nederland, Frankrijk en Zweden. Binnen deze derde pijler van lokale specialiteiten realiseerde Annas Pepparkakor vorig jaar een opmerkelijke groei van meer dan 20%. In België kon Lotus zijn reeds hoge marktaandeel en algemene penetratiegraad bij de gezinnen nog verder verstevigen. Naast Biscoff (speculoos) kenden ook de producten in de categorieën wafels en cakes een stevige groei.
Resultaten
Voor het volledige boekjaar kwam de EBITDA uit op een zeer mooie 127,5 miljoen euro, terwijl KBC Securities (KBCS) op 122,6 miljoen euro had gerekend. De recurrente bedrijfskasstroom (REBITDA) kwam uit op 135,7 miljoen euro, tegenover een verwachting van 130,6 miljoen euro. Dat betekent dat de REBITDA-marge voor de tweede jaarhelft met 20,2% bijna in lijn lag met de 20,7% in eerste jaarhelft.
De bedrijfswinst kwam uit op 106,5 miljoen en de nettowinst steeg naar 82,6 miljoen euro (van 74,9 miljoen in 2019).
Dividend
Lotus Bakeries houdt vast aan de dividendpolitiek van de voorbije jaren om een derde van de recurrente nettowinst uit te keren aan de aandeelhouders. Daardoor hebben die zicht op een dividend van 35,5 euro per aandeel (bruto) over het voorbije boekjaar, na goedkeuring door de jaarvergadering midden mei. Een jaar eerder was dat 32 euro.
Vooruitzichten
Lotus Bakeries waagt zich niet aan concrete vooruitzichten, maar in het persbericht laat CEO Jan Boone optekenen dat 2021 begint zoals 2020 is geëindigd. “Het 'out of home'-kanaal en de 'on-the-go'-producten blijven hard getroffen dus daar moeten we in de eerste jaarhelft zeker rekening mee houden. Maar we hebben in 2020 opnieuw sterke fundamenten gelegd om de langetermijntoekomst positief tegemoet te zien”, zo klinkt het.
Over brexit onderstreept Boone dat het akkoord voor de groep een heel goede zaak is en dat de voorraadopbouw eind 2020 in het VK een voorafname blijkt op de verkopen in de eerste weken van 2021.
De visie van KBC Securities
De netto financiële schuld daalde ten opzichte het einde van de eerste jaarhelft met 60 miljoen euro tot 111 miljoen. Analist Guy Sips houdt er in zijn geactualiseerde waarderingsmodel (met een op Discounted Cash Flow-methode gebaseerd koersdoel van 4.500 euro) rekening mee dat de investeringen voor de capaciteitsuitbreidingen voor zowel Biscoff als Lotus-wafels in de komende drie jaar worden geraamd op meer dan 150 miljoen euro, met 60 à 70 miljoen in 2021.
Dat Lotus in 2020 de volledige controle heeft genomen over de volledige Natural Foods-portefeuille (BEAR, Nakd, TREK en Kiddylicious) is een opsteker volgens KBC Securities. De groep zal nu de internationale groei van deze merken buiten het VK willen versnellen.
Na een mooie rit van het aandeel verlaagde KBC Securities in november vorig jaar het advies voor Lotus Bakeries van “Opbouwen” naar “Houden”, maar werd het koersdoel wel opgetrokken. Analist Guy Sips bestempelde bij die gelegenheid Lotus Bakeries als één van de meest veerkrachtige aandelen tijdens de tweede Covid-golf. Dat blijkt ondertussen ook uit de resultaten die gisteravond werden gepubliceerd.
Het “Houden”-advies wordt voortaan geflankeerd door een nieuw koersdoel van 4.500 euro. (eerder 3.850 euro).