wo. 17 jun 2020

De crisis die de uitbraak van de COVID-19-pandemie in de luchtvaartsector veroorzaakt, is ongezien. Sinds WO II kende het luchtverkeer amper 3 keer in zijn geschiedenis een daling: tijdens de eerste Golfoorlog kromp de luchttrafiek met 3,8%, in de tweede Golfoorlog met 2,2% en tijdens de financiële crisis met 2,1%.
Luchtvaartorganisatie IATA (International Air Transport Association) herziet zijn voorspellingen voor 2020 nog verder neerwaarts. Door de coronacrisis, nu ook wel de “Great Lockdown Recession” genoemd, zal het wereldwijde luchtverkeer met 55% dalen, terwijl eerder op 43% werd gemikt. Hierdoor wordt 7 à 8 jaar groei weggeveegd.
Maar IATA doet nu ook voor het eerst een (sombere) voorspelling voor 2021. De organisatie verwacht dat de trafiek in 2021 met 55% zal herstellen, wat nog altijd 30% onder het pre-COVID-niveau ligt.
Volgens IATA is de schuldenberg in de luchtvaartsector opgelopen tot 550 miljard dollar. In het tweede kwartaal van 2020 zou de sector meer dan 60 miljard dollar aan cash hebben verbrand. Het verlies voor de luchtvaartsector in 2021 wordt op 16 miljard dollar geschat.
Volgens sectoranalist Alex Martens (KBC Asset Management) zullen lagekostenmaatschappijen zoals Ryanair (KBC AM: "Kopen"-advies, koersdoel 13 EUR), Wizz Air en EasyJet de crisis zeker overleven en er sterker uitkomen. De traditionele luchtvaartmaatschappijen moeten daarentegen snijden in hun capaciteit en maken daardoor plaats, waardoor Ryanair en Wizz Air hun marktaandeel verder zullen vergroten. Ryanair en Wizz Air hebben de sterkste liquiditeitspositie in de sector.