• NL
  • FR
BoleroPowered by KBC
menu

Orderdesk: 02 303 33 00

Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Analyse en InzichtAnalyse en Inzicht
  • PlatformenPlatformen
    • Bolero
    • Mobile
  • Markten en ProductenAanbod
    • Markten
    • Producten
  • Events en OpleidingenEvents
    • Opleidingen
  • AcademyAcademy
    • Producten
    • Platformen
    • Strategie & Analyse
  • TarievenTarieven
  • SupportSupport
    • Documentcenter
    • Veelgestelde vragen
    • Lexicon
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Bolero blog

  • Topic

  • Topic

  • Meest verhandelde ETF's van 2024

  • De wereld van ETF's

  • Bolero Live

  • Onze analisten

  • Beursboeken in de kijker

Als belegger wilt u niets missen van het financiële nieuws en de beursactualiteit. In deze blog volgt u elke dag van dichtbij op wat er reilt en zeilt op de financiële markten en krijgt u meteen de nodige duiding. 

Bijdragen

Deze blog komt tot stand dankzij bijdragen van de analisten van KBC Asset Management, KBC Securities, KBC Market Research en de economen, contentmanagers van Bolero en aandelenstrategen van KBC Groep:

Allison Mandra, Andrea Gabellone, Benjamin Wolff, Bérangère Bivort, Bernard Keppenne, Cora Vandamme, Dieter Guffens, Dirk Thiels, Ellen Van Tongelen, Guy Sips, Hans Dewachter, Jacob Mekhael, Jo Elsocht, Johan Van Gompel, Joren De Mesmaeker, Joris Franck, Kurt Ruts, Kristof Samoy, Laurent Convent, Lieven Noppe,
Livio Luyten, Lynn Hautekeete, Mathias Janssens, Mathias Van der Jeugt, Marion Geubel, Michiel Declercq, Peter Wuyts, Philippe Delfosse, Siegfried Top, Thibault Leneeuw, Thomas Couvreur, Thomas Vranken, Tom Noyens, Tom Simonts, Wim Hoste en Wim Lewi.

Disclaimer

Deze publicatie van KBC Bank N.V. (Bolero) wordt uitsluitend ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als een specifiek en persoonlijk beleggingsadvies, een aanbieding of een uitnodiging tot een aanbieding, om de hierin vermelde financiële producten te kopen of te verkopen, noch onafhankelijk onderzoek op beleggingsgebied.

De dienstverlening die Bolero verschaft, is niet op beleggingsadvies gebaseerd. Bolero is het orderuitvoeringsplatform van KBC Bank N.V. waarmee transacties in ‘niet-complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) doorgaan op basis van ‘loutere uitvoering’ (“execution only”). Bolero voert geen ‘passendheidstoetsing’ uit bij transacties in niet-complexe financiële producten. De belegger die van deze dienstverlening gebruik maakt, beschikt dus niet over de bescherming van de toepasselijke gedragsregels. Transacties in ‘complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) kunnen pas uitgevoerd worden na een succesvolle passendheidstoetsing.  Transacties via Bolero gebeuren altijd op initiatief van de belegger. 

Bij het uitvoeren en/of doorgeven van transacties van beleggers houdt Bolero geen rekening met de daarmee verband houdende fiscale, juridische of boekhoudkundige aspecten van deze transacties, verstrekt zij geen advies met betrekking tot dergelijke aspecten en kan zij daarvoor derhalve niet aansprakelijk worden gesteld.

Beleggen in financiële producten houdt  risico’s in. Beleggers moeten in staat zijn om het economische risico van een belegging te dragen en het belegde kapitaal geheel of gedeeltelijk te verliezen.

Copyright © KBC Bank NV/Bolero. Alle rechten voorbehouden. Deze informatie mag op geen enkele manier gepubliceerd, herschreven of heruitgegeven worden in eender welke vorm.

Deze blog bevat publicaties van KBC Securities NV (https://research.kbcsecurities.com/portal/portal.html#!/disclosures), KBC Asset Management NV (https://www.kbc.be/particulieren/nl/juridische-info/documentatie-beleggen.html#aandelen) en KBC Economics (https://www.kbc.com/nl/economics.html). Voor de externe bronnen raadpleegt Bolero verschillende nieuwssites. De bijdragen worden geselecteerd op basis van recente, concrete gebeurtenissen en publicaties. De redactie wordt verzorgd door Tom Simonts (KBC Securities) en door Jo Elsocht, Joren De Mesmaeker, Jens Meersman, Ellen Van Tongelen en Philippe Delfosse (marketing team Bolero, KBC Bank NV). KBC Bank staat onder toezicht van de FSMA.

di. 21 dec 2021

12:02

Luxe: een (Frans) groeiverhaal

Deel deze pagina:

  • Tweet
  • Share
  • Share

De Italiaanse luxegroep Zegna maakte gisteren haar opwachting op de beurs van New York dankzij een SPAC-deal die het bedrijf een waarde geeft van 2,4 miljard dollar. Zegna, opgericht als textielbedrijf en vandaag vooral bekend als een luxe kledingmerk voor heren, zet daarmee meteen de dominantie van Europa op het vlak van luxe nog eens in de kijker op de koerstabel van Wall Street. Michel Ernst van CBC dook in de wereld van de luxemerken en kwam daarbij aan de top vooral Franse namen tegen.

LVMH is de grootste beursgenoteerde onderneming op ons continent, met een huidige marktkapitalisatie van ongeveer 350 miljard euro. Maar de luxesector als geheel is ook zeer representatief voor de Europese beurzen. Als we de marktkapitalisatie van LVMH, Adidas, Kering, Essilor-Luxottica en L'Oréal bij elkaar optellen, hebben we een marktkapitalisatie die ongeveer 14% van de Stoxx 600 Europe index vertegenwoordigt. Franse bedrijven domineren trouwens het luxesegment.

Luxe in verschillende categorieën

De wereldwijde luxesector bestaat uit 9 subsectoren en deze zullen in 2021 zo’n 1.140 miljard euro waard zijn, een daling van 9 tot 11% ten opzichte van 2019 (pre-pandemie), maar een stijging van 13 tot 15% ten opzichte van 2020 volgens Bain-Altagama. Voor de cijfers van 2021 houden ze rekening met de prestatie in de eerste drie kwartalen van het jaar, met een voorzichtige raming voor het vierde kwartaal.

Twee segmenten vertegenwoordigen 73,2% van de sector: luxeauto’s (Ferrari, Mercedes-Benz, Aston Martin, Porsche, Jaguar,...) zijn goed voor 551 miljard euro en persoonlijke luxeartikelen (horloges, juwelen, cosmetica, tassen, mode-accessoires) goed voor 283 miljard euro. De overige 7 segmenten (luxe woningen, luxe wijnen en gedistilleerde dranken, gastronomie, meubilair, kunstwerken, privéjets en -jachten en luxecruises) vertegenwoordigen 26,8% van de totale luxemarkt.

Persoonlijke luxeartikelen

De markt voor persoonlijke luxegoederen heeft in 25 jaar slechts twee keer een inzinking gekend, namelijk tijdens de financiële crisis van 2008-2009 en tijdens de pandemie van 2020. Zo daalde de markt vorig jaar tot 220 miljard (-22% ten opzichte van 2019) om in 2021 naar verwachting een recordbedrag van 283 miljard te bereiken. 2021 zal onder meer het jaar van de opleving zijn geweest dankzij "compensatieaankopen": de pandemie en haar frustraties hebben veel mensen ertoe aangezet "zichzelf te trakteren" en dus meer luxegoederen te kopen. Lederwaren (tassen, riemen, enz.) nemen het grootste deel (62 miljard euro) voor hun rekening, net voor schoonheidsproducten (60 miljard), kleding (57 miljard) en luxehorloges (40 miljard). Schoenen en juwelen waren goed voor respectievelijk 23 en 22 miljard euro.

En naar verwachting zullen we ons ook in 2022 blijven trakteren op luxe: verwacht wordt dat de omzet in de luxesector volgend jaar tussen 300 en 310 miljard euro zal bedragen. En als we verder vooruit kijken, voorspelt Bain dat persoonlijke luxegoederen hun opwaartse trend tot 2025 zullen voortzetten, met een groei tussen 5% en 9% (samengesteld jaarlijks groeipercentage) om binnen vier jaar een omzet van 360-380 miljard euro te bereiken.

Wat zijn de belangrijkste trends?

  1. China is de expansiemarkt bij uitstek voor de luxesector, maar er moet een onderscheid worden gemaakt tussen aankopen door Chinezen in het buitenland en in China. Zo vertegenwoordigden de luxeaankopen van Chinese consumenten in 2019 33% van de totale markt van 281 miljard euro (of 93 miljard euro), waarmee zij veruit de grootste consumentenpopulatie vormen in vergelijking met de Amerikanen (22%) en Europeanen (17%) die volgen. Maar tegelijkertijd werd slechts 11% van de wereldwijde aankopen in China gedaan (31 miljard euro), vergeleken met 32% in Europa en 30% in Noord- en Zuid-Amerika.
    Wat de toekomst betreft, voorspelt Bain dat de Chinese consumenten tegen 2025 tussen 40% en 45% van de wereldmarkt (144-171 miljard euro) voor hun rekening zouden kunnen nemen, waarvan 25 tot 27% afkomstig is van de verkoop in China. Kleine kanttekening, als president Xi Jinping het beleid uitvoert dat hij afgelopen augustus in zijn toespraak over "gemeenschappelijke welvaart" heeft uiteengezet, zouden de rijken van het land discreter kunnen worden in hun levensstijl en zou de vraag van de middenklasse, die dol is op luxegoederen, kunnen afnemen.
     
  2. De meest in het oog springende verandering op het vlak van luxe is de snelle invoeringvan e-commerce door consumenten en luxemerken. Het online marktaandeel is tussen 2019 (12%) en 2021 (22%) bijna verdubbeld tot 62 miljard euro. Bain voorspelt dat de e-handel in luxe tegen 2025 een aandeel van 28% tot 30% zal bereiken.
    Een andere opvallende vaststelling naast online winkelen is dat het aandeel van winkels met één merk zich staande wist te houden (van 31% in 2019 tot 32% in 2021), terwijl andere kanalen een daling vertonen. De gespecialiseerde detailhandel in luxeproducten daalde van 20% in 2019 tot 16% in 2021. Warenhuizen daalden van 18% tot 15% en detailhandelszaken van 13% tot 12%.
     
  3. Jongereklanten zijn in toenemende mate de drijvende kracht achter de groei van de luxesector. De Generatie X (geboren tussen 1965 en 1980) en de "babyboomers" (geboren tussen het einde van de oorlog en 1965) worden steeds meer vervangen door de generaties Y (geboren tussen 1980 en 2000) en Z (geboren vanaf het jaar 2000). De veertigers zullen tegen 2025 zelfs de meeste kopers vertegenwoordigen.
     
  4. De tweedehandsmarkt (geraamd op 33 miljard euro in 2021) en de verhuurmarkt beginnen op te komen, vooral in de VS. Maar ook de Chinezen en de Fransen zijn tot deze praktijk overgegaan. Huren is minder gebruikelijk. Maar het begint ingang te vinden, vooral in de VS.

Franse luxebedrijven domineren

Volgens een door Deloitte opgestelde ranglijst, die is gebaseerd op cijfers voor 2020, domineert Frankrijk de sector meer dan ooit, met 5 bedrijven in de top 10 van de wereld. Naast LVMH, de onbetwiste leider, zijn er nog Kering (2e), L'Oréal (5e), Chanel (6e, een niet-beursgenoteerde onderneming) en Hermès (9e), dat dit jaar zijn intrede in de top 10 heeft gedaan. De VS worden vertegenwoordigd door twee ondernemingen, Estée Lauder en PVH (voorheen Phillips-Van Heusen), waarbij de laatste het bekendst is om zijn merken Calvin Klein en Tommy Hilfiger.

Opvallend daarbij is dat de rentabiliteit van de Franse merken ook hoger is dan het gemiddelde, gaande van 11,1% voor LVMH tot 21,7% voor Hermès.

De uitdagers

Hoewel de bovengenoemde bedrijven momenteel een solide positie innemen in de luxesector, moet worden opgemerkt dat ook veel uitdagers zeer aanzienlijke groeicijfers laten zien en op termijn de positie van sommige van de huidige leiders kunnen bedreigen. Farftech (een in 2008 opgerichte modewebsite die internationaal aanwezig is en merken en ontwerpers uit de hele wereld aanbiedt) heeft bijvoorbeeld een omzetgroei van 146,4% geboekt en staat nu al op de 52e plaats in de wereldranglijst voor luxeartikelen. Het Zwitserse bedrijf Richard Mille (luxehorloges) staat op de tweede plaats in deze ranglijst van snelgroeiende bedrijven, vóór Canada Goose (luxeoutdoorkleding).

Luxe bij KBC Asset Management

LVMH geniet een “Kopen”-aanbeveling bij KBC Asset Management. De stevige kwartaalresultaten van LVMH, waarbij de omzet met 20% kon groeien over het derde kwartaal, suggereren dat de groei van de sector op schema blijft, ook al vertraagt het tempo. De resultaten bevestigen de stabiliteit van de vraag, met China en de VS als koplopers en een geleidelijk herstel in Europa. De robuuste vraag in China kan het sentiment in de sector op korte termijn, dat sinds juli rond China's Common Prosperity-initiatief was weggeëbd, helpen herstellen. Het management gaf ook enkele geruststellende commentaren over de plannen van de Chinese regering om 'gemeenschappelijke welvaart' te bereiken door inkomensregulering en -herverdeling. LVMH verwacht niet dat dit nieuwe beleid nadelig zal zijn voor de hogere middenklasse, die het grootste deel van haar klantenbestand in China uitmaakt. Het bedrijf verwacht zelfs dat het een positief effect kan hebben op de verkoop. Binnen de luxesector ziet KBC AM LVMH nog altijd als de structurele winnaar, gezien zijn portefeuille van sterke merken, best-in-class uitvoering, diversificatie van divisies, evenwichtige geografische spreiding en sterke kasstroomgeneratie. De groep vertoonde een veerkrachtige groei in de mode- en lederwareneenheid met hoge marges omdat de vraag naar de iconische merken zeer sterk blijft. LVMH presteerde beter dan sectorgenoten.

Naar overzicht
Beleg online met inzicht
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
Analyse en Inzicht
  • Analisten
  • Bolero Blog
Platformen
  • Bolero
  • Mobile
Markten en Producten
  • Markten
  • Producten
Events en Opleidingen
  • Events
  • Opleidingen
Academy
  • Producten
  • Platformen
  • Strategy & Analyse
Tarieven
  • Tarieven
Support
  • Algemene voorwaarden
  • Documentcenter
  • Lexicon
  • Veelgestelde vragen
  • Klachten
  • FAQ: MiFID II
Over Bolero
  • Bolero vandaag
  • Relatie KBC & Bolero
  • Nieuws
  • Werken bij Bolero
Award

Ontdek ook:

Bolero Crowdfunding

  •   Home
  • Analyse en Inzicht
  • Platformen
  • Markten en Producten
  • Events en Opleidingen
  • Academy
  • Tarieven
  • Support
Powered by KBC }}

Powered by KBC

  • © Bolero 2025
  • Privacy statement
  • Juridische voorwaarden
  • Sitemap