wo. 14 apr 2021

Het Franse LVMH rapporteerde gisteren een sterke start van het jaar en klopt met zijn omzetgroei de analistenverwachtingen. De omzet groeide in het eerste kwartaal van 2021 met maar liefst 30%, ruim boven de consensus van 19,1%, tot een bedrag van net geen 14 miljard euro. Analisten hadden hier een verwachting van 12,7 miljard euro. Met een totale organische omzetstijging van 8% overtrof LVMH in het voorbije kwartaal zelfs de prestatie in de eerste drie maanden van 2019.
Resultaten per divisie
- Mode & Lederwaren was de belangrijkste motor doorheen de Covid-19 crisis en profiteerde van de groei van de merken Christian Dior en Louis Vuitton. De organische omzetgroei klokte af op 52%. Analisten hielden nochtans ook al rekening met 30% groei.
- Wijnen & Gedistilleerde dranken liet een sterk herstel zien, met een stijging van 36% en 17% boven het niveau van 2019. Champagnevolumes gingen 22% hoger en profiteerden samen met Cognac (28% hoger) van de latere timing van Chinees Nieuwjaar. In de VS werden de voorraden bij retailers aangevuld na een sterke verkoop op het einde van het jaar.
- De divisie Uurwerken & Juwelen rapporteerde in lijn met de niveaus van 2019.
- Het herstel in de divisies Parfums & Cosmetica en Selective Retail zal meer tijd vergen in vergelijking met de andere divisies.
Europa hinkt achterop
Regionaal zette vooral Azië de schouders onder de kwartaalprestatie. De omzet uit de regio, exclusief Japan, steeg op organische basis met 86% ten opzichte van een jaar eerder, gevolgd door de VS die met 23% groeiden. De omzet in Europa daarentegen daalde nog steeds met 9% ten opzichte van vorig jaar. Ondanks het feit dat de meeste modewinkels begin deze maand gesloten bleven in Europa, tekent LVMH toch een toename van de vraag van lokale klanten. Dit is volgens CFO Jean-Jacques Guiony echter niet voldoende om de afwezigheid van toeristen te compenseren. Nog volgens Guiony is LVMH echter niet van plan om zijn Europese winkelbestand in te krimpen.
Tiffany
Ondertussen richt LVMH zich vooral op de integratie van Tiffany & Co, dat in januari officieel onderdeel werd van LVMH. Tiffany heeft een sterke start van het jaar gekend en LVMH heeft de prijzen van sommige van zijn zilverproducten verhoogd. De reorganisatie bij de Amerikaanse juwelier zal naar verwachting meerdere jaren in beslag nemen.
KBC Asset Management over de resultaten van LVMH
LVMH heeft een sterke start van het jaar gekend, waarbij de verkopen in China en de VS opnieuw zeer solide bleven. De twee belangrijkste divisies met de hoogste marges tekenden een beter dan verwachte groei op, wat zal leiden tot winstverhogingen. Door de aanhoudende reisbeperkingen en lockdowns zal het herstel in Europa en binnen de divisie detailhandel waarschijnlijk trager verlopen.
De groep toonde echter een sterke veerkracht tijdens de pandemie en de vraag naar de iconische merken blijft duidelijk zeer sterk. LVMH blijft blijk geven van een superieure prestatie met zijn grootste merken. KBC Asset Management is van oordeel dat LVMH een van de aantrekkelijkste ondernemingen in de luxesector blijft, gelet op haar portefeuille van sterke merken, haar uitmuntende uitvoering, haar diversificatie van divisies, haar evenwichtige geografische spreiding en haar sterke kasstroomgeneratie. De groep zal blijven profiteren van de aantrekkelijke groeimarkt China en het groeimomentum in de VS. Geleidelijk herstel in de andere markten en divisies zal de winst in 2021 verder kunnen opkrikken. KBC AM herhaalt de “Kopen”-aanbeveling en verhoogt het koersdoel van 640 naar 680 euro.
