wo. 27 jan 2021

De Franse groep LVMH rapporteerde gisteren kwartaalcijfers die de verwachtingen overtroffen. KBC Asset Management-analiste Nathalie Bally nam het rapport onder de loep en verhoogt het koersdoel voor het aandeel van 555 naar 590 euro, bij een ongewijzigd "Kopen"-advies.
Gedetailleerde cijfers
De totale organische omzet daalde het voorbije kwartaal met 3% tot 14,3 miljard euro, wat een duidelijk herstel betekent tegenover de voorbije drie kwartalen.
Vooral het belangrijkste segment 'Fashion & Leather Goods' kende een zeer sterke organische groei van 18%, terwijl analisten uitgingen van een groei van 11%. De omzet in China groeide met 21% terwijl Europa achterbleef.
Over het volledige boekjaar werd een operationele winst van 8,3 miljard euro gerealiseerd, waarmee LVMH ook sterk boven de verwachte 7,2 miljard euro uitkwam. De totale omzet over het boekjaar landde op 44,7 miljard euro, een terugval van zo'n 17% tegenover een jaar eerder. De totale nettowinst kwam uit op 4,7 miljard euro, zo'n 34% lager dan in 2019.
Het belangrijkste merk, Louis Vuitton, kende opnieuw een sterk kwartaal, geholpen door prijsstijgingen en kostencontrole. Ook Christian Dior kon marktaandeel winnen, geholpen door de succesvolle lancering van de 'Bobby'-handtas. De afdeling 'Selective Retail', waaronder Sephora en DFS vallen, kreeg het in het voorbije jaar zwaar te verduren als gevolg van het stilvallen van de reissector. Er werd een verlies van 203 miljoen euro geboekt en het zal nog tijd vragen vooraleer dit segment zal herstellen. Ook de drankendivisie kende een moeilijk kwartaal met een daling van de organische omzetgroei met 11%.
De visie van KBC Asset Management
Het voorbije kwartaal blonk China opnieuw uit als sterkst groeiende markt. Er wordt een verschuiving waargenomen naar meer binnenlandse consumptie en een upgrade naar meer iconische merken. De heropflakkering van het coronavirus her en der in het land zou op korte termijn nog op het aandeel kunnen wegen, zij het eerder beperkt. De aanhoudende reisbeperkingen en lockdowns in Europa kunnen de performance in Europa wel nog ondermijnen op korte termijn.
Toch heeft KBC AM de voorbije periode gezien dat LVMH zich bijzonder sterk kan houden in deze moeilijke omstandigheden en dat de vraag naar de iconische merken ijzersterk blijft. De groep heeft zich de voorbije periode toegelegd op kostencontrole, selectieve investeringen, prijsverhogingen en gerichte marketing.
Analiste Nathalie Bally verwacht dat de structurele groeivooruitzichten op lange termijn overeind blijven en dat LVMH nog verder zal kunnen profiteren van de aantrekkelijke markt in China en van de sterke vraag naar Louis Vuitton & Dior. Ook een herstel binnen de drankendivisie biedt verder opwaarts potentieel. De komende maanden zal de groep zich ook toeleggen op de integratie van het Amerikaanse juwelenmerk Tiffany & Co.
In navolging van de resultaten en de verwachtingen van KBC AM voor het komende jaar wordt het koersdoel opgetrokken van 555 euro naar 590 euro. De aanbeveling blijft "Kopen".