wo. 9 feb 2022

Lyft kwam nabeurs met kwartaalcijfers waarin vooral de vooruitzichten met de meeste aandacht gingen lopen. De groep verwacht voor het huidige kwartaal immers een omzet tussen de 800 miljoen en 850 miljoen dollar, een daling van maximaal 170 miljoen ten opzichte van het laatste kwartaal van 2021. Analisten voorspelden gemiddeld een omzet in het eerste kwartaal van 984 miljoen dollar. De groep verwijst daarvoor naar de impact van de omikronvariant op de verplaatsingen, vernam financieel econoom Tom Simonts
"Ondanks kortetermijntegenwind van de omikronvariant, blijven we optimistisch over het volledige jaar 2022," zei Lyfts nieuwe CFO Elaine Paul in een verklaring. Toch is het tempo van herstel onzeker. De groep gaf geen indicatie voor het aantal actieve klanten voor het huidige kwartaal, maar dat aantal zou wel lager liggen dan in het voorbije kwartaal. Daarin registreerde Lyft ongeveer 18,7 miljoen actieve klanten, minder dan de 20,2 miljoen verwacht.
Hoger dan verwachte omzet
De Amerikaanse taxi-app boekte een omzet van 970 miljoen dollar, wat 70 procent meer is dan een jaar eerder en 12 procent hoger dan in het derde kwartaal. Het cijfer was hoger dan de 930 miljoen tot 940 miljoen dollar die het bedrijf zelf had afgegeven als verwachting en ook hoger dan de analistenverwachting die op 939 miljoen dollar lag.
De rit naar winst is nog lang
De omzet per klant bereikte bijna 52 dollar in het vierde kwartaal - een stijging van 13,5% ten opzichte van het derde kwartaal en het hoogste bedrag in de bijna tienjarige geschiedenis van het bedrijf. Dat wijst op een herstellende vraag na de coronapandemie. Hogere loon- en verzendingskosten knaagden echter aan het resultaat waardoor Lyft in het voorbije kwartaal nog 258,6 miljoen dollar verloor.
In dezelfde periode een jaar eerder, was dat 458,2 miljoen. Op het niveau van de bedrijfskasstroom bleef de groep met 74,7 miljoen dollar wel opnieuw uit de rode cijfers. Net zoals een kwartaal eerder toen afgeklokt werd op 67,3 miljoen dollar. Over 2021 verloor Lyft netto nog steeds 1 miljard dollar. Dat is wel minder dan het verlies van 1,8 miljard van 2020.
