di. 28 apr 2020

Delivery Hero (+2,6%) maakt deze ochtend mee het mooie weer op Frankfurt, na de publicatie van een sterk kwartaalrapport. De maaltijdbezorger profiteert - niet geheel onverwacht - van de huidige lockdownmaatregelen en zag zijn klantenbestand in het eerste kwartaal met 10% groeien. Delivery Hero verwacht dat de positieve impact een lange houdbaarheidsdatum heeft. En dat is ook goed nieuws voor sectorgenoten, zoals Just Eat Takeaway (+2%). KBC Senior Financial Economist Tom Simonts verdiepte zich in de cijfers.
10% meer nieuwe klanten
Delivery Hero (geen opvolging door KBC) is actief in 44 landen en zag zowel de bestellingen als de omzet over de eerste drie maanden van het jaar met 92% groeien, tot resp. 239 miljoen en 515 miljoen euro. De waarde van de bestelde maaltijden (Gross Merchandise Value of GMV) groeide met 58%. Omdat bij de start van de lockdown heel wat restaurants even volledig dicht gingen, werd een initieel een negatieve reactie op de verkoop opgetekend. Sinds begin maart werden uiteindelijk toch 10% nieuwe klanten van de maaltijddiensten overtuigd. Bij collega Just Eat Takeway werd eenzelfde patroon opgetekend.
Langetermijneffect
Omdat als gevolg van het coronavirus restaurants en andere eetgelegenheden de deuren moesten sluiten voor het publiek, steeg hun aantal op het Delivery Hero-platform met 50.000. Er sloten zich ook 1.500 kruidenierszaken en apothekers aan op het platform. Goed nieuws, volgens Delivery Hero-topman Nikolas Ostberg, al houdt hij er ook rekening mee dat heel wat restaurants de crisis mogelijk niet zullen overleven. De crisis zal wel een blijvend positief effect hebben op de maaltijddienstenactiviteit zelf. De groep slaagde er immers niet alleen in om nieuwe klanten aan te trekken, ook steeds meer ouderen vinden hun weg naar Delivery Hero.
Vooruitzichten
Delivery Hero bevestigde alvast de vooruitzichten voor 2020 en rekent daarbij op een omzet van 2,4 tot 2,6 miljard euro. De hogere kosten, als gevolg van de pandemie, zullen geabsorbeerd worden. De verwachting voor een negatieve winstmarge van 14 tot 18% op groepsniveau wordt bevestigd, net als de break-even in Europa.
