• NL
  • FR
BoleroPowered by KBC
menu

Orderdesk: 02 303 33 00

Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Analyse en InzichtAnalyse en Inzicht
  • PlatformenPlatformen
    • Bolero
    • Mobile
  • Markten en ProductenAanbod
    • Markten
    • Producten
  • Events en OpleidingenEvents
    • Opleidingen
  • AcademyAcademy
    • Producten
    • Platformen
    • Strategie & Analyse
  • TarievenTarieven
  • SupportSupport
    • Documentcenter
    • Veelgestelde vragen
    • Lexicon
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Bolero blog

  • Topic

  • Topic

  • Meest verhandelde ETF's van 2024

  • De wereld van ETF's

  • Bolero Live

  • Onze analisten

  • Beursboeken in de kijker

Als belegger wilt u niets missen van het financiële nieuws en de beursactualiteit. In deze blog volgt u elke dag van dichtbij op wat er reilt en zeilt op de financiële markten en krijgt u meteen de nodige duiding. 

Bijdragen

Deze blog komt tot stand dankzij bijdragen van de analisten van KBC Asset Management, KBC Securities, KBC Market Research en de economen, contentmanagers van Bolero en aandelenstrategen van KBC Groep:

Allison Mandra, Andrea Gabellone, Benjamin Wolff, Bérangère Bivort, Bernard Keppenne, Cora Vandamme, Dieter Guffens, Dirk Thiels, Ellen Van Tongelen, Guy Sips, Hans Dewachter, Jacob Mekhael, Jens Meersman, Jo Elsocht, Johan Van Gompel, Joren De Mesmaeker, Joris Franck, Kurt Ruts, Kristof Samoy, Laurent Convent, Lieven Noppe, Lynn Hautekeete, Mathias Janssens, Mathias Van der Jeugt, Marion Geubel,Michiel Declercq, Peter Wuyts, Philippe Delfosse, Sharad Kumar Surendran Palani, Siegfried Top, Thibault Leneeuw, Thomas Couvreur, Thomas Vranken, Tom Noyens, Tom Simonts, Wim Hoste en Wim Lewi.

Disclaimer

Deze publicatie van KBC Bank N.V. (Bolero) wordt uitsluitend ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als een specifiek en persoonlijk beleggingsadvies, een aanbieding of een uitnodiging tot een aanbieding, om de hierin vermelde financiële producten te kopen of te verkopen, noch onafhankelijk onderzoek op beleggingsgebied.

De dienstverlening die Bolero verschaft, is niet op beleggingsadvies gebaseerd. Bolero is het orderuitvoeringsplatform van KBC Bank N.V. waarmee transacties in ‘niet-complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) doorgaan op basis van ‘loutere uitvoering’ (“execution only”). Bolero voert geen ‘passendheidstoetsing’ uit bij transacties in niet-complexe financiële producten. De belegger die van deze dienstverlening gebruik maakt, beschikt dus niet over de bescherming van de toepasselijke gedragsregels. Transacties in ‘complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) kunnen pas uitgevoerd worden na een succesvolle passendheidstoetsing.  Transacties via Bolero gebeuren altijd op initiatief van de belegger. 

Bij het uitvoeren en/of doorgeven van transacties van beleggers houdt Bolero geen rekening met de daarmee verband houdende fiscale, juridische of boekhoudkundige aspecten van deze transacties, verstrekt zij geen advies met betrekking tot dergelijke aspecten en kan zij daarvoor derhalve niet aansprakelijk worden gesteld.

Beleggen in financiële producten houdt  risico’s in. Beleggers moeten in staat zijn om het economische risico van een belegging te dragen en het belegde kapitaal geheel of gedeeltelijk te verliezen.

Copyright © KBC Bank NV/Bolero. Alle rechten voorbehouden. Deze informatie mag op geen enkele manier gepubliceerd, herschreven of heruitgegeven worden in eender welke vorm.

Deze blog bevat publicaties van KBC Securities NV (https://research.kbcsecurities.com/portal/portal.html#!/disclosures), KBC Asset Management NV (https://www.kbc.be/particulieren/nl/juridische-info/documentatie-beleggen.html#aandelen) en KBC Economics (https://www.kbc.com/nl/economics.html). Voor de externe bronnen raadpleegt Bolero verschillende nieuwssites. De bijdragen worden geselecteerd op basis van recente, concrete gebeurtenissen en publicaties. De redactie wordt verzorgd door Tom Simonts (KBC Securities) en door Jo Elsocht, Joren De Mesmaeker, Jens Meersman, Ellen Van Tongelen en Philippe Delfosse (marketing team Bolero, KBC Bank NV). KBC Bank staat onder toezicht van de FSMA.

vr. 30 sep 2022

13:47

Maersk: trager varen om te besparen

Deel deze pagina:

  • Tweet
  • Share
  • Share

Scheepvaartgroep Maersk zal de snelheid van zijn containerschepen vertragen om de brandstofkosten te verlagen. Eerder moest de groep alle zeilen bijzetten om de vraag tijdens de pandemie bij te kunnen houden, maar die vraag lijkt nu wat afgenomen. En dus is er ruimte om wat vaart te minderen. Tegen de achtergrond van de fors gestegen brandstofprijzen scheelt dat al snel een flinke slok op de borrel. Slow steaming, voor het goed van het milieu én de aandeelhouders, merkt financieel-econoom Tom Simonts op.

10% minder verbruik

Het is ondertussen voor iedereen duidelijk dat een doorsnee personenwagen aanzienlijk minder verbruikt wanneer over een langer traject zo’n 100 km/u wordt gereden dan bijvoorbeeld de maximum snelheid van 120 km/u. Die logica geldt ook voor containerschepen. Volgens de website Freightwaves zijn de meeste scheepsmotoren ontworpen voor topsnelheden tussen 20 en 25 knopen per uur, dat wil zeggen tussen 23 en 28 mijl per uur. Een Panamax-containerschip kan bij die snelheid 63.000 gallon scheepsbrandstof per dag verbruiken. Een containerschip kan het brandstofverbruik echter met bijna een derde verminderen als het zijn snelheid met 10% verlaagt.

Less need for speed

Het zogeheten slow steaming was de voorbije maanden en jaar echter helemaal niet aan de orde. In de nasleep van de pandemie ontstond een logistiek infarct waarbij van nagenoeg alles tekort was. Er moest flink wat gas gegeven worden en de zeeroutes werden heuse snelwegen.

"Onze schepen hebben alle zeilen bijgezet om zoveel mogelijk vertragingen in te halen", zegt Maersk-CEO Soren Skou in een interview met Reuters. "Maar naarmate de zaken normaliseren, moeten we verwachten dat de schepen terugvallen op normale kruissnelheden. Dat is echt belangrijk voor onze brandstofefficiëntie," voegde hij eraan toe. "Hij ziet nog steeds gebieden waar schepen buiten de havens wachten door een gebrek aan arbeidskrachten en stakingen, met name in Europa. “De situatie is dus nog niet genormaliseerd, maar wordt duidelijk beter", aldus Skou.

Vrachttarieven

Als een van 's werelds grootste rederijen profiteerde Maersk van de stijgende vrachtprijzen. Op bijgaande grafiek is te zien hoe die een piek bereikten in de helft van 2021, een gevolg van een fors gestegen consumentenvraag tijdens de pandemie. Dat leidde tot de ondertussen gekende opstoppingen in de haven, al zijn de knelpunten ondertussen grotendeels opgelost.

Skou zei dat de vrachttarieven dit jaar daarom zijn gaan dalen, hoewel de congestie in de havens en de wereldwijde bevoorradingsketens natuurlijk nog niet helemaal en niet overal weggewerkt kon worden. De vrachttarieven blijven dan ook ruim boven het niveau van voor de pandemie. Mede daarom kon Maersk de winstverwachting voor 2022 dit jaar al twee keer verhogen. Er werd namelijk op een snellere terugval gerekend.

Naar overzicht
Beleg online met inzicht
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
Analyse en Inzicht
  • Analisten
  • Bolero Blog
Platformen
  • Bolero
  • Mobile
Markten en Producten
  • Markten
  • Producten
Events en Opleidingen
  • Events
  • Opleidingen
Academy
  • Producten
  • Platformen
  • Strategy & Analyse
Tarieven
  • Tarieven
Support
  • Algemene voorwaarden
  • Documentcenter
  • Lexicon
  • Veelgestelde vragen
  • Klachten
  • FAQ: MiFID II
Over Bolero
  • Bolero vandaag
  • Relatie KBC & Bolero
  • Nieuws
  • Werken bij Bolero
Award

Ontdek ook:

Bolero Crowdfunding

  •   Home
  • Analyse en Inzicht
  • Platformen
  • Markten en Producten
  • Events en Opleidingen
  • Academy
  • Tarieven
  • Support
Powered by KBC }}

Powered by KBC

  • © Bolero 2025
  • Privacy statement
  • Juridische voorwaarden
  • Sitemap