di. 22 okt 2019

De Deense containerrederij A.P. Moller-Maersk kondigde gisteren aan dat het zijn winstprognose voor het volledige boekjaar verhoogt. De groep mikt nu op een bedrijfsresultaat van 5,8 miljard USD, terwijl het eerder uitging van 5 miljard USD. Naar eigen zeggen profiteert de vloot van 'een sterke betrouwbaarheid, een goed capaciteitsmanagement en lagere brandstofprijzen'. Ook de terminaltak en de sleepactiviteiten doen het goed. Dat compenseert de lagere vrachttarieven en de slabakkende wereldwijde groei.
De visie van KBC Asset Management
Het optrekken van de jaarprognoses is volgens analist Alex Martens zeker een opsteker. Na enkele teleurstellende kwartalen lijkt Maersk er eindelijk in te slagen om zijn kosten onder controle te krijgen.
Het enthousiasme van KBC AM wordt evenwel getemperd, omdat de vrachttarieven onder druk blijven staan door de slabakkende wereldhandel, waardoor de groei van de containervolumes zwak blijft. Daarnaast wordt het een stevige uitdaging om de stijgende brandstoffactuur - een gevolg van de strenger wordende regelgeving voor scheepsbrandstof (IMO 2020) - door te rekenen aan klanten. Het derde kwartaal lijkt volgens onze analist een beetje "as good as it gets"; hij denkt dat het aandeel hierdoor weinig opwaarts potentieel heeft.
Het advies blijft "Houden" met een koersdoel van 9.000 DKK.