vr. 10 jun 2022

De resultaten van DocuSign werden vannacht niet op applaus onthaald en dat is een understatement van formaat. Het aandeel maakt prominent deel uit van de portefeuille van Cathie Wood en haar Ark Innovation Fonds, maar veel plezier heeft de ooit als visionaire investeerder bestempelde fondsbeheerder nog niet beleefd aan de digitale facilitator. Sinds de topkoers van het aandeel verdampte zo’n 56 miljard dollar aan beurswaarde, om vandaag af te klokken op 13,5 miljard dollar, weet financieel-econoom Tom Simonts.
Wat doet DocuSign?
In essentie is het een verkoper van cloudsoftware voor elektronische handtekeningen. Met DocuSign kunnen klanten namelijk onlinedocumenten verzenden om ze te laten ondertekenen. De groep biedt ook aanvullende services aan om identiteiten te verifiëren, controles uit te uitvoeren en digitale workflows te beheren. De oplossingen worden zowel op mobiel als op PC (desktop en laptop) aangeboden, via een applicatie waarmee bestaande documentsjablonen kunnen worden toegevoegd of aangemaakt.
Op die manier maakt DocuSign het gebruikers gemakkelijk om een document te ondertekenen, te paraferen, te dateren en/of goed te keuren. Wanneer de ontvanger het document ondertekende, krijgt de verzender daar een melding van. Dat klinkt allemaal niet moeilijk en dat is het misschien ook niet, maar het speelt wel in op een grotere trend waarbij de eerdere, analoge versie de komende tien jaar volledig zal worden vervangen door deze digitale manier van werken.
Die belofte lokte heel wat kopers naar het aandeel, wat op het toppunt van de retailgekte leidde tot een marktwaarde van 61 miljard dollar. Als alles volgens de verwachting van de analisten verloopt, zal de groep in 2024 misschien zo’n 2,5 miljard dollar omzet draaien en 381 miljoen euro nettowinst realiseren. Het spreekt vanzelf dat het minste kleine graantje in de digitale tandwielen de sprookjesballon zou kunnen doen leeglopen, meldt financieel-econoom Tom Simonts.
Twee keer raden wat er gebeurde in de voorbije twaalf maanden. Een fenomenale koerscorrectie reduceerde de marktwaarde tot 18 miljard dollar en dat was nog voor de nieuwe pandoering in de nabeurshandel van vannacht. Als we die meerekenen, schiet er nog zo’n 13,5 miljard dollar over. Het aandeel daalde in 2022 allen al met 43%, net zoals de rest van de cloudsoftwaresector overigens. Eerder deze week kondigde DocuSign een uitbreiding van zijn partnerschap met Microsoft aan, maar het optimisme daaromtrent vervlood na vannacht volledig. Wie weet biedt dat voor het grote Microsoft overnamekansen?
Tegenvallende winstcijfers
De verkoper van software voor elektronische handtekeningen rapporteerde over het eerste kwartaal een aangepaste winst van 0,38 cent per aandeel, terwijl analisten op 46 cent hoopten. Aan de omzet lag die slechter dan verwachte prestatie niet, want in de voorbije drie maanden kwam dat cijfer uit op 588,7 miljoen dollar, wat iets boven de verhoopte 581,8 miljoen dollar lag. Dat is dik 25% meer dan een jaar eerder, zodat de groeimotor zeker niet de verklaring is voor de koersval na het sluiten van de beurs.
Niettemin is er sowieso wat vertraging ten opzichte van het pandemiehoogtepunt, toen er een forse toename was onlinetransacties. Dat tempo vertraagde sindsdien, waardoor de vraag naar de oplossing van DocuSign ook wat terugviel. De groep reageerde al door zijn verkoopaanpak aan te passen om zich meer te richten op het stimuleren van de vraag en op “go-to-market uitdagingen”.
Maar in een klimaat van rentestijging en een forse daling van de waarderingen die geplakt worden op dit soort softwaregroepen van de toekomst, hebben beleggers hun focus verlegd van groei naar winstgevendheid. En daar knelt het schoentje dus wel: zonder boekhoudkundige aanpassingen allerhande liep het naakte nettoverlies op van 8,3 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2021 naar 27,4 miljoen dollar. “De verslechterende macro-economische omgeving zorgde voor extra uitdagingen”, verdedigde CFO Gaylor zichzelf, terwijl het uitbreken van de oorlog in Oekraïne sommige deals uitstelde of finaal deed vastlopen. Bovendien is het expansietempo, dat het tempo van de uitgaven van bestaande klanten weerspiegelt, vertraagd.
DocuSings vooruitzichten
Voor het huidige kwartaal, het tweede in het fiscale jaar, mikt DocuSign op 600 à 604 miljoen dollar omzet. Op het middelpunt van die bandbreedte bedraagt dat dus 602 miljoen dollar, wat een maagdenzucht boven de gemiddelde analistenschatting van 601,7 miljoen dollar ligt. Voor het hele jaar wordt gemikt op 2,47 à 2,48 miljard dollar omzet, wat eveneens erg dicht bij de schattingen van 2,48 miljard dollar uitkomt.
Het management blijft van mening dat het zich in het beginstadium van groei bevindt als marktleider op het gebied van handtekeningen en overeenkomsten in de cloud. Hoewel het herhaalde dat het niet verwacht dat de door de pandemie veroorzaakte piek in de omzetgroei duurzaam zal zijn, heeft het vertrouwen in het vermogen om in de nabije toekomst een sterke groei te realiseren. DocuSign blijft daarom enthousiast over de verwachtingen voor de middellange termijn toekomst, ondanks de groei van de operationele marges waarschijnlijk zal vertragen aangezien het zowel intern als extern fors blijft investeren om de verkoopcapaciteit blijft uitbouwen.
Er wordt daarbij niet heel erg veel gekeken naar concurrentie, want de markt wordt groot genoeg geacht om plaats te geven aan meerdere spelers. De grootste groei zou trouwens van buiten de VS moeten komen. Het doel is om de bestaande digitale kanalen en partners in te blijven zetten om de omzet buiten de VS op te krikken tot meer dan 20% van de groepsomzet. Om dat te realiseren werd recent nog gewezen op de eerste successen met CLM, Insights, Analyzer, en Notary, omdat die contracten “duidelijk aantonen” dat klanten verder willen gaan dan enkel digitale handtekeningen zetten om hun rendement op de investering in de software te verbeteren.
De kanttekening bij dat soort traditioneel met optimisme doorspekte vooruitzichten is dat het management sinds een paar kwartalen de vraaggroei ziet vertragen en de urgentie van het koopgedrag van klanten ziet afnemen. Dat de piekgroei van op het hoogtepunt van de pandemie zou afnemen, stond in de sterren geschreven. Maar de algemene werkomgeving veranderde niettemin sneller dan verwacht, waardoor de belangrijke factureringsresultaten net zoals de winstgevendheid toch behoorlijk wat knauwen heeft gekregen.
Op basis van de slotkoers van gisteren wordt het aandeel nog steeds aan een koerswinst verhouding van 48x en 41x voor 2023 en 2024 verhandeld, in combinatie met een koersboekwaarde van respectievelijk 29x en 18x. Dat zijn niveaus die hand in hand gaan met stevige groeiers, op omzet- maar vooral ook op winstniveau. En die winst zou volgens de analisten zowaar met 7% kunnen krimpen in 2023, alvorens weer 19% te stijgen in 2024. Dat lijkt erg pover, zeker in vergelijking met een EV/EBITDA waardering van 36x en 29x voor 2023 en 2024. De nieuwe koersval zal deze waardering wat meer in lijn brengen, maar of ze daarmee echt in overeenstemming is met de toekomst is maar zeer de vraag, besluit financieel-econoom Tom Simonts.
