• NL
  • FR
BoleroPowered by KBC
menu

Orderdesk: 02 303 33 00

Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Analyse en InzichtAnalyse en Inzicht
  • PlatformenPlatformen
    • Bolero
    • Mobile
  • Markten en ProductenAanbod
    • Markten
    • Producten
  • Events en OpleidingenEvents
    • Opleidingen
  • AcademyAcademy
    • Producten
    • Platformen
    • Strategie & Analyse
  • TarievenTarieven
  • SupportSupport
    • Documentcenter
    • Veelgestelde vragen
    • Lexicon
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Bolero blog

  • Topic

  • Topic

  • Meest verhandelde ETF's van 2024

  • De wereld van ETF's

  • Bolero Live

  • Onze analisten

  • Beursboeken in de kijker

Als belegger wilt u niets missen van het financiële nieuws en de beursactualiteit. In deze blog volgt u elke dag van dichtbij op wat er reilt en zeilt op de financiële markten en krijgt u meteen de nodige duiding. 

Bijdragen

Deze blog komt tot stand dankzij bijdragen van de analisten van KBC Asset Management, KBC Securities, KBC Market Research en de economen, contentmanagers van Bolero en aandelenstrategen van KBC Groep:

Allison Mandra, Andrea Gabellone, Benjamin Wolff, Bérangère Bivort, Bernard Keppenne, Cora Vandamme, Dieter Guffens, Dirk Thiels, Ellen Van Tongelen, Guy Sips, Hans Dewachter, Jacob Mekhael, Jo Elsocht, Johan Van Gompel, Joren De Mesmaeker, Joris Franck, Kurt Ruts, Kristof Samoy, Laurent Convent, Lieven Noppe,
Livio Luyten, Lynn Hautekeete, Mathias Janssens, Mathias Van der Jeugt, Marion Geubel, Michiel Declercq, Peter Wuyts, Philippe Delfosse, Siegfried Top, Thibault Leneeuw, Thomas Couvreur, Thomas Vranken, Tom Noyens, Tom Simonts, Wim Hoste en Wim Lewi.

Disclaimer

Deze publicatie van KBC Bank N.V. (Bolero) wordt uitsluitend ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als een specifiek en persoonlijk beleggingsadvies, een aanbieding of een uitnodiging tot een aanbieding, om de hierin vermelde financiële producten te kopen of te verkopen, noch onafhankelijk onderzoek op beleggingsgebied.

De dienstverlening die Bolero verschaft, is niet op beleggingsadvies gebaseerd. Bolero is het orderuitvoeringsplatform van KBC Bank N.V. waarmee transacties in ‘niet-complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) doorgaan op basis van ‘loutere uitvoering’ (“execution only”). Bolero voert geen ‘passendheidstoetsing’ uit bij transacties in niet-complexe financiële producten. De belegger die van deze dienstverlening gebruik maakt, beschikt dus niet over de bescherming van de toepasselijke gedragsregels. Transacties in ‘complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) kunnen pas uitgevoerd worden na een succesvolle passendheidstoetsing.  Transacties via Bolero gebeuren altijd op initiatief van de belegger. 

Bij het uitvoeren en/of doorgeven van transacties van beleggers houdt Bolero geen rekening met de daarmee verband houdende fiscale, juridische of boekhoudkundige aspecten van deze transacties, verstrekt zij geen advies met betrekking tot dergelijke aspecten en kan zij daarvoor derhalve niet aansprakelijk worden gesteld.

Beleggen in financiële producten houdt  risico’s in. Beleggers moeten in staat zijn om het economische risico van een belegging te dragen en het belegde kapitaal geheel of gedeeltelijk te verliezen.

Copyright © KBC Bank NV/Bolero. Alle rechten voorbehouden. Deze informatie mag op geen enkele manier gepubliceerd, herschreven of heruitgegeven worden in eender welke vorm.

Deze blog bevat publicaties van KBC Securities NV (https://research.kbcsecurities.com/portal/portal.html#!/disclosures), KBC Asset Management NV (https://www.kbc.be/particulieren/nl/juridische-info/documentatie-beleggen.html#aandelen) en KBC Economics (https://www.kbc.com/nl/economics.html). Voor de externe bronnen raadpleegt Bolero verschillende nieuwssites. De bijdragen worden geselecteerd op basis van recente, concrete gebeurtenissen en publicaties. De redactie wordt verzorgd door Tom Simonts (KBC Securities) en door Jo Elsocht, Joren De Mesmaeker, Jens Meersman, Ellen Van Tongelen en Philippe Delfosse (marketing team Bolero, KBC Bank NV). KBC Bank staat onder toezicht van de FSMA.

vr. 15 jan 2021

11:50

Melexis is klaar voor 2023 en krijgt fors hoger koersdoel bij KBC Securities

Deel deze pagina:

  • Tweet
  • Share
  • Share

KBC Securities-analist Ruben Devos onderzocht het effect van verschillende megatrends die de verkoop van Melexis in het autosegment zullen stimuleren. Dat is naar verwachting de snelst groeiende eindmarkt voor halfgeleiders en goed voor een gemiddelde jaarlijkse omzetgroei van 15% tussen 2019 en 2024. De belangrijkste trend is elektrificatie, maar Melexis zit volgens KBCS ook in een goede positie om op de korte termijn opportuniteiten te grijpen die voortvloeien uit het huidige wereldwijde chiptekort in de sector. Tussen 2020 en 2023 moet Melexis volgens analist Ruben Devos een gemiddelde winstgroei per aandeel van 29% kunnen realiseren, een pak meer dan de door KBCS verwachte omzetgroei met jaarlijks 14%. Het koersdoel stijgt van 60 naar 105 euro en het advies gaat van “Houden” naar “Kopen”.

Over Melexis

Melexis is een wereldwijde leverancier van micro-elektronische halfgeleideroplossingen. Met zijn meer 1.500 medewerkers ontwikkelt en produceert Melexis voornamelijk Hall Effect magnetische sensoren, druksensoren, sensorinterface-IC's, microcontrollers en optische & infraroodsensoren. Het ontwikkelt ASIC's (Application Specific IC's) en ASSP's (Application Specific Standard Products). Ongeveer 90% van de deze producten zijn ontwikkeld voor automobieltoepassingen. De meeste producten gaan niet rechtstreeks naar de autofabrikanten, maar naar OEM's (Original Equipment Manufacturers) zoals Bosch, Continental, Valeo en Sensata.

Prognoses voor wereldwijde automarkt

Melexis heeft de afgelopen zeven jaar aanzienlijk beter gepresteerd dan de wereldwijde automarkt. In de periode tussen 2014 en 2019 realiseerde het in zijn auto-afdeling een gemiddelde jaarlijkse groei van 9,5%, waarmee het ver voorloopt op de bescheiden 0,8% gemiddelde groei van de wereldwijde autoverkoop in dezelfde periode.

De Covid-19-pandemie heeft geleid tot een daling van de wereldwijde autoverkoop – en dus ook de productie van voertuigen - met resp. 20% en 17%. Melexis leed onder de dalende trend in de automobielmarkt, maar zal nog sterker terugkomen in 2021. Dat zou immers een jaar van sterk herstel moeten worden, met een verwachte toename van de verkoop en de productie met resp. 7 à 9% en 13%.

Elektrische wagens als turbo

Volgens schattingen van Bloomberg zou de wereldwijde verkoop van elektrische passagierswagens in de periode 2020 tot en met 2025 een gemiddelde jaarlijkse groei van 37% en meer kunnen laten optekenen, wat betekent dat het aandeel van die elektrische wagens in het totale aantal passagiersvoertuigen zal toenemen tot 10,1% in 2025 (tegenover 2,7% in 2020).

Vandaag de dag is China de regio met de grootste adoptie van elektrische wagens. Er wordt verwacht dat die in de komende jaren het voortouw zal blijven nemen. Melexis volgt de vraag en genereert nu al 33% van zijn omzet in China (52% van de omzet komt trouwens uit de regio Asia-Pacific).

Belangrijke trends

Op basis van Melexis' eigen schattingen van de adresseerbare IC-markt in het autosegment zijn er drie belangrijke ontwikkelingen:

  • Het aantal chips per auto dat door Melexis wordt verkocht in verhouding tot de elektrificatie creëert in de komende jaren weinig potentieel voor upselling. De geprojecteerde gemiddelde groei over de periode 2019 tot 2024 voor het aantal neemt immers af naarmate de aandrijflijnen van de voertuigen meer elektrisch worden.
  • De toekomstige verkoop van chips door Melexis zal grotendeels worden gedreven door de toenemende adoptie van elektrische wagens. De groei vloeit dus eerder voort uit de groei van het aantal verkochte wagens dan door het verhogen van het halfgeleidergehalte per elektrische wagen.
  • Op de middellange termijn, in de periode 2020 - 2025, zal er toenemende adoptie zijn van zogenaamde Mild Hybrid elektrische voertuigen (mHEV). De verbrandingsmotor wordt hier ondersteund door een elektrische motor, met name bij de 48 Volt Mild Hybride. Dat zal naar verwachting de grootste drijfveer voor groei zijn.

Automatisering

Naarmate de mate van automatisering toeneemt, neemt ook het aantal halfgeleiders toe dat auto's nodig zullen hebben. Een recente studie van Roland Berger voorspelt dat de kostprijs van elektronica in wagens tussen 2019 en 2025 jaarlijks met vlot 14% toegenomen zal zijn.

Na automatisering zijn comfort, veiligheid en connectiviteit de drie andere megatrends die de aanwezigheid van elektronica in toekomstige auto's zullen vergroten, onafhankelijk van het gebruikte aandrijfsysteem. Volgens een analyse van Deloitte heeft ongeveer 40% van de totale kosten van een nieuwe auto betrekking op elektronica (in vergelijking met 18% in 2000).

Rekening houdend met het productengamma van Melexis, leidt een verhoogde automatisering tot een hogere chipverkoop per auto dan dat een verhoogde elektrificatie dat doet. Maar terwijl de adoptie van elektrische wagens snel oprukt, met een gestaag groeiende uitbreiding van het geëlektrificeerde autopark, verloopt de vooruitgang naar de invoering van automatisering tot het volgende niveau (>L3) vrij traag.

Naast de toegenomen elektrificatie en automatisering leidt de vraag naar toepassingen op het gebied van digitale connectiviteit en veiligheid tot een hoger aantal halfgeleiders per auto. In de komende 15 jaar zal het geconnecteerde wagenpark in Europa naar verwachting jaarlijks gemiddeld 8% groeien, tot zelfs 15% in China.

Expansie naar aangrenzende markten

In de eerste plaats blijft Melexis een pure speler die halfgeleiders aanbiedt aan de automobielindustrie. Die sector maakt 89% van de totale omzet uit over de afgelopen zeven jaar. De verdeling tussen “auto” en “niet-auto” (aangrenzende markten) is immers niet zo sterk veranderd in voorbije zeven jaar, maar het tweede segment presteerde wél opmerkelijk goed in de eerste negen maanden van 2020. De groei kwam uit op ongeveer 50%. Dat is gevolg van het feit dat de helft van de sensor- en drivercomponenten die zijn gelanceerd, speciaal ontworpen werden voor deze “aangrenzende markten”. Volgens het management zou de groei van dit segment uiteindelijk hoger uitkomen dan de groei in de automobielsector, zoals blijkt uit de doelstelling om de “niet-auto”-verkoop in de nabije toekomst op te krikken tot 20% van het totaal.

Voorzichtig voorraadbeheer loont

Tijdens de coronacrisis heeft Melexis de nodige voorzichtigheid aan de dag gelegd om de voorraden op een voldoende hoog niveau te houden. Dat heeft het bedrijf recent sterk geholpen om te kunnen voldoen aan de herstellende vraag die plaatsvond vanaf het einde van derde kwartaal van 2020. Melexis heeft herhaaldelijk gezegd dat de kosten van niet het kunnen leveren veel hoger zijn dan de kosten van (tijdelijk) inactieve voorraden.

In de afgelopen weken hebben verschillende autofabrikanten dan ook gezegd dat ze de productieplannen zouden moeten aanpassen, omwille van een groot tekort aan halfgeleiders die gebruikt worden in een grote verscheidenheid aan automobieltoepassingen. Omwille van dit wereldwijde tekort ontstond er een duidelijke en fors opwaartse prijsdruk, waarvan Melexis volop kan profiteren omdat het zich in comfortabele positie bevindt om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten, terwijl sectorgenoten leveringsproblemen hebben.

Voorspellingen

Analist Ruben Devos verhoogt vandaag zijn omzetschattingen voor de periode 2021 tot en met 2023 met 5 à 7% in het basisscenario, wat neerkomt op een jaarlijks gemiddelde omzetgroei van 19% in 2021. Samen met verbeterende brutomarges, levert dat een gemiddelde jaarlijkse groei van de winst per aandeel op van 29%.

Die omzetschattingen liggen ongeveer 2 à 4% voor op de rest van de analistenramingen, terwijl de winstramingen ongeveer 4 à 6% lager liggen. Dat is een gevolg van het incalculeren van hogere uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling. Op langere termijn mikt het basisscenario op een gemiddelde jaarlijkse omzetgroei van 9% (tussen 2020 en 2030) tegenover 12% in het meest optimistische scenario en 6% voor het meest terughoudende scenario. 

Waardering

KBCS heeft de waardering van Melexis bepaald op basis van een aantal verschillende methoden. Zoe werd de waardering op basis van het DCF-model (Discounted Cash Flow) per scenario getoetst aan de verschillende waarderingen van de sectorgenoten op basis van de koers-winstverhouding, de EV/EBITDA-benadering en de EV/EBIT methode.

Het koersdoel stijgt van 60 naar 105 euro en het advies gaat van “Houden” naar “Kopen”. Dat koersdoel levert een waardering op van ongeveer 30x de bedrijfswinst (EV/EBIT) voor 2022, wat een premie impliceert van 25% ten opzichte van de sectorgenoten in de halfgeleiderindustrie. 

Naar overzicht
Beleg online met inzicht
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
Analyse en Inzicht
  • Analisten
  • Bolero Blog
Platformen
  • Bolero
  • Mobile
Markten en Producten
  • Markten
  • Producten
Events en Opleidingen
  • Events
  • Opleidingen
Academy
  • Producten
  • Platformen
  • Strategy & Analyse
Tarieven
  • Tarieven
Support
  • Algemene voorwaarden
  • Documentcenter
  • Lexicon
  • Veelgestelde vragen
  • Klachten
  • FAQ: MiFID II
Over Bolero
  • Bolero vandaag
  • Relatie KBC & Bolero
  • Nieuws
  • Werken bij Bolero
Award

Ontdek ook:

Bolero Crowdfunding

  •   Home
  • Analyse en Inzicht
  • Platformen
  • Markten en Producten
  • Events en Opleidingen
  • Academy
  • Tarieven
  • Support
Powered by KBC }}

Powered by KBC

  • © Bolero 2025
  • Privacy statement
  • Juridische voorwaarden
  • Sitemap