wo. 30 jul 2025
Mercedes rapporteert solide tweedekwartaalresultaten en incorporeert tarieven in prognose

Mercedes-Benz?
Het Duitse Mercedes-Benz is één van de grootste constructeurs van luxewagens ter wereld. Met Mercedes heeft het één van de meest begeerde automerken in huis. Met AMG richt het zich op het meer sportieve segment van de markt. Het bedrijf verleent ook Qnanciering aan zijn klanten.
Mercedesrapporteerde over het tweede kwartaal een omzet en operationele winst (EBIT) die grotendeels in lijn lagen met de gemiddelde analistenverwachtingen (gav) De operationele winst (-marge) in de autodivisie kwam evenwel boven de consensus uit dankzij een goede kostencontrole. De vrije kasstroomgeneratie in de autodivisie was fors beter dan verwacht mede geholpen door een instroom van werkkapitaal en de timing van investeringen.
Zoals verwacht past het bedrijf de jaarprognose aan voor de handelstarieven::
- Een omzet significant onder die van 2024 (tov licht onder die van 2024 voordien);
- Een EBIT die meer dan 15% lager ligt dan in 2024 (zoals voordien);
- Een vrije kasstroom die meer dan 25% lager ligt in vergelijking met 2024 (zoals voordien);
- Kapitaalsinvesteringen die minimum 10% hoger liggen dan in 2024 (zoals voordien);
- Een EBIT-marge in de autodivisie tussen 4% en 6% (tov tussen 6% en 8% voordien).

KBC Securities over Mercedes-Benz
De resultaten en de prognose lagen grotendeels in lijn met de gav. Positief waren de beter dan verwachte winstgevendheid in de autodivisie en de stevige cashflowgeneratie. De jaarprognose incorporeert het nieuwe handelstarief van 15% voor geïmporteerde voertuigen van de EU naar de VS.
Het aandeel Mercedes is goedkoop en biedt een stevige cashreturn: Mercedes heeft zich er immers toe verbonden om alle kasstromen die het genereert - en die het niet als dividend uitbetaalt - te gebruiken om eigen aandelen in te kopen. Anderzijds denken we dat - gezien de grote onzekerheid in verband met handelstarieven en de staat van de wereldeconomie - het opwaarts potentieel van het aandeel op korte termijn waarschijnlijk beperkt is.
Onder de eerste maatregel worden geïmporteerde auto’s vrijgesteld van afzonderlijke tarieven op aluminium en staal. Dit voorkomt dat meerdere heffingen zich opstapelen (geen cumulatief effect).
De tweede richtlijn stipuleert dat autobouwers een korting ontvangen op de invoerrechten die ze dienen te betalen op geïmporteerde onderdelen/motoren voor in de VS geproduceerde voertuigen. Deze korting bedraagt van 15% in jaar 1 (= 15% x 25% tarief = 3,75% van de voertuigwaarde), 10% in jaar 2 (= 2,5% van de voertuigwaarde) en daarna nul.
In realiteit betekent deze uitstelregeling dat de industrie in jaar 1 vrijwel geen tarieven op onderdelen zal betalen, en dat er in jaar 2 naar schatting minimale tarieven zullen zijn (afhankelijk van het percentage onderdelen dat onderworpen is aan tarieven, wat nog onbekend is).
Deze maatregelen volgen op de uitzondering die autobouwers kregen op de ‘wederzijdse tarieven’ die aangekondigd werden op ‘Liberation Day’. Of er nog correctiemaatregelen zullen volgen is een open vraag, maar de richting die we ingaan is alvast positief voor de sector.
De analist, Kurt Ruts, bevestigtzijn houden-aanbeveling met een koersdoel van 55 euro.