do. 3 feb 2022

Meta Platforms speelde in de nabeurshandel 200 miljard dollar aan marktwaarde kwijt na een tegenvallend kwartaalrapport. Met een omzet van 33,67 miljard dollar ging de groep weliswaar boven de lat van 33,40 miljard dollar, maar dat cijfer zal in het eerste kwartaal terugvallen tot 27 à 29 miljard dollar, ver onder de verhoopte 30,15 miljard. Ook viel het aantal dagelijkse Facebook-gebruikers voor de eerste keer in de geschiedenis terug (van 1,930 naar 1,929 miljard stuks). Dat wakkert de vrees aan dat de top is bereikt. Meta wijt de tegenvaller aan de veranderde privacy-instellingen bij Apple en de verhoogde concurrentie van onder meer Tik Tok. KBC Asset Management-analist Kurt Ruts verlaagt het koersdoel van 350 naar 285 dollar en herhaalt de “Houden”-aanbeveling.
Vernieuwde structuur
Voor het eerst rapporteerde Meta zijn omzet volgens zijn nieuwe segmentatiestructuur. Het bedrijf splitst Facebook Reality Labs, of FRL, uit als een afzonderlijk rapporteringssegment. Dit zijn de omzetcijfers volgens de nieuwe rapportagestructuur:
- Family of Apps (FoA): dat omvat Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp en andere diensten. De vierdekwartaalomzet steeg met 20% op jaarbasis tot 32,8 miljard dollar.
- Facebook Reality Labs (FRL): dat omvat augmented en virtual reality-gerelateerde hardware, software en content. Diens omzet steeg vorig kwartaal met 22% tot 877 miljoen dollar, terwijl het verlies opliep tot 3,3 miljard dollar. Over heel 2021 bedroeg het verlies 10,2 miljard dollar.
Omzet uit advertenties
Voor het afgelopen kwartaal bedroeg de groei van de advertentieomzet, exclusief valutaeffecten, 21%, wat grotendeels in lijn is met de analistenverwachting. De winst per aandeel kwam uit op 3,67 dollar (verwacht: 3,84 dollar). Het aantal maandelijkse actieve gebruikers (MAU's) van Facebook steeg met ongeveer 4% ten opzichte van een jaar eerder tot 2,91 miljard (verwacht: 2,95 miljard).
Meta’s vooruitzichten
Voor het huidige kwartaal en het jaar 2022 verwacht het bedrijf dat de omzetgroei zal vertragen. Specifiek voor het huidige kwartaal wordt verwacht dat de omzet 27 à 29 miljard dollar zal bedragen (verwacht: 30,3 miljard dollar). De centrale tendensen zijn:
- Toegenomen concurrentie voor de tijd en de aandacht van de gebruikers (het bedrijf noemde met name TikTok) en een verschuiving van engagement binnen apps naar video-oppervlakken zoals Reels, die tegen lagere percentages geld opleveren dan Feed en Stories
- Druk op de prijzen door iOS-veranderingen en regelgeving. Daaronder valt ook de algemene economische gang van zaken, waardoor de budgetten van adverteerders onder druk staan. Dat zal de omzet negatief beïnvloeden voor een bedrag van 10 miljard dollar in 2022 waarbij de grootste impact in de eerste helft van het jaar voelbaar zal zijn.
De totale uitgaven kunnen in 2022 dalen en dat van 91 à 97 miljard dollar (zo gemeld in het derdekwartaalrapport van 2021) naar 90 à 95 miljard dollar. De marges zullen dalen door stijgende kosten en een zwakkere omzetgroei. Het investeringsdoel van 29 tot 34 miljard dollar voor heel 2022 wordt wel gehandhaafd. De investeringen zullen naar AI/Machine Learning-technologie gaan om te helpen bij ‘ad targeting’. Ook wordt er fors geld gepompt in de metaverse (virtual reality-hardware, content, enz.), wat volgens Meta de volgende generatie computers zijn.
KBC Asset Management over Meta
Facebook blijft onmisbaar voor onlineadverteerders en heeft met Instagram, WhatsApp en Messenger nog een aantal troeven achter de hand. Aan de andere kant moet Facebook fors investeren om relevant te blijven ten opzichte van de concurrentie, maar ook om nieuwe privacyschandalen te voorkomen.
Analist Kurt Ruts verwacht dat dat in de toekomst op de marges zal wegen. Bovendien worden de markten in Noord-Amerika en delen van Europa volwassen. Het bedrijf waarschuwt ook dat het minder gerichte reclame zal kunnen aanbieden aan adverteerders als gevolg van een grotere focus op privacy.
De vierdekwartaalresultaten van Meta waren in lijn met de verwachtingen. Het forse verlies nabeurs werd vooral veroorzaakt door de zwakke omzetverwachting voor het huidige kwartaal en voor heel 2022. Het is moeilijk om op dit moment enthousiast te worden over het aandeel, meent analist Kurt Ruts. De factoren die de bijkomende tegenwind veroorzaken (iOS-wijzigingen, vraag naar e-commerce, enz.) zijn immers niet duidelijk.
Bovendien zijn de vooruitzichten voor het tweede kwartaal moeilijk te voorspellen en is het niet duidelijk of de aanhoudende tegenwind op korte termijn zal afzwakken. In het licht van de zwakkere vooruitzichten verlaagt analist Kurt Ruts zijn koersdoel naar 285 van 350 dollar. De “Houden”-aanbeveling wordt herhaald.
