do. 18 feb 2021

De Zwitserse voedingsgigant Nestlé (-0,4%) rapporteerde resultaten over het boekjaar 2020 en kon voor het derde jaar op rij een verbeterde organische groei en een betere onderliggende operationele marge voorleggen. De organische omzetgroei kwam uit op 3,6%, wat net iets beter was dan de consensusverwachting van 3,5%, en de onderliggende operationele marge bedroeg 17,7%.
Geografische verschillen
- In Amerika (zowel Noord- als Latijns Amerika) was de groei met 6% uitermate sterk. In Noord-Amerika klokte de groei af op zo'n 5%, met dank aan Purina-dierenvoeding, koffie en diepvriesmaaltijden. In Latijns-Amerika bedroeg de groei zelfs bijna 10%, waarbij Brazilië, Chili en Mexico uitblonken.
- In de EMENA-zone (Europa, Midden-Oosten en Noord-Afrika) werd de beste organische omzetgroei in vijf jaar bereikt. Vooral Rusland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Israël presteerden sterk. Ook hier blonken Purina en koffie uit.
- In regio AOA (Azië, Oceanië en Afrika) was de groei beperkter met 0,5%. Hier was China de boosdoener, waar een onfortuinlijke timing van het Chinese Nieuwjaar en sluitingen van restaurants en cafés leidden tot een omzetkrimp.
De andere divisies die niet onder de geografische afdelingen vallen, zoals Nespresso (+7%) en Nestlé Health Science (+12.2%) presteerden ook uitermate sterk. Alles samen was de groei het sterkst in ontwikkelde markten, die net geen 60% van de omzet vertegenwoordigen; met 3,8% overtroffen ze de opkomende markten die 'slechts' 3,4% groeiden.
Op het gebied van de productcategorieën boekte de dierenvoeding met een omzetstijging van meer dan 10% de sterkste prestatie. Ook melkproducten en roomijs gingen er sterk op vooruit (+8%). Snoepgoed (-1,5%) en water (-7%) deden het minder goed. Zeker de laatste categorie lijdt onder de sluiting van restaurants en cafés.
Transformatie
In 2020 heeft Nestlé zijn portfolio verder getransformeerd. Zo voegde Nestlé Health Science Zenpep, Vital Proteins en Aimmune toe aan het gamma. In de 'direct-to-consumer'-categorie werden Freshly en Mindful Chef toegevoegd.
Anderzijds werden minder performante afdelingen afgestoten, zoals roomijs in de VS, Herta en Yinlu-pindamelk. Voor de waterafdeling in Noord-Amerika kondigde Nestlé eerder deze week nog een deal aan.
De mening van KBC Asset Management
Analist Bob Van Leemputte zag opnieuw een stevig kwartaal van Nestlé. De versnelling van de organische omzetgroei voor het derde jaar op rij brengt de groep weer dichter bij de langetermijndoelstellingen. De operationele marge kwam aan de onderkant van de vooropgestelde doelstelling uit, maar is al waar de belofte lag.
Met aantrekkelijke productcategorieën en het actieve beheer van het management ziet KBC Asset Management de groei in de toekomst nog toenemen. Ze bevestigen dan ook de “Kopen”-aanbeveling en het koersdoel van 120 Zwitserse frank.