wo. 22 jan 2020

Netflix (verkopen, koersdoel 250 USD) rapporteerde gisteravond nabeurs over Q4 een omzet die 31% groeide tot 5,47 miljard USD. Dit is grotendeels in lijn met de verwachting. Het voorbije kwartaal slaagde Netflix erin om netto 8,76 miljoen nieuwe abonnees aan te trekken. Internationaal waren dat 8,33 miljoen nieuwe klanten, wat fors beter is dan de verwachting van 7 miljoen. Op de Amerikaanse thuismarkt won het 423 000 klanten, maar het bleef daarmee onder de verwachting van een netto aangroei van 600.000. Voor het lopende kwartaal verwacht de streamingdienst evenwel slechts een totale netto aangroei van het klantenbestand van 7 miljoen abonnees. Dit is een stuk minder dan de verwachting voor zo'n 8,5 miljoen nieuwe abonnees. Over het volledige boekjaar 2019 realiseerde Netflix een negatieve kasstroom (cashburn) van 3,32 miljard USD. Voor 2020 verwacht het bedrijf die cashburn terug te kunnen dringen tot 2,5 miljard USD.
Stieren en beren
De kwartaalupdate had zowel iets voor de 'stieren' als voor de 'beren'. Enerzijds kwam het aantal nieuwe klanten in de internationale markten fors boven de verwachtingen uit. Anderzijds ontgoochelde de aangroei van het klantenbestand op de thuismarkt alsook de verwachting voor het lopende kwartaal. Het management ziet in de VS een lichte hogere 'churn' (klanten die hun abonnement opzeggen). Dit kan wijzen op een gebrek een prijszettingsmacht alsook op saturatie van de thuismarkt. De lancering van Disney+ en Apple TV Plus in november zou eveneens een invloed kunnen gehad hebben. Bovendien zal de concurrentie op de thuismarkt alleen maar toenemen. In april en mei zullen Comcast (Peacock) en AT&T (HBO Max) respectievelijk hun streamingdiensten lanceren.
Internationaal blijft Netflix sterk presteren, maar daar heeft het bedrijf voorlopig zo goed als het rijk voor zich alleen. Ook hier zal de concurrentie toenemen. Zo zal Disney+ eind maart in een groot aantal landen beschikbaar zijn. Beleggers kunnen wel leven met de stevige cashburn en de zwakke winstgevendheid zolang Netflix een sterke abonneegroei kan blijven voorleggen. Beleggers zullen dan ook met argusogen kijken naar de impact van de lancering van de concurrerende streamingdiensten op de abonneegroei in de komende (en het lopende) kwartalen.
De visie van KBC Asset Management
Hoewel KBC Asset Management nog steeds in het groeiverhaal van Netflix gelooft, blijft het voorzichtig voor het aandeel. De hoge waardering en negatieve kasstroom blijven een heikel punt. De sterke groei die Netflix doormaakt komt tegen een kostprijs. Het bedrijf moet sterk investeren in nieuwe tv-programma's en films. Verdere prijsverhogingen zullen de winstgevendheid op termijn moeten versterken, wat dan weer een impact kan hebben op de abonneegroei. De groep zal ook rekening moeten houden met duurdere kostprijzen voor programmering naarmate de concurrentie van onder meer Amazon, Apple, Disney… toeneemt.
KBC Asset Management behoudt de 'Verkopen'-aanbeveling en het koersdoel van 250 dollar.