wo. 21 apr 2021

Netflix rapporteerde een omzet over het eerste kwartaal die met 24,2% is gegroeid tot 7,16 miljard dollar. Dit is grotendeels in lijn met de verwachtingen van 7,14 miljard dollar. De recurrente winst per aandeel kwam uit op 3,19 dollar, 7% boven de consensus. Tot zover het goede nieuws. In het afgelopen kwartaal slaagde Netflix erin netto 3,98 miljoen nieuwe abonnees aan te trekken. En dat is aanzienlijk lager dan de eigen doelstelling van 6 miljoen en de 6,34 miljoen die verwacht werd door de analisten.
Beperkte groei abonnees
Vooral in Latijns-Amerika en de 'EMEA'-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) bleven de netto-toevoegingen duidelijk achter bij de verwachtingen. Netflix schreef de tragere ledengroei in het kwartaal toe aan de grote toename van het aantal abonnees (15,8 miljoen)door Covid-19 doorheen 2020 en beperktere toevoegingen in het aanbod voor de eerste helft van het jaar. Het bedrijf verwacht echter dat de ledengroei in de tweede helft van 2021 weer zal versnellen wanneer nieuwe content wordt uitgebracht.
Wereldwijd had het bedrijf op 31 maart ongeveer 208 miljoen betalende klanten. Voor het huidige kwartaal verwacht de streamingdienst een totale netto toename van slechts 1 miljoen abonnees, duidelijk minder dan de consensus die uitging van zo'n 4 miljoen nieuwe klanten. Voor het volledige fiscale jaar 2021 herhaalde Netflix de verwachtingen voor een break-even kasstroom en operationele marges van ongeveer 20%. Het bedrijf plant ook de inkoop van eigen aandelen ter waarde van 5 miljard dollar. Het aandeel daalde met ongeveer 10% in de nabeurshandel.
De mening van KBC Asset Management
Het is geen geheim dat Netflix (samen met onder meer Amazon) één van de bedrijven is die "profiteert" van de Covid-19-gerelateerde lockdowns. Vorig jaar steeg de koers van het aandeel met 67%. Het management heeft meermaals gewaarschuwd dat de sterke abonneegroei tijdens de lockdowns moet worden gezien als een voorschot op de normale groeitrend. Als gevolg daarvan zal deze (toekomstige) groeitrend waarschijnlijk lager zijn dan hij zonder de lockdowns zou zijn geweest. Wie tijdens de lockdowns geen abonnement heeft genomen, zal dat na afloop van de lockdowns waarschijnlijk ook niet doen. De lakmoesproef volgt (waarschijnlijk) dit jaar: naarmate de economieën weer meer openen en mensen weer kunnen reizen, uit eten gaan, enzovoort, zal duidelijk worden hoeveel "voorschot" er in 2020 werd genomen. Wat dat betreft beloven de resultaten over het eerste kwartaal en de vooruitzichten voor het tweede kwartaal niet veel goeds.
Hoewel KBC Asset Management nog steeds gelooft in het groeiverhaal van Netflix, blijven ze voorzichtig over het aandeel. De hoge waardering en de zwakke kasstroom blijven een probleem. De sterke groei die Netflix doormaakt, komt met een prijs. Het bedrijf moet fors investeren in nieuwe tv-programma's en films. Verdere prijsverhogingen zullen de winstgevendheid op termijn moeten versterken, wat op zijn beurt een impact kan hebben op de groei van het aantal abonnees. De groep zal ook rekening moeten houden met hogere prijzen voor content naarmate de concurrentie van Amazon, Apple, Disney en anderen toeneemt.
KBC Asset Management handhaaft zijn “Verkopen”-aanbeveling en koersdoel van 425 dollar.
