• NL
  • FR
BoleroPowered by KBC
menu

Orderdesk: 02 303 33 00

Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Analyse en InzichtAnalyse en Inzicht
  • PlatformenPlatformen
    • Bolero
    • Mobile
  • Markten en ProductenAanbod
    • Markten
    • Producten
  • Events en OpleidingenEvents
    • Opleidingen
  • AcademyAcademy
    • Producten
    • Platformen
    • Strategie & Analyse
  • TarievenTarieven
  • SupportSupport
    • Documentcenter
    • Veelgestelde vragen
    • Lexicon
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Bolero blog

  • Topic

  • Topic

  • Meest verhandelde ETF's van 2024

  • De wereld van ETF's

  • Bolero Live

  • Onze analisten

  • Beursboeken in de kijker

Als belegger wilt u niets missen van het financiële nieuws en de beursactualiteit. In deze blog volgt u elke dag van dichtbij op wat er reilt en zeilt op de financiële markten en krijgt u meteen de nodige duiding. 

Bijdragen

Deze blog komt tot stand dankzij bijdragen van de analisten van KBC Asset Management, KBC Securities, KBC Market Research en de economen, contentmanagers van Bolero en aandelenstrategen van KBC Groep:

Allison Mandra, Andrea Gabellone, Benjamin Wolff, Bérangère Bivort, Bernard Keppenne, Cora Vandamme, Dieter Guffens, Dirk Thiels, Ellen Van Tongelen, Guy Sips, Hans Dewachter, Jacob Mekhael, Jo Elsocht, Johan Van Gompel, Joren De Mesmaeker, Joris Franck, Kurt Ruts, Kristof Samoy, Laurent Convent, Lieven Noppe,
Livio Luyten, Lynn Hautekeete, Mathias Janssens, Mathias Van der Jeugt, Marion Geubel, Michiel Declercq, Peter Wuyts, Philippe Delfosse, Siegfried Top, Thibault Leneeuw, Thomas Couvreur, Thomas Vranken, Tom Noyens, Tom Simonts, Wim Hoste en Wim Lewi.

Disclaimer

Deze publicatie van KBC Bank N.V. (Bolero) wordt uitsluitend ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als een specifiek en persoonlijk beleggingsadvies, een aanbieding of een uitnodiging tot een aanbieding, om de hierin vermelde financiële producten te kopen of te verkopen, noch onafhankelijk onderzoek op beleggingsgebied.

De dienstverlening die Bolero verschaft, is niet op beleggingsadvies gebaseerd. Bolero is het orderuitvoeringsplatform van KBC Bank N.V. waarmee transacties in ‘niet-complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) doorgaan op basis van ‘loutere uitvoering’ (“execution only”). Bolero voert geen ‘passendheidstoetsing’ uit bij transacties in niet-complexe financiële producten. De belegger die van deze dienstverlening gebruik maakt, beschikt dus niet over de bescherming van de toepasselijke gedragsregels. Transacties in ‘complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) kunnen pas uitgevoerd worden na een succesvolle passendheidstoetsing.  Transacties via Bolero gebeuren altijd op initiatief van de belegger. 

Bij het uitvoeren en/of doorgeven van transacties van beleggers houdt Bolero geen rekening met de daarmee verband houdende fiscale, juridische of boekhoudkundige aspecten van deze transacties, verstrekt zij geen advies met betrekking tot dergelijke aspecten en kan zij daarvoor derhalve niet aansprakelijk worden gesteld.

Beleggen in financiële producten houdt  risico’s in. Beleggers moeten in staat zijn om het economische risico van een belegging te dragen en het belegde kapitaal geheel of gedeeltelijk te verliezen.

Copyright © KBC Bank NV/Bolero. Alle rechten voorbehouden. Deze informatie mag op geen enkele manier gepubliceerd, herschreven of heruitgegeven worden in eender welke vorm.

Deze blog bevat publicaties van KBC Securities NV (https://research.kbcsecurities.com/portal/portal.html#!/disclosures), KBC Asset Management NV (https://www.kbc.be/particulieren/nl/juridische-info/documentatie-beleggen.html#aandelen) en KBC Economics (https://www.kbc.com/nl/economics.html). Voor de externe bronnen raadpleegt Bolero verschillende nieuwssites. De bijdragen worden geselecteerd op basis van recente, concrete gebeurtenissen en publicaties. De redactie wordt verzorgd door Tom Simonts (KBC Securities) en door Jo Elsocht, Joren De Mesmaeker, Jens Meersman, Ellen Van Tongelen en Philippe Delfosse (marketing team Bolero, KBC Bank NV). KBC Bank staat onder toezicht van de FSMA.

wo. 20 apr 2022

12:09

Netflix verliest abonnees

Deel deze pagina:

  • Tweet
  • Share
  • Share

De oorlog in Oekraïne en hevige concurrentie in het voorbije kwartaal resulteerden in een verlies van abonnees bij Netflix, de eerste keer in meer dan een decennium. De groep voorspelde ook grotere verliezen in de toekomst, wat een abrupte verandering is voor een streamingbedrijf dat floreerde tijdens de pandemie, weet KBC Asset Management-analist Kurt Ruts.

Verlies van 700.000 Russische klanten

Netflix verloor in het eerste kwartaal 200.000 abonnees en bleef  daarmee ver achter bij zijn prognose om 2,5 miljoen abonnees toe te voegen. Het stopzetten van de dienst in Rusland na de invasie van Oekraïne eiste zijn tol, wat resulteerde in het verlies van 700.000 abonnees.  Wall Street stuurde het Netflix-aandeel dinsdag na de bel 26% naar beneden en veegde ongeveer 40 miljard dollar van zijn beurswaarde weg. Sinds het bedrijf in januari waarschuwde voor een zwakke groei van het aantal abonnees, heeft het bijna de helft van zijn waarde verloren.

De cijfers

Netflix rapporteerde gisterenavond nabeurs over de omzet in het eerste kwartaal, die met 9,8% steeg tot 7,87 miljard dollar, 1% onder de verwachtingen. De winst per aandeel kwam uit op 3,53 dollar, boven de analistenverwachting van 2,89 dollar als gevolg van lager dan verwachte uitgaven aan content.

In het afgelopen kwartaal verloor Netflix netto 200.000 abonnees. Dit is fors slechter dan de groeiprognose van 2,5 miljoen die bij de jaarresultaten voor 2021 werd gegeven en ook lager dan de geraamde analistenverwachting van ongeveer 2 miljoen netto toevoegingen. Het verlies werd in alle regio's genoteerd, behalve in Asia Pacific.

De opschorting van alle Russische lidmaatschappen had een negatief effect van 0,7 miljoen op de netto-toevoegingen. Als dit effect buiten beschouwing wordt gelaten, zouden er netto 0,5 miljoen abonnees zijn bijgekomen. Wereldwijd had het bedrijf op 31 maart ongeveer 221,6 miljoen betalende klanten. Voor het lopende kwartaal verwachtte de streamingdienst 2 miljoen klanten te verliezen, terwijl de analistenverwachtingen uitging van (een positieve) toevoeging van 2,4 miljoen nettoklanten.

Misser op abonnees

Het management merkte op dat de "grote COVID-19-stimulans voor streaming het beeld tot voor kort vertroebelde" en zij noemen verschillende factoren voor de klantendaling, waaronder:

  • hoge penetratiegraad van huishoudens in ontwikkelde markten en hoge datakosten internationaal;
  • het delen van wachtwoorden onder huishoudens (door het bedrijf geschat op 100 miljoen ongeautoriseerde gebruikers);
  • steeds hevigere concurrentie van opkomende streamingplatforms;
  • macrofactoren waaronder toenemende inflatie, geopolitieke gebeurtenissen zoals de invasie van Rusland in Oekraïne en enige aanhoudende verstoring door COVID-19.

Netflix wil dit probleem aanpakken en is van plan om de omzet en abonneegroei te versnellen via:

  • een harde aanpak van het delen van wachtwoorden;
  • verbeterde aanbevelingen / personalisatie met nieuw 'double thumbs up'-beoordelingssysteem voor gebruikers;
  • verbeterde kwaliteit van de programmering.

Na een teleurstellende groei van het aantal abonnees in 2021 werd verwacht dat de abonneegroei van Netflix in 2022 zou stabiliseren en terugkeren naar het tempo van vóór de pandemie, toen het 27,9 miljoen abonnees toevoegde in 2019.

Na de verrassende misser op de voorspelde abonnees in het eerste kwartaal bij de volledige jaarresultaten, was het grote debat of het lagere abonneetraject gewoon een COVID-19-kater is na een enorme 37 miljoen nieuwe abonnees die in 2020 zijn toegevoegd, of dat er meer structurele problemen zijn met betrekking tot marktverzadiging en concurrentie. De resultaten van gisterenavond en de toelichting van het management wijzen in de richting van het laatste.

Verwachtingen

Het bedrijf verwacht dat de omzet in het tweede kwartaal zal uitkomen op 8,05 miljard dollar, wat lager is dan de consensus van 8,24 miljard dollar. De onderneming mikt nog steeds op een operationele marge voor het volledige jaar 2022 van "tussen 19% en 20%". Het management handhaafde ook zijn verwachtingen voor een positieve vrije kasstroom dit jaar en daarna.

Plotselinge verandering van strategie

Na Disney's recente aankondiging om een advertentie-ondersteund aanbod te lanceren voor Disney+ en HBO's live advertentie-ondersteunde lancering, kondigt Netflix nu ook een advertentie-ondersteunde formule aan, hoewel het bedrijf er geen details rond schetste.

Gezien het feit dat deze stappen worden gesynchroniseerd met een groeivertraging, is het moeilijk om deze te zien als komende vanuit een positie van kracht, vooral gezien het feit dat het bedrijf zich al jaren verzet tegen het advertentie-ondersteunde model.  Bovendien lijkt het bedrijf, afgaande op de commentaar van het management, niet klaar om op korte termijn een advertentie-ondersteund niveau te lanceren, wat er ook op wijst dat de verandering in strategie een beetje plotseling komt.

De uitdaging voor Netflix zal natuurlijk zijn om de verschuiving naar advertentie-ondersteunde streaming aanvullend te maken. Het moet namelijk kunnen voorkomen dat premium klanten overstappen naar advertentie-ondersteunde diensten. Dit proces kan dus ook de finetuning van andere variabelen vereisen, zoals de strategie voor het uitbrengen van inhoud (bv. het uitstellen van het uitbrengen van nieuwe inhoud binnen het door reclame-ondersteunde aanbod).

Hoewel reclame-ondersteunde streaming dus een reële opportuniteit is, zal het realiseren van een meerwaarde uit deze bron waarschijnlijk een werk van meerdere jaren zijn. De stap van het bedrijf om geld te verdienen met het delen van wachtwoorden lijkt ook eerder reactief te zijn als gevolg van een vertraging in de groei, dan een proactieve zet.

KBC Asset Management over Netflix

Analist Kurt Ruts blijft voorzichtig over het aandeel. De hoge waardering en de zwakke cashflow blijven een probleem. Bovendien kunnen de zwakke netto-toevoegingen het label van "groeiaandeel" in gevaar brengen.

Ondertussen moet het bedrijf zwaar investeren in nieuwe tv-programma's, films en nu ook videogames. Verdere prijsverhogingen zullen de winstgevendheid op termijn moeten versterken, wat op zijn beurt een impact kan hebben op de groei van het aantal abonnees. De groep zal ook rekening moeten houden met hogere kostprijzen voor programmering naarmate de concurrentie van Amazon, Apple, Disney en anderen toeneemt. Analist Kurt Ruts handhaaft het “Verkopen”-advies maar verlaagt het koersdoel van 375 naar 225 dollar.  

Naar overzicht
Beleg online met inzicht
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
Analyse en Inzicht
  • Analisten
  • Bolero Blog
Platformen
  • Bolero
  • Mobile
Markten en Producten
  • Markten
  • Producten
Events en Opleidingen
  • Events
  • Opleidingen
Academy
  • Producten
  • Platformen
  • Strategy & Analyse
Tarieven
  • Tarieven
Support
  • Algemene voorwaarden
  • Documentcenter
  • Lexicon
  • Veelgestelde vragen
  • Klachten
  • FAQ: MiFID II
Over Bolero
  • Bolero vandaag
  • Relatie KBC & Bolero
  • Nieuws
  • Werken bij Bolero
Award

Ontdek ook:

Bolero Crowdfunding

  •   Home
  • Analyse en Inzicht
  • Platformen
  • Markten en Producten
  • Events en Opleidingen
  • Academy
  • Tarieven
  • Support
Powered by KBC }}

Powered by KBC

  • © Bolero 2025
  • Privacy statement
  • Juridische voorwaarden
  • Sitemap