wo. 20 jan 2021

Netflix rapporteerde gisterenavond nabeurs over Q4 een omzet die 21,5% groeide tot 6,64 miljard USD. Dit is grotendeels in lijn met de verwachting. Het voorbije kwartaal slaagde Netflix erin om netto 8,52 miljoen nieuwe abonnees aan te trekken. Dit is beter dan de guidance van 6 miljoen en de consensus van 6,5 miljoen. Vooral in de regio 'EMEA' (Europa, Midden Oosten en Afrika) was er een stevige groei van het aantal abonnees. Wereldwijd had het bedrijf per 31 december circa 204 miljoen betalende klanten. Voor het lopende kwartaal verwacht de streamingdienst een totale nettoaangroei van het klantenbestand van om en bij de 6 miljoen abonnees. Dit is onder de verwachting van zo'n 8,4 miljoen nieuwe abonnees.
Verwachtingen boekjaar 2021
Over het volledige boekjaar 2021 verwacht Netflix cashflow-breakeven te draaien. Eerder ging het bedrijf nog uit van 'tussen breakeven en een negatieve kasstroom van 1 miljard USD'. Het management maakte zelfs gewag van een mogelijke inkoop van aandelen dit jaar. Het aandeel ging in de nabeurshandel circa 9% hoger. Sinds begin dit jaar was het aandeel evenwel 7% goedkoper geworden.
Netflix is (samen met onder andere Amazon) één van de bedrijven dat 'profiteert' van de Covid-19 gerelateerde lockdowns. Dit is evenwel geen geheim. Vorig jaar steeg de koers met 67%. Het management waarschuwde al meermaals dat de sterke abonneegroei tijdens de lockdowns als het ware een voorschot neemt op de normale organische groeitrend. Daardoor zal die (toekomstige) groeitrend waarschijnlijk lager uitkomen dan zonder de lockdowns het geval was geweest. Diegene die zich tijdens de lockdown nog geen abonnement heeft aangeschaft, zal dat waarschijnlijk niet snel meer doen wanneer de lockdown voorbij is. In 2021 volgt dus (waarschijnlijk) de lakmoesproef: naarmate economieën meer en meer zullen kunnen openen en mensen opnieuw zullen kunnen reizen, uit eten gaan enz, zal duidelijk worden hoeveel 'voorschot' er in 2020 genomen is.
De mening van KBC Asset Management
Hoewel KBC AM nog steeds in het groeiverhaal van Netflix gelooft, blijven ze voorzichtig voor het aandeel. De hoge waardering en zwakke kasstroom blijven een heikel punt. De sterke groei die Netflix doormaakt komt tegen een kostprijs. Het bedrijf moet sterk investeren in nieuwe tv-programma's en films. Verdere prijsverhogingen zullen de winstgevendheid op termijn moeten versterken, wat dan weer een impact kan hebben op de abonneegroei. De groep zal volgens analist Kurt Ruts ook rekening moeten houden met duurdere kostprijzen voor programmering naarmate de concurrentie van onder meer Amazon, Apple, Disney… toeneemt. KBC AM behoudt het 'Verkopen'-advies maar trekt het koersdoel op van 275 USD naar 425 USD.