do. 22 jul 2021

Netflix (koers aandeel: -3,3%) worstelt met een vertraagde groei van het aantal abonnees: voor het derde kwartaal wordt op 3,5 miljoen nieuwe klanten gemikt, terwijl analisten hoopten op ongeveer 5 miljoen stuks. De vertraging van het aantal abonnees komt door de stijgende concurrentie, de heropening van de bioscopen én de opheffing van de lockdownbeperkingen. Afgelopen kwartaal kwamen er nog 1,54 miljoen nieuwe klanten bij, wat boven verwachting is én boven de doelstelling van 1 miljoen. De winst per aandeel daalde tot 2,97 dollar, terwijl analisten 3,17 dollar verhoopten. Voor het volledige fiscale jaar 2021 herhaalde Netflix de verwachtingen voor een break-even kasstroom en 20% operationele marges. De groep mikt meer en meer op de gamingmarkt als nieuwe inhoudscategorie. Maar dat zal tijd én centen vergen.
Cijferoverzicht
Netflix zag de omzet in het tweede kwartaal met 19,4% stijgen tot 7,34 miljard dollar, wat grotendeels in lijn der verwachtingen ligt (7,32 miljard dollar). Het operationele inkomen kwam uit op 1,84 miljard dollar (goed voor een marge van 25,2%), zodat de winst per aandeel uitkwam op 2,97 dollar (consensus 3,17). Vorig kwartaal stond die teller nog op 3,75 dollar per aandeel. De vrije kasstroom was alweer negatief op 175 miljoen dollar, weliswaar na een sterk vorig kwartaal (+693 miljoen dollar).
Abonnees en verwachtingen
In het afgelopen kwartaal is Netflix erin geslaagd netto 1,54 miljoen nieuwe abonnees aan te trekken. Dat is grotendeels in lijn met de verwachting en boven de doelstelling van 1 miljoen die bij de eerste kwartaal resultaten werd gegeven. Netflix had al gewaarschuwd voor de tragere ledengroei in het kwartaal als gevolg van een door Covid-19 gestimuleerde groei in 2020 en minder interessante content die zou gelanceerd worden in de eerste helft van het jaar onder meer door productievertragingen. Het bedrijf verwacht echter wel dat de ledengroei in de tweede helft van 2021 weer zal versnellen. Onder meer dankzij een sterke line-up voor de tweede helft van het jaar met nieuwe seizoenen van Casa de Papel, Sex Education, Virgin River en Never Have I Ever.
- VS en Canada: Netflix verloor netto 430.000 klanten, waarbij de consensus uitging van een afvlakking.
- EMEA-regio: het netto nieuwe aantal abonnees hinkte duidelijk achter op de verwachtingen.
- Asia Pacific: wist positief te verrassen met 1 miljoen netto toevoegingen, het dubbele van het verwachte aantal.
Wereldwijd had het bedrijf ongeveer 209 miljoen betalende klanten op 30 juni. Voor het huidige kwartaalverwacht de streamingdienst een totale netto toevoeging van slechts 3,5 miljoen abonnees, terwijl analisten hoopten ongeveer 5 miljoen netto toevoegingen. Voor het volledige fiscale jaar 2021 herhaalde Netflix de verwachtingen voor een break-even kasstroom en operationele marges van ongeveer 20%.
Reality check
Het is geen geheim dat Netflix samen met onder meer Amazon één van de bedrijven is die vol kon profiteren van de Covid-19-gerelateerde lockdowns. Vorig jaar steeg de koers van het aandeel met 67%, ondanks het management meermaals waarschuwde dat de sterke abonneegroei tijdens de lockdowns moest worden gezien als een voorschot op de normale organische groeitrend. Dat is precies wat we nu zien gebeuren: de huidige (abonnee)groeitrend is lager dan hij zou zijn geweest zonder de lockdowns. Degenen die tijdens de lockdowns geen abonnement hebben genomen, zullen dat na afloop van de lockdowns waarschijnlijk ook niet meer doen. Dit jaar zal duidelijk worden hoeveel "voorschot" in 2020 is genomen.
Videogames
Volgens nieuwsberichten is Netflix van plan om uit te breiden naar videogames. Dat werd tijdens de conference call bevestigd door het management: die wil videogames toevoegen aan zijn platform, met een initiële focus op mobiele games. De stap is niet zo verrassend omdat de grenzen tussen verschillende media vervagen. Sommige streamingprogramma's hebben interactieve elementen (bv. Black Mirror's 'Bandersnatch'), terwijl Hollywoodacteurs de hoofdrol hebben gespeeld in videogames (bv. Keanu Reeves in 'Cyberpunk 2077').
Een stap naar videogames zou voor Netflix een nieuwe markt openen, wat positief is. Toch wijst KBC Asset Management op het gebrek aan succes dat zelfs grotere technologische consumentenplatformen hebben gehad in games, ondanks aanzienlijke inspanningen en investeringen (bv. Alphabet, Amazon & Apple). In elk geval leeft het idee dat het bedrijf zijn middelen en prioriteiten aanzienlijk zal moeten verleggen om succesvol te kunnen zijn in gaming.
KBC Asset Management over Netflix
Hoewel KBC AM nog steeds gelooft in het groeiverhaal van Netflix, blijft voorzichtigheid geboden. De hoge waardering en de zwakke kasstroom blijven een probleem. De sterke groei die Netflix doormaakt, wil vooral zeggen dat het bedrijf fors blijft investeren in nieuwe tv-programma's en films. Verdere prijsverhogingen zullen de winstgevendheid op termijn moeten versterken, maar dat kan op zijn beurt een impact hebben op de groei van het aantal abonnees. De groep zal ook rekening moeten houden met hogere kostprijzen voor programmering naarmate de concurrentie van Amazon, Apple, Disney en anderen toeneemt. KBC Asset Management handhaaft daarom de “Verkopen”-aanbeveling en koersdoel van 425 dollar.
