vr. 11 okt 2019

Publicis publiceert zijn resultaten over het derde kwartaal vroeger dan verwacht en die worden vergezeld van een winstwaarschuwing.
Publicis verlaagde zijn prognose voor de organische groei over het volledige boekjaar vorig kwartaal nog maar van ‘meer dan 0,8%’ naar ‘om en bij de 0%’, maar verlaagt die nu opnieuw naar -2,5%. De problemen blijven dezelfde; klanten snoeien sterker dan verwacht in traditionele advertenties (kranten, TV,…), wat niet gecompenseerd wordt door de groei in nieuwe digitale advertenties.
Het management tracht het bedrijf te transformeren naar een bredere advertentiespecialist die ook aan de slag gaat met datamining en industrie-experten, om bedrijven te helpen hun klanten beter te benaderen. Volgens CEO Arthur Sadoun bevindt Publicis nu op in het moeilijkste onderdeel van zijn transformatie en gaan de zaken - zoals bij elke grote structurele verandering - eerst slechter vooraleer er beterschap komt.
De visie van KBC Asset Management
Volgens analist Steven Vermander zit Publicis zit in de hoek waar de klappen vallen en dat reflecteert zich in de zwakke koersprestatie dit jaar. De koers is echter aanzienlijk meer gedaald dan de winstverwachtingen, waardoor de waardering met een verwachte koers-winstverhouding van 8x voor 2020 sinds de financiële crisis niet meer zo laag is geweest. Daarenboven blijft Publicis stevige vrije kasstromen genereren.
De aanbeveling van KBC Asset Management blijft dan ook ‘Kopen’, al ziet onze analist zich genoodzaakt om door de zwakkere vooruitzichten het koersdoel te verlagen van 68 naar 55 EUR.