di. 21 dec 2021

Nike onttrekt zich van het klassieke kwartaalcijferseizoen en publiceerde gisteren de resultaten over zijn tweede kwartaal. Daarmee kregen we meteen al zicht op wat we mogen verwachten van de collega’s die begin volgend jaar publiceren. Spanningen in de toeleveringsketen bijvoorbeeld die op de verkoop in China wogen. Maar ook sterke verkoopcijfers in Noord-Amerika dankzij een heroplevende economie. KBC Asset Management heeft een “Houden”-aanbeveling voor Nike met een koersdoel van 154 dollar.
Noord-Amerika trekt een spurtje
Nike versloeg maandag de kwartaalramingen voor de omzet en winst, dankzij een sterke vraag naar zijn sportschoenen en kleding in Noord-Amerika. Nike’s omzet in het land, zijn grootste markt, steeg in het tweede kwartaal met 12%, omdat een heroplevende Amerikaanse economie en het uitrollen van vaccins mensen vertrouwen gaf om zich terug naar de winkels te haasten en zich tegoed deden aan sneakers voor hardlopen en wandelen. De sportkledingfabrikant zei dat zijn direct-to-consumer activiteiten op Black Friday een recordomzet hadden in Noord-Amerika, ondanks leveringsbeperkingen aan de vooravond van het vakantieseizoen als gevolg van maandenlange fabriekssluitingen in Vietnam, waar ongeveer de helft van alle Nike-schoenen wordt geproduceerd.
China struikelt over toeleveringsketen
Nike bleef echter niet helemaal immuun voor de spanningen in de supply chain. De leveringsproblemen en nieuwe COVID-19 sluitingen hebben geleid tot een daling van 20% van de omzet van Nike in Groot-China in het tweede kwartaal. De wekelijkse productie van schoeisel en kleding ligt momenteel op ongeveer 80% van de volumes van vóór de sluiting in zijn nu volledig open fabrieken in Vietnam. Door de sluitingen heeft Nike de productie van ongeveer 130 miljoen stuks moeten stopzetten, aldus Chief Financial Officer Matt Friend.
De totale omzet van het bedrijf steeg uiteindelijk met 1% tot 11,36 miljard dollar in het tweede kwartaal, en overtrof daarmee de ramingen van 11,25 miljard dollar. Per merk ziet de omzetverdeling er als volgt uit:
- Het Nike-merk tekende voor een vlakke omzetevolutie van 10,8 miljard dollar, gedragen door de groei van Nike Direct, maar afgeremd door een lagere omzet uit groothandel.
- Converse kende een groei van 16%, het resultaat van sterke groei in alle Europese en Noord-Amerikaanse kanalen.
Het bedrijf verwacht een lage eencijferige stijging van de omzet in het derde kwartaal, terwijl de marktverwachting momenteel 2,5% bedraagt.
Op het niveau van de winstgevendheid klopte de groep met een winst per aandeel van 83 de ramingen van 63 cent. De brutomarge steeg met 280 basispunten tot 45,9%, dankzij een margeverhoging bij Nike Direct als gevolg van lagere afprijzingen, een hogere volumemix en wisselkoersschommelingen, die gedeeltelijk werd tenietgedaan door lagere volumemarges, vooral als gevolg van hogere vracht- en logistieke kosten.
Vooruitkijkend meldde Nike een verhoging van de prognose voor de brutomarge over het volledige jaar, waarbij nu wordt gerekend op een stijging met 150 basispunten. Er zullen echter hogere input- en supply chain-kosten zijn. Nike zal minder last hebben van de valutakoerseffecten, maar het verwachte belastingtarief is nu een paar procentpunten lager.
