ma. 11 jan 2021

Noorwegen nam in 2020 opnieuw een voorsprong in de race naar een wagenpark zonder interne verbrandingsmotor. Het aandeel van uitsluitend door batterijen aangedreven wagens klom van 42,4% in 2019 naar 54,3% in 2020. Goed 10 jaar geleden namen elektrische auto’s amper 1% van het Noorse wagenpark voor hun rekening. Andere opmerkelijke vaststelling is dat Tesla voor het eerst niet de meest verkochte wagen was, aldus KBC Senior Financial Economist Tom Simonts.
Van olie naar stroom
Noorwegen wil in 2025 het eerste land ter wereld zijn waar niet langer benzine- of dieselwagens worden verkocht en werpt zich al dusdanig op als een heus 'EV-lab'. De verkoop van BEV’s (Battery Electric Vehicles) wordt er onder meer aangevuurd door de wagens vrij te stellen van belastingen en andere voordelen aan te bieden. De diepe zakken van het olierijke Noorwegen bieden daarvoor alvast de nodige ademruimte.
In de loop van het jaar nam de aantrekkingskracht van de stekkerwagens verder toe. Die tekenden in december zelfs voor een marktaandeel van 66,7%, terwijl diesel- en benzinewagens nog maar 17% van de markt voor hun rekening nemen. Hybrides tekenen voor de resterende 29%. De Norwegian Road Federation (OFV) verwacht dat in 2021 ook de kaap van 65% zal worden gerond, waarmee de ambitie om het eerste- emissievrije autoland binnen handbereik ligt.
Rest van Europa
Europa hinkt ondertussen een heel eind achterop. Op basis van de cijfers van ACEA namen elektrisch oplaadbare auto’s - zowel BEV’s, PHEV’s (plug-in hybride) als FCEV’s (fuel cell electric vehicles) - 10% van de inschrijvingen van nieuwe wagens voor hun rekening. Diesel- en benzinewagens tekenen binnen de Europese Unie nog steeds voor zo’n 75% van de verkochte wagens.
Audi stoot Tesla van de troon
De Noorse markt voor elektrische voertuigen werd lange tijd gedomineerd door Tesla, maar in 2020 moest de Amerikaanse autobouwer de duimen leggen voor Volkswagen. Met de Audi e-tron kaapte die in Noorwegen de prijs van best verkochte elektrische wagen weg. De Tesla Model 3 moest genoegen nemen met de tweede plaats.
Volgend jaar zullen de plaatsen in de top 5 nog feller bevochten worden, wanneer Tesla’s kleinere SUV, de Model Y, in Noorwegen beschikbaar zal zijn en ook Ford, BMW en Volkswagen voor het eerst een elektrische SUV aanbieden.
