di. 17 mei 2022

Tencent Music Entertainment zag de omzet in het eerste kwartaal zo’n 15% dalen, wat in lijn der verwachtingen was. Die daling is deels te wijten aan minder inkomsten uit advertenties omwille van de recente uitbraak van COVID-19 in China. Zwaargewicht Social Entertainment Services zag de omzet zelfs met 21% dalen, omdat het aantal betalende gebruikers daalde van 9 naar 8,3 miljoen stuks. Het nettoresultaat daalde daardoor met een derde tot 90,2 miljoen dollar, maar dat was meer dan wat analisten verhoopten. Het aandeel steeg ook door toenemende hoop op een verdere versoepeling van de regelgeving voor Chinese techgiganten, ziet financieel-econoom Tom Simonts.
Kwartaalcijfers
Tencent Music zag de omzet dalen tot 979 miljoen dollar in het eerste kwartaal. Dat is belangrijk voor Tencent, dat 49% van de aandelen in handen heeft. De grootste omzetmotor van de muziekdienst, Social Entertainment, zag de omzet dan ook 21% dalen omdat het aantal betalende gebruikers daalde van 9 naar 8,3 miljoen stuks. De gemiddelde omzet per betalende gebruiker daalde in het eerste kwartaal echter tot 1,23 dollar, tegenover 1,38 dollar in dezelfde periode vorig jaar. Maar de omzet uit abonnementen steeg wel met 17,3% op jaarbasis tot zo’n 314 miljoen dollar.
Al bij al lijken dat weinig opbeurende cijfers, maar het goede nieuws is dat de verwachtingen van de analisten sowieso al geen optimisme inprijsden. De officiële doelstellingenlagen immers erg laag en de neerwaartse druk van macro-economie en regelgeving zorgden daarbovenop voor extra vraagtekens.
Per aandeel leverde dat een winst op van zo’n 0,09 dollar, tegenover de analistenverwachtingen van 0,05 dollar. Eveneens positief voor aandeelhouders is dat het op 28 maart 2021 aangekondigde inkoopprogramma van eigen aandelen onverminderd doorgaat. De groep kocht sinds 13 mei 2022 ongeveer 73,3 miljoen aandelen terug voor een totaal van 674 miljoen dollar, daarbij gebruik makende van een kaspositief van 4,1 miljard dollar per 31 maart 2022. Ondanks die inkopen bleef de kaspositie stabiel, omdat de kasstromen uit bedrijfsactiviteiten stabiel bleven.
Beursnotering
Tencent Music bevestigde het eerder gecommuniceerde plan om een secundaire notering aan te vragen in Hong Kong. Dat plan bevindt zich ondertussen in “een actieve uitvoeringsfase”, maar meer dan die boodschap was er niet te rapen. Beleggers moeten het dus nog even zonder verdere details doen, zowel naar timing, waardering als procedure toe. Chief Strategy Officer Cheuk Tung Yip wil wel zo snel mogelijk de nodige goedkeuringen te pakken krijgen.
Vooruitzichten
Yip zei dat Tencent Music de samenwerking met Tencent Holdings uitbreidde in een poging om de omzet weer op te krikken. De focus zal de komende kwartalen dan ook liggen op het promoten van livestreaming en liveconcerten op WeChat, het vlaggenschip van Tencents messaging platform dat meer dan een miljard actieve gebruikers telt.
Regulator
Vorig jaar stapte China op het gaspedaal in zijn inspanningen om de teugels van de Chinese internetbedrijven nauwer aan te halen. De toezichthouders ontdeden Tencent Music van enkele exclusieve contracten met grote muzieklabels, waardoor de concurrentie van rivalen zoals Cloud Music en het door Bytedance gerunde platform voor het delen van korte video’s Douyin toenam.
De kwartaalcijfers geven die druk duidelijk weer, maar de 3,4% winst in de nabeurshandel geeft aan dat beleggers positieve signalen halen uit de onderliggende kasstromen én de hoger dan verwachte winstcijfers. Maar ze hechten ook geloof aan nieuwe berichtgeving in de Chinese staatsmedia. Het hoogste politieke adviesorgaan van het land zou dinsdag immers een vergadering organiseren met een aantal bedrijven over hoe de digitale economie bevorderd kan worden. Dat speelde niet enkel in de kaart van Tencent Music, maar krikte de waarde van zowat alle Chinese internetbedrijven op. De overkoepelende Hang Seng TECH Index in Hongkong kreeg er vannacht daarom al 4,24% bij. Is er eindelijk beterschap op komst?
