wo. 24 jul 2019

Peugeot rapporteert over de eerste helft van 2019 een operationele winst in de autodivisie (inclusief Opel) van 2,66 miljard EUR, goed voor een stijging met 12% t.o.v. een jaar eerder en zo’n 8% boven de consensusverwachting.
De EBIT-marge kwam uit op 8,7%, 50 basispunten boven de consensusverwachting. De sterke prestatie is vooral te danken aan synergievoordelen als gevolg van de overname van Opel en de verkoop van lucratievere (SUV-)modellen zoals de Citroen C5 Aircross. De marge op de (nieuwe) SUV-modellen ligt immers een stuk hoger dan op gewone sedans. Over de eerste jaarhelft boekte Peugeot in de autodivisie een vrije kasstroom van maar liefst 2,3 miljard EUR, wat volgens sectoranalist Kurt Ruts (KBC Asset Management) ronduit indrukwekkend is.
Het bedrijf herhaalt zijn jaarprognose, maar gaat er nu van uit dat de totale Europese automarkt dit jaar met 1% zal krimpen. Bij de publicatie van de jaarresultaten ging de groep nog uit van een vlakke Europese automarkt.
De visie van KBC Asset Management
Volgens analist Kurt Ruts blijft CEO Tavares vriend en vijand verbazen. Peugeot is met voorsprong de meest winstgevende autobouwer in Europa. Gezien de ijzersterke resultaten verhoogt KBC AM het koersdoel voor de groep van 26 naar 27 euro bij een ongewijzigd "Kopen"-advies.