wo. 30 okt 2019

Volgens een artikel in the Wall Street Journal zouden Peugeot en Fiat Chysler Automobiles (FCA) fusiegesprekken voeren. Het nieuws werd intussen door beide bedrijven bevestigd. Sectoranalist Kurt Ruts (KBC Asset Management) maakte een inschatting wat zo'n potentiële samensmelting voor de autosector kan betekenen.
Nummer 4 in de wereld
De combinatie van Peugeot en FCA zou zo’n 180 miljard EUR aan omzet genereren en de vierde grootste autobouwer ter wereld worden volgens verkochte volumes. Samen verkochten de twee autobouwers in 2018 zo’n 8,6 miljoen wagens. Bovendien zou het fusiebedrijf in Europa Volkswagen als marktleider van de troon stoten. Peugeot-CEO Tavares zou volgens de geruchten het nieuwe fusiebedrijf moeten leiden.
Voor Peugeot, dat nu quasi uitsluitend Europees is, zou de fusie vooral een kans bieden om zich geografisch te diversifiëren (naar de VS). Voor FCA zou het een opportuniteit vormen om zijn schaal in Europa te vergroten en om zijn gemiddelde CO2-uitstoot naar beneden te halen.
Of toch maar over naar Renault?
Begin dit jaar vonden er tussen FCA en Peugeot al fusiegesprekken plaats, maar die sprongen in een vroeg stadium af. Daarna probeerde FCA Renault te verleiden, maar ook die toenaderingspogingen liepen met een sisser af. Het mag duidelijk zijn dat FCA erg gretig is om een deal af te sluiten. De synergievoordelen met Renault worden door analisten evenwel op meer dan het dubbele geschat (ca. 8 miljard EUR tegenover zo’n 3 miljard EUR voor de combinatie Peugeot-FCA). KBC Asset Management sluit dan ook niet uit dat FCA met deze demarche Renault opnieuw rond de onderhandelingstafel wil krijgen.
De visie van KBC Asset Management
De gesprekken tussen Peugeot en FCA zijn nog in een vroeg stadium en er is dus zeker nog geen sprake van een ‘done deal’.
KBC AM voorziet geen onoverkomelijke problemen op het vlak van marktconcentratie (behalve dan in Italië), maar er zijn wel andere hordes te nemen. Een combinatie zou in Italië en Frankrijk voor banenverlies kunnen zorgen. Gezien het 14%-belang van de Franse staat in Peugeot, ligt dit waarschijnlijk moeilijk. Bovendien heeft ook het Chinese DongFeng een belang van 12% in Peugeot. Vraag is of de Amerikanen in de huidige context een Chinese aandeelhouder zullen toelaten in een (deels-) Amerikaans autobedrijf.
Gezien de uitdagingen waar de Europese autosector voorstaat, voornamelijk op het vlak van emissiereductie/elektrificatie, is het volgens KBC AM logisch dat er in de sector consolidatie komt, om kostenduplicatie op het vlak van R&D te vermijden. Bovendien zou een meer geconcentreerd autolandschap in Europa positief zijn voor alle (massa-)constructeurs. Peugeot-CEO Tavares heeft immers een sterke reputatie op het vlak van prijszettingsdiscipline.
KBC AM behoudt de ‘Kopen’-aanbeveling voor Peugeot, maar gezien de overnamespeculatie wordt het koersdoel opgetrokken van 27 naar 30 EUR.