ma. 18 jul 2022

Aandeelhoudersactivist Elliott Management heeft zijn zinnen gezet op Pinterest en nam volgens de Wall Street Journal een belang van meer dan 9% in het sociale mediabedrijf. Beide partijen zouden in gesprek zijn met elkaar. De interesse van de activist hoeft niet echt te verbazen. De aandelen van Pinterest zijn sinds de start van het jaar met meer dan 50% gedaald en zijn nog maar een zucht waard van wat ze ooit geweest zijn. Op het nieuws over de interesse van de activistische belegger gingen ze afgelopen donderdag in de nabeurshandel alvast prompt 24% hoger.
Weg pandemiewinst
Pinterest was een lieveling van beleggers tijdens de pandemie. In februari 2021, een jaar na de uitbraak van de pandemie, piekten de aandelen op 85,90 dollar. Dat niveau werd enkele maanden later opnieuw benaderd, maar daarna ging het bergafwaarts. Op iets meer dan 17 dollar staan de aandelen opnieuw op pré-pandemische niveaus. De koersprestatie lijkt een weergave van de resultaten van de groep. Die heeft het moeilijk om gebruikers vast te houden. Vorig jaar werd weliswaar nog een omzetgroei van 52% opgetekend tot ruim 2,5 miljard dollar, maar het aantal gebruikers daalde met 6% tot 431 miljoen. In de eerste drie maanden van het jaar was opnieuw sprake van een daling met 9%. De omzetgroei vertraagde tot ruim 20%. En dat maakt investeerders nerveus. Pinterest haalt het leeuwendeel van zijn omzet immers uit het tonen van advertenties aan gebruikers die foto’s bekijken op het platform. Minder gebruikers betekent minder ogen voor advertenties. Ondertussen ziet de wereldeconomie er door de oorlog in Oekraïne en de galopperende inflatie ook helemaal anders uit. Bedrijven zoals Alphabet en Snap, die net als Pinterest in belangrijke mate zijn aangewezen op inkomsten uit advertenties, hebben ook gewaarschuwd voor moeilijke tijden in het verschiet.
E-commerce to the rescue
En zoals wel vaker gebeurt, als de resultaten achter blijven, komt de positie van de trainer onder druk te staan. In juni hield mede-oprichter Ben Silbermann de eer aan zichzelf en hield het voor bekeken als CEO. Zijn opvolger stond al klaar. Met Bill Ready, verantwoordelijk voor de e-commerce bij Google, lijkt de groep extra in te zetten op e-commerce om minder afhankelijk te worden van advertenties. Daarvoor werden onder meer al linken gelegd met de koopapps als Shopify en WooCommerce. Met YourtShop experimenteert Pinterest ondertussen ook met gepersonaliseerde koopaanbevelingen. Om dat initiatief vleugels te geven, nam de groep begin vorige maand het berdijf The Yes over. Aan de koersbewegingen te zien, werden de plannen echter nog niet op applaus onthaald.
Elliott is niet aan zijn proefstuk toe op het vlak van social media. Eerder was die ook al de luis in de pels bij Twitter, waar aanvankelijk zonder succes op het vertrek van de CEO Dorsey werd aangedrongen omdat die niet al zijn aandacht aan het bedrijf zou schenken. Met wat vertraging stapte die uiteindelijk ook op. Ben Silbermann heeft een ruwweg 37% stemgerechtigd belang in het bedrijf en dat zou Elliott's vermogen om veranderingen af te dwingen kunnen beperken.
