• NL
  • FR
BoleroPowered by KBC
menu

Orderdesk: 02 303 33 00

Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Analyse en InzichtAnalyse en Inzicht
  • PlatformenPlatformen
    • Bolero
    • Mobile
  • Markten en ProductenAanbod
    • Markten
    • Producten
  • Events en OpleidingenEvents
    • Opleidingen
  • AcademyAcademy
    • Producten
    • Platformen
    • Strategie & Analyse
  • TarievenTarieven
  • SupportSupport
    • Documentcenter
    • Veelgestelde vragen
    • Lexicon
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Bolero blog

  • Topic

  • Topic

  • Meest verhandelde ETF's van 2024

  • De wereld van ETF's

  • Bolero Live

  • Onze analisten

  • Beursboeken in de kijker

Als belegger wilt u niets missen van het financiële nieuws en de beursactualiteit. In deze blog volgt u elke dag van dichtbij op wat er reilt en zeilt op de financiële markten en krijgt u meteen de nodige duiding. 

Bijdragen

Deze blog komt tot stand dankzij bijdragen van de analisten van KBC Asset Management, KBC Securities, KBC Market Research en de economen, contentmanagers van Bolero en aandelenstrategen van KBC Groep:

Allison Mandra, Andrea Gabellone, Benjamin Wolff, Bérangère Bivort, Bernard Keppenne, Cora Vandamme, Dieter Guffens, Dirk Thiels, Ellen Van Tongelen, Guy Sips, Hans Dewachter, Jacob Mekhael, Jo Elsocht, Johan Van Gompel, Joren De Mesmaeker, Joris Franck, Kurt Ruts, Kristof Samoy, Laurent Convent, Lieven Noppe,
Livio Luyten, Lynn Hautekeete, Mathias Janssens, Mathias Van der Jeugt, Marion Geubel, Michiel Declercq, Peter Wuyts, Philippe Delfosse, Siegfried Top, Thibault Leneeuw, Thomas Couvreur, Thomas Vranken, Tom Noyens, Tom Simonts, Wim Hoste en Wim Lewi.

Disclaimer

Deze publicatie van KBC Bank N.V. (Bolero) wordt uitsluitend ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als een specifiek en persoonlijk beleggingsadvies, een aanbieding of een uitnodiging tot een aanbieding, om de hierin vermelde financiële producten te kopen of te verkopen, noch onafhankelijk onderzoek op beleggingsgebied.

De dienstverlening die Bolero verschaft, is niet op beleggingsadvies gebaseerd. Bolero is het orderuitvoeringsplatform van KBC Bank N.V. waarmee transacties in ‘niet-complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) doorgaan op basis van ‘loutere uitvoering’ (“execution only”). Bolero voert geen ‘passendheidstoetsing’ uit bij transacties in niet-complexe financiële producten. De belegger die van deze dienstverlening gebruik maakt, beschikt dus niet over de bescherming van de toepasselijke gedragsregels. Transacties in ‘complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) kunnen pas uitgevoerd worden na een succesvolle passendheidstoetsing.  Transacties via Bolero gebeuren altijd op initiatief van de belegger. 

Bij het uitvoeren en/of doorgeven van transacties van beleggers houdt Bolero geen rekening met de daarmee verband houdende fiscale, juridische of boekhoudkundige aspecten van deze transacties, verstrekt zij geen advies met betrekking tot dergelijke aspecten en kan zij daarvoor derhalve niet aansprakelijk worden gesteld.

Beleggen in financiële producten houdt  risico’s in. Beleggers moeten in staat zijn om het economische risico van een belegging te dragen en het belegde kapitaal geheel of gedeeltelijk te verliezen.

Copyright © KBC Bank NV/Bolero. Alle rechten voorbehouden. Deze informatie mag op geen enkele manier gepubliceerd, herschreven of heruitgegeven worden in eender welke vorm.

Deze blog bevat publicaties van KBC Securities NV (https://research.kbcsecurities.com/portal/portal.html#!/disclosures), KBC Asset Management NV (https://www.kbc.be/particulieren/nl/juridische-info/documentatie-beleggen.html#aandelen) en KBC Economics (https://www.kbc.com/nl/economics.html). Voor de externe bronnen raadpleegt Bolero verschillende nieuwssites. De bijdragen worden geselecteerd op basis van recente, concrete gebeurtenissen en publicaties. De redactie wordt verzorgd door Tom Simonts (KBC Securities) en door Jo Elsocht, Joren De Mesmaeker, Jens Meersman, Ellen Van Tongelen en Philippe Delfosse (marketing team Bolero, KBC Bank NV). KBC Bank staat onder toezicht van de FSMA.

wo. 25 mei 2022

15:04

Postcasts are hot. Adtech big business

Deel deze pagina:

  • Tweet
  • Share
  • Share

Inkomsten uit podcastreclame in de VS overschreden in 2021 voor het eerst de grens van 1 miljard dollar en deed dat meteen met grote klasse. De teller kwam meteen op 1,4 miljard dollar te staan, wat maakt dat podcasts één van de snelst groeiende kanalen in digitale media blijken te zijn. De groei van 72% op jaarbasis in 2021 lag bijna twee keer zo hoog dan de groei met 35% van de totale internetreclamemarkt. De cijfers zijn afkomstig van het 2021 PwC / IAB Internet Advertising Revenue Report, meldt financieel-econoom Tom Simonts.

Topjaar, met meer op komst

De explosieve omzetgroei van podcasts werd in 2021 aangewakkerd door een voortdurend groeiende gebruikersbasis die bovendien beroep doen op een groeiende bibliotheek. Ook adverteerders maken meer en meer gebruik van de naadloze, geautomatiseerde digitale functionaliteit, in het bijzonder dynamische advertentie-invoegtoepassingen. De advertentie-uitgaven stijgen ook omdat er naast bestaande, ook heel wat nieuwe adverteerders in meerdere industrie categorieën actief werden.

De inkomstenexplosie tot 1,4 miljard dollar is te wijten aan de diversificatie van de verschillende reclamecategorieën. Zo verdrievoudigde de omzet in de categorie "Andere" in slechts twee jaar, wat er op wijst dat adverteerders lang niet alleen hun geld inzetten op populaire categorieën zoals “financiële diensten”, “Automotive”, “kleinhandel”, “farma” of “toerisme”. Naarmate de vraag van adverteerders toenam, steeg het aandeel advertenties die afgespeeld woorden voorafgaand aan de podcast. De omzet uit die pre-paid reclame dikte in 2021 met 32% aan, tegenover 22% in 2020.

Verwachtingen

Nu de kaap van 1 miljard dollar op jaarbasis gerond werd, is er geen enkele indicatie dat het subsegment aan snelheid en kracht aan het inboeten is. Integendeel. De omzet zal naar verwachting doorstijgen tot meer dan 2 miljard dollar in 2022 om bijna te verdrievoudigen tegen 2024 tot meer dan 4 miljard dollar. Omdat de hoeveelheid content en het aantal gebruikers zullen blijven groeien, zal de podcasting-industrie verder blijven groeien, met name omdat er meer en meer middelen en tools worden ingezet om de “brand safety” te cultiveren en te beschermen.

Ad-tech

Ad-tech, of advertentietechnologie, is een overkoepelende term die de tools en software beschrijft die adverteerders gebruiken om doelgroepen te bereiken en digitale advertentiecampagnes te leveren en te meten. Naarmate het kopen en verkopen van digitale advertenties complexer werd, werd adtech ontwikkeld om het proces te stroomlijnen.

Veelgebruikte adtech-tools zijn technologieën waarmee adverteerders impressies kunnen kopen en doelgroepen kunnen selecteren op een groot aantal uitgeversites. Dat laat adverteerders en bureaus toe om geïntegreerde campagnes effectief te beheren en stelt merken in staat om optimaal gebruik te maken hun ‘return on investment’ (ROI) in digitale reclame te maximaliseren. Ad-tech verhoogt met andere woorden de mogelijkheden én de waarde voor adverteerders.

Die trend is duidelijk zichtbaar in de cijfers. Het “dynamisch invoegen” van advertenties in podcast is duidelijk de norm geworden, want het tekent ondertussen voor 84% van alle advertentie-inkomsten. Dat is bijna dubbel zo veel als 2 jaar geleden.

Zowel host-read (84%) als announcer-read (85%) advertenties worden grotendeels geserveerd via Dynamic Add Insertion, waardoor een grotere schaal, flexibiliteit en doelgerichtheid gegeven wordt aan adverteerders. Het aandeel van announcer-read advertenties in de advertentie-inkomsten steeg trouwens opnieuw (van 35% naar 40% in 2021) omdat het toelaat om de advertenties efficiënt aan te maken én in te zetten.

Reclame voor financiële diensten en kleinhandel zitten in de lift

De grafiek geeft de groeipercentages van de verschillende segmenten mooi weer, met op kop – na de “Others”-categorie – reclame voor financiële diensten (+15%) , kleinhandel (+11%) en entertainment & Media (+11%). Deze drie segmenten genoten ook in 2020 al van hoge groeiritmes. Minder groei is er voor toerisme (+1%) en dat is best opvallend. Ook reclame voor café’s en restaurants (+1%) en professionele diensten (+1%) komen niet echt van de grond. Het mag duidelijk zijn voor welk soort reclame podcastluisteraars het meest vatbaar zijn.

Eveneens interessant is de evolutie van de reclame-omzet per soort van content. De grote winnaar is en blijft “nieuws” (+19% in 2021, +22% in 2020), dat kan variëren van debatten over actuele onderwerpen tot diepgaande gesprekken die duiding geven bij internationale gebeurtenissen. Op de tweede plaats prijkt Comedy (+13% in 2021, +16% in 2020), terwijl muziek en technologie achterblijvers zijn, net zoals geschiedenis en gezondheid.

Naar overzicht
Beleg online met inzicht
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
Analyse en Inzicht
  • Analisten
  • Bolero Blog
Platformen
  • Bolero
  • Mobile
Markten en Producten
  • Markten
  • Producten
Events en Opleidingen
  • Events
  • Opleidingen
Academy
  • Producten
  • Platformen
  • Strategy & Analyse
Tarieven
  • Tarieven
Support
  • Algemene voorwaarden
  • Documentcenter
  • Lexicon
  • Veelgestelde vragen
  • Klachten
  • FAQ: MiFID II
Over Bolero
  • Bolero vandaag
  • Relatie KBC & Bolero
  • Nieuws
  • Werken bij Bolero
Award

Ontdek ook:

Bolero Crowdfunding

  •   Home
  • Analyse en Inzicht
  • Platformen
  • Markten en Producten
  • Events en Opleidingen
  • Academy
  • Tarieven
  • Support
Powered by KBC }}

Powered by KBC

  • © Bolero 2025
  • Privacy statement
  • Juridische voorwaarden
  • Sitemap