do. 10 feb 2022

Bij Walt Disney kwam omzet, winst én de groei van het aantal streamingabonnees in het eerste kwartaal ruim boven de analistenverwachtingen uit, onder meer omdat de pretparken van de groep de cijfers extra glans gaven. De winst van 1,06 dollar was bijna dubbel zo hoog dan verwacht (57 cent), de omzet steeg met 34% tot 21,82 miljard dollar (verwacht: 20,91 miljard dollar) en het voegde 11,8 miljoen Disney+-abonnees toe tot 129,8 miljoen stuks (129,2 miljoen verwacht). Tegen 2024 wil de groep 230 à 260 miljoen streamingabonnees opgetekend hebben, rekent financieel econoom Tom Simonts.
Disney Strikes Back
Toen Netflix in januari een zwakke groei van het aantal abonnees voorspelde in het eerste kwartaal, daalden de aandelen met bijna 20% en veegden daarmee het grootste deel van de resterende winst van 2020 van de tabellen. Daarmee smolt het waarderingsverschil van Netflix met Disney als sneeuw voor de zon.
De aandelen van Disney stegen gisteren met 9% in de nabeurshandel en brachten de marktwaarde op zo’n 290 miljard dollar. Dat komt overeen met een waardering van 29 keer de verwachte winst in 2023, bijna exact gelijk aan de waardering van Netflix. In 2019, het jaar dat Disney Disney+ lanceerde, werd Netflix ruwweg zes keer duurder gewaardeerd dan Disney, tenminste volgens die parameter.
De totale omzet steeg vorig kwartaal met 34% tot 21,82 miljard dollar en dat overtrof de raming van 20,91 miljard dollar met gemak. De omzet werd in grote mate ondersteund door het segment van de “pretparken, ervaringen en producten”, waar de omzet meer dan verdubbelde tot 7,23 miljard dollar. De heropening na de pandemie doet duidelijk wonderen en krikte zo de bedrijfsinkomsten in het segment op tot 2,45 miljard dollar, tegenover een bedrijfsverlies van 119 miljoen dollar in dezelfde periode van 2021. De divisie consumentenproducten zag de omzet met 8,5% dalen tot 1,5 miljard dollar na de sluiting van een aanzienlijk deel van zijn Disney-merkwinkels in de tweede helft van 2021.
The Rise of Streaming
Disney Chief Executive Bob Chapek gelooft nog steeds dat de streamingservice 230 miljoen tot 260 miljoen abonnees zal hebben tegen 2024. Beleggers houden het groeitraject van de streamingdienst in de gaten omdat dit verband houdt met het vermogen om de verwachtingen voor het boekjaar 2024 te halen.
Voor de tweede helft van het huidige boekjaar verwacht de groep alvast een sterkere abonneegroei dan in de eerste helft. Disney stak miljarden dollars in het creëren van nieuwe programma's om een deel van de onlinevideomarkt te veroveren die wordt gedomineerd door Netflix. De langverwachte serie "Obi-Wan Kenobi" zal op 25 mei op Disney+ verschijnen, aldus Chapek. Tijdens het eerste kwartaal bracht Disney+ de eerste aflevering uit van "The Book of Boba Fett" over de Star Wars-premiejager, "The Beatles: Get Back" documentaireserie van filmmaker Peter Jackson en "Hawkeye" over de Marvel-superheld. Disney kondigde in november aan dat het een bundel van zijn drie streamingdiensten, Disney+, Hulu en ESPN+, zou aanbieden voor 13,99 dollar per maand.
The Return of the Theme Parks
De omzet in het segment “pretparken, ervaringen en producten” is in het eerste kwartaal meer dan verdubbeld tot 7,23 miljard dollar. Het verlies van 119 miljoen dollar van een jaar geleden, toen de themaparken van Disney geteisterd werden door coronamaatregelen, werd omgezet in een winst voor het segment van 2,45 miljard dollar. De Amerikaanse parken en resorts leverden een prestatie van boven het niveau van voor de pandemie, maar Disney verwacht dat de internationale parken nog wekenlang gevolgen van de COVID-19-maatregelen zullen ondervinden.
