wo. 21 okt 2020
Procter & Gamble klopt verwachtingen en verhoogt jaardoelstellingen

Procter & Gamble rapporteerde gisteren resultaten voor het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar 2021. Analisten gingen uit van een organische omzetgroei van 4,7% op jaarbasis, maar P&G boekte een groei van maar liefst 9%, met winst over de hele lijn. KBC Asset Management-analist Bob Van Leemputte nam de cijfers onder de loep en bevestigt zijn advies en koersdoel voor het aandeel.
Resultaten per divisie
Het voorbije kwartaal werd de groei vooral gedreven door hogere volumes (+7%) en in mindere mate door prijsverhogingen (+1%) en mix (+1%).
- De textiel- en huishoudproducten kenden de sterkste groei met 14%. Door de coronapandemie kenden de huishoudproducten, met onder meer Mr. Proper, Dreft en Febreze in het gamma, een sterke groei van 30%.
- De Healthcare-divisie groeide met 12% en mag met een zilveren medaille het podium vervoegen. Vooral tandverzorgingsmerken zoals Oral-B deden het hier goed.
- Ook het schoonheidssegment boekte een sterke groei van 7%. Hier werd de groei gedreven door innovaties in Noord-Amerika en China, met onder meer de Safeguard desinfecterende handzeep. Ook het premium verzorgingsmerk SK-II deed het heel sterk. De scheerafdeling zette een gemengd beeld neer, maar groeide toch met 6%. De elektrische apparaten en vrouwelijke ontharingsproducten groeiden sterk, maar de scheermesjes voor mannen lijden nog altijd onder de coronapandemie.
- De laatste afdeling - met babyproducten, vrouwelijke hygiëneproducten, keukenrol, toiletpapier en papieren zakdoeken - bleef achter op de rest van de groep, maar kon een respectabele 3% groei neerzetten.
Aandeelhouders worden beloond
De kern operationele winstmarge verbeterde zo'n 3% ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar. Gedurende het kwartaal liet P&G ook 4 miljard dollar terugvloeien naar de aandeelhouders, waarvan 2 miljard in de vorm van dividenden en de overige 2 miljard door inkoop van eigen aandelen. Het uiteindelijke resultaat op de verwaterde winst per aandeel kwam neer op een toename van 20% tot 1,63 dollar. Ook dit overtrof de verwachting van 1,42 dollar per aandeel met meer dan 15%. Wat de winst per aandeel betreft is dit het 22ste opeenvolgende kwartaal dat P&G de verwachtingen wist te overtreffen.
Vooruitzichten
Het management verhoogt de prognose voor de omzetgroei over het volledige boekjaar van '3 à 4%' naar '4 à 5%', terwijl de analistenconsensus uitging van 3,4%. Ook de verwachte groei van de kernwinst per aandeel wordt opgetrokken van '3 à 7%' naar '4 à 8%'.
Dat de jaarprognoses al bij de publicatie van de resultaten over het eerste kwartaal worden verhoogd, toont aan dat het vertrouwen van het management groot is. KBC AM heeft er vertrouwen in dat dit ook zal lukken.
De visie van KBC Asset Management
Analist Bob Van Leemputte stipt aan dat P&G historisch hoog genoteerd staat. Eerder deze maand bereikte de koers zijn hoogste niveau ooit. De groep moest de verwachtingen dus wel inlossen en doet nu ook wat het belooft.
KBC AM vindt het aandeel correct geprijsd en bevestigt de "Houden'-aanbeveling en het koersdoel van 150 dollar.