vr. 7 feb 2020

Publicis rapporteerde over het vierde kwartaal een organische omzetdaling van 4,5%. Dit is beter dan de consensus die uitging van een daling van 5%. Over het volledige boekjaar 2019 boekte de reclameholding een omzet van 9,80 miljard euro, licht boven de consensus van 9,77 miljard EUR. De operationele winst (EBITA) over diezelfde periode bedroeg 1,70 miljard euro, eveneens licht boven de consensus van 1,68 miljard euro. De operationele winstmarge kwam daarmee uit op 17,3%, een stijging met 30 basispunten jaar-op-jaar. Publicis genereerde het voorbije jaar 1,25 miljard euro aan vrije kasstromen (vóór werkkapitaalschommelingen), een stijging met 8%. Het gaat een dividend uitkeren van 2,30 euro per aandeel (+8,5%).
Voor 2020 verwacht Publicis nog steeds een organische groei tussen '-2% en +1%'. Over het eerste kwartaal verwacht het bedrijf nog steeds een negatieve organische groei, maar daarna zou vrij snel een verbetering moeten te zien zijn in de groeitrend. De operationele winstmarge zou rond 17% moeten uitkomen.
Hoewel de organische groei verre van schitterend was in Q4, lijkt het ergste nu voorbij. De besparingen op de advertentiebudgetten in de sector van de niet-cyclische consumentengoederen (fast-moving consumer goods) in de VS hebben volgens het management hun piek bereikt. Verder verwijst Publicis naar de nieuwe contracten (onder andere Nivea, Disney + en Bank of America) die de groei dit jaar moeten ondersteunen.
De visie van KBC Asset Management
Met een verwachte koers-winstverhouding van circa 8,5 en een vrije kasstroomrendement van om en bij de 12% is Publicis volgens KBC AM spotgoedkoop. Indien de groep erin slaagt om de organische groei op te krikken, is het koerspotentieel dan ook substantieel. KBC AM behoudt de "kopen"-aanbeveling met koersdoel van 55 euro.