wo. 24 feb 2021

Reckitt Benckiser rapporteerde vandaag resultaten over het vierde kwartaal en het volledige boekjaar 2020. In het vierde kwartaal steeg de vergelijkbare omzet met 10,2%, gedreven door de hygiëne-afdeling. Dit was net onder de consensusverwachting van 10,4%. Voor het volledige boekjaar bedroeg de vergelijkbare omzetgroei 11,8%. De aangepaste verwaterde winst per aandeel voor het volledige boekjaar bedraagt 327 Britse pence, wat dan weer net iets beter is dan de door analisten verwachte 326,1.
Perfect portfolio in tijden van Covid-19
De explosieve omzetgroei over het boekjaar 2020 werd al duidelijk bij de rapportering over het eerste kwartaal, toen Reckitt een 13,3% hogere omzet kon voorleggen. In het uitdagende coronajaar leek het bedrijf over het perfecte portfolio te beschikken. Met producten zoals Dettol en Lysol (de tegenhanger in de VS) en producten die het immuunsysteem een boost kunnen geven, ging de omzet fors hoger.
Per divisie
- In het vierde kwartaal was het vooral de hygiëne-afdeling die de sterke groei kon aanhouden, met een forse stijging van 25,7% op vergelijkbare basis. Voor het volledige jaar kwam de groei uit op 19,5%, met dank aan een sterke prestatie van producten zoals Lysol en Finish.
- De omzet van de gezondheidsafdeling steeg met 2,8% in het vierde kwartaal, maar met 12,1% over het volledig boekjaar dankzij sterke verkopen van Dettol. Ook Gaviscon tekende sterke groeicijfers op en het momentum voor Durex verbeterde. De lagere groei van de gezondheidsdivisie in het laatste kwartaal kwam niet geheel onverwacht: in normale jaren presteert de afdeling sterk door het griepseizoen, dat afgelopen jaar uitbleef als gevolg van de social distancing-maatregelen.
- De prestatie van de voedingsafdeling hinkte achterop met in het vierde kwartaal een vergelijkbare omzetkrimp van 3,5% en een stabiele omzet over het volledige boekjaar. De babyvoeding in de VS presteerde sterk en de consument focuste meer op gezondheid, wat Airborne (voedingssupplementen die het immuunsysteem helpen) meer dan 100% deed groeien. Anderzijds stond de verkoop van babyvoeding in de uitgebreide Chinese regio onder druk, wat de positieve resultaten van de afdeling deed verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Extra maatregelen
Hoewel het wat de omzet betreft een uitstekend boekjaar was (met dank aan externe factoren), bleef Reckitt niet bij de pakken zitten. Zo heeft het de productiecapaciteit van verschillende afdelingen tijdens het tweede kwartaal uitgebreid, nadat duidelijk werd dat het bedrijf bij de initiële uitbraak van de coronapandemie niet aan de explosieve vraag kon voldoen.
Daarnaast heeft Reckitt een 'Global Business Solutions'-eenheid opgericht, die bedrijven voorziet van professionele hygiënische schoonmaakproducten met een extra label voor hun antibacteriële werking. Partnerships met bijv. de Hilton-hotelketen zullen volgens het bedrijf in 2021 een extra procent groei opleveren.
Het productiviteitsprogramma, dat 1,3 miljard Britse pond moest besparen tussen 2020 en 2022, wordt opwaarts bijgesteld en zal 1,6 miljard aan productiviteitsbesparingen opleveren.
Verder kondigde het bedrijf nog de overname van Biofreeze aan, een merk van pijnstillers, en de afsplitsing van Scholl. De portfoliotransformatie moet het bedrijf in een goede positie brengen voor toekomstige groei. Met dit in gedachte wordt in een strategische review ook de afdeling Chinese babyvoeding tegen het licht gehouden. Die vertegenwoordigt zo'n 6% van de omzet en zou dus kunnen worden verkocht.
Vooruitzichten
Het meest interessante waren de vooruitzichten voor 2021. Analisten gingen voor het huidige boekjaar uit van een gemiddelde omzetdaling van zo'n 0,4% en een aangepaste operationele marge van 23,1%, een halve procent lager dan wat Reckitt dit jaar kon rapporteren.
Reckitt Benckiser ziet het huidige boekjaar evenwel positiever tegemoet. De aangepaste operationele marge zal volgens de groep dalen met 0,4 à 0,9%, wat de marge waarschijnlijk rond de consensusverwachting zal doen uitkomen. Maar het mikt wel op een omzetgroei van 0 tot 2% op vergelijkbare basis.
De visie van KBC Asset Management
Omdat de schattingen van KBC AM voor de komende jaren al een tijdje aan de hoge kant waren, verdienen die volgens analist Bob Van Leemputte ook een update. Dat resulteert in een verlaging van het koersdoel van 7.100 naar 6.800 Britse pence. Dit laat nog steeds iets meer dan 12% opwaarts potentieel over ten opzichte van de huidige koers.
De analist ziet evenwel geen directe katalysator voor het aandeel. De sector en de zogenaamde 'Covid'-winnaars staan al sinds begin dit jaar onder druk, en een einde is niet meteen in zicht. Zo verloor Reckitt sinds de piek in juli vorig jaar zo'n 25% en sinds begin dit jaar 8%. Daarom bevestigt KBC AM de "Houden"-aanbeveling.