• NL
  • FR
BoleroPowered by KBC
menu

Orderdesk: 02 303 33 00

Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Analyse en InzichtAnalyse en Inzicht
  • PlatformenPlatformen
    • Bolero
    • Mobile
  • Markten en ProductenAanbod
    • Markten
    • Producten
  • Events en OpleidingenEvents
    • Opleidingen
  • AcademyAcademy
    • Producten
    • Platformen
    • Strategie & Analyse
  • TarievenTarieven
  • SupportSupport
    • Documentcenter
    • Veelgestelde vragen
    • Lexicon
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Bolero blog

  • Topic

  • Topic

  • Meest verhandelde ETF's van 2024

  • De wereld van ETF's

  • Bolero Live

  • Onze analisten

  • Beursboeken in de kijker

Als belegger wilt u niets missen van het financiële nieuws en de beursactualiteit. In deze blog volgt u elke dag van dichtbij op wat er reilt en zeilt op de financiële markten en krijgt u meteen de nodige duiding. 

Bijdragen

Deze blog komt tot stand dankzij bijdragen van de analisten van KBC Asset Management, KBC Securities, KBC Market Research en de economen, contentmanagers van Bolero en aandelenstrategen van KBC Groep:

Allison Mandra, Andrea Gabellone, Benjamin Wolff, Bérangère Bivort, Bernard Keppenne, Cora Vandamme, Dieter Guffens, Dirk Thiels, Ellen Van Tongelen, Guy Sips, Hans Dewachter, Jacob Mekhael, Jo Elsocht, Johan Van Gompel, Joren De Mesmaeker, Joris Franck, Kurt Ruts, Kristof Samoy, Laurent Convent, Lieven Noppe,
Livio Luyten, Lynn Hautekeete, Mathias Janssens, Mathias Van der Jeugt, Marion Geubel, Michiel Declercq, Peter Wuyts, Philippe Delfosse, Siegfried Top, Thibault Leneeuw, Thomas Couvreur, Thomas Vranken, Tom Noyens, Tom Simonts, Wim Hoste en Wim Lewi.

Disclaimer

Deze publicatie van KBC Bank N.V. (Bolero) wordt uitsluitend ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als een specifiek en persoonlijk beleggingsadvies, een aanbieding of een uitnodiging tot een aanbieding, om de hierin vermelde financiële producten te kopen of te verkopen, noch onafhankelijk onderzoek op beleggingsgebied.

De dienstverlening die Bolero verschaft, is niet op beleggingsadvies gebaseerd. Bolero is het orderuitvoeringsplatform van KBC Bank N.V. waarmee transacties in ‘niet-complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) doorgaan op basis van ‘loutere uitvoering’ (“execution only”). Bolero voert geen ‘passendheidstoetsing’ uit bij transacties in niet-complexe financiële producten. De belegger die van deze dienstverlening gebruik maakt, beschikt dus niet over de bescherming van de toepasselijke gedragsregels. Transacties in ‘complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) kunnen pas uitgevoerd worden na een succesvolle passendheidstoetsing.  Transacties via Bolero gebeuren altijd op initiatief van de belegger. 

Bij het uitvoeren en/of doorgeven van transacties van beleggers houdt Bolero geen rekening met de daarmee verband houdende fiscale, juridische of boekhoudkundige aspecten van deze transacties, verstrekt zij geen advies met betrekking tot dergelijke aspecten en kan zij daarvoor derhalve niet aansprakelijk worden gesteld.

Beleggen in financiële producten houdt  risico’s in. Beleggers moeten in staat zijn om het economische risico van een belegging te dragen en het belegde kapitaal geheel of gedeeltelijk te verliezen.

Copyright © KBC Bank NV/Bolero. Alle rechten voorbehouden. Deze informatie mag op geen enkele manier gepubliceerd, herschreven of heruitgegeven worden in eender welke vorm.

Deze blog bevat publicaties van KBC Securities NV (https://research.kbcsecurities.com/portal/portal.html#!/disclosures), KBC Asset Management NV (https://www.kbc.be/particulieren/nl/juridische-info/documentatie-beleggen.html#aandelen) en KBC Economics (https://www.kbc.com/nl/economics.html). Voor de externe bronnen raadpleegt Bolero verschillende nieuwssites. De bijdragen worden geselecteerd op basis van recente, concrete gebeurtenissen en publicaties. De redactie wordt verzorgd door Tom Simonts (KBC Securities) en door Jo Elsocht, Joren De Mesmaeker, Jens Meersman, Ellen Van Tongelen en Philippe Delfosse (marketing team Bolero, KBC Bank NV). KBC Bank staat onder toezicht van de FSMA.

wo. 13 jul 2022

11:30

Reels worden steeds populairder

Deel deze pagina:

  • Tweet
  • Share
  • Share

Meta Platforms voerde de laatste jaren al een aantal grote veranderingen door op zijn platform en de laatste tijd wordt ook de Reels-functie enorm populair. Korte video’s, weet u wel, die vaak “niet erg veel inhoud” hebben. Niettemin boekt Meta snelle vooruitgang ten opzichte van TikTok en YouTube Shorts. Verwacht wordt dat er op sociale media een almaar grotere verschuiving zal zijn naar het “korte videoformaat”. En dat is goed nieuws voor CEO Zuckerberg, want volgens Bluesea Research is Meta beter gepositioneerd om die korte video’s om te zetten in harde cash dan YouTube (van Alphabet) en TikTok (van ByteDance).

Reels zijn de toekomst

De zogenaamde “Reels” bestaan nog niet zo lang, maar ze zijn voor Meta wel erg belangrijk om Facebook geleidelijk aan om te vormen naar een videogebaseerd platform. Vandaag tekent Reels al voor meer dan 20% van de totale gebruikerstijd op Instagram, die 50% van de tijd doorgebracht op Facebook heeft afgesnoept. Maar dat moet verder omhoog door het ecosysteem voor de makers van video uit te breiden. Volgens marktstudies is de verschuiving naar een formaat van korte video’s zeer waarschijnlijk omdat gebruikers gewend kunnen raken aan dit soort media. En voor Meta zal het pas mogelijk zijn om geld te verdienen uit deze “korte videos” eens gebruikers overtuigd geraken om de tool massaal te gebruiken. De toename van de gebruikersbetrokkenheid is dus één van de belangrijkste drijfveren om de transformatie naar het volwaardig videoplatform mogelijk te maken.

1 miljard dollar voor engagement

Om die gebruikersbetrokkenheid te creëren, beloont Meta gebruikers die veel Reels posten en zo veel kijkers lokken. Het bonusprogramma om het zogeheten “engagement” uit te lokken via Reels bedraagt 1 miljard dollar. Het heeft tot doel om de betrokkenheid van de gebruikers op het platform te verhogen. Lees: om adverteerders meer kans te geven diezelfde kijker tot een aankoop te overtuigen. Volgens een artikel van Verge krijgen videomakers maar liefst 1.000 dollar voor elke miljoen views. Voor korte video’s is dat een bijzonder goede uitbetaling, denkt u ook niet ? Dat weet ook TikTok, dat onlangs zijn eerste advertentieproduct introduceerde met een degelijk inkomstenaandeel voor videomakers.

Haalt Meta geld uit Reels? 

De monetisatie van de tijd die wordt besteed aan Reels is nu nog laag, omdat Meta eerst werkt aan het verbeteren van de betrokkenheid van gebruikers. Maar dat de centen kunnen rollen via nieuwe initiatieven heeft de groep in het verleden al aangetoond. Zo blijken “Stories”, iets waarvan werd aangenomen dat ze een laag potentieel voor monetisatie zouden hebben, toch een uitstekend platform voor adverteerders. Stories lokken bijna evenveel kijkers als de gewone Instagram-foto’s. Indien de motor van de Reels op gang komt, zou dat uiteindelijk zichtbaar moeten worden in de omzet- en winstgroei op het niveau van moedergroep Meta Platforms. 

Wat met de concurrentie?

Reels is natuurlijk niet de enige in zijn soort. Het concurreert rechtstreeks met YouTube's “Shorts” en het TikTok van Bytedance. De impact bij YouTube Shorts van de snelle groei van korte video’s was al duidelijk zichtbaar in het eerste kwartaal, omdat de omzetgroei op jaarbasis daalde tot 14%. Omdat gebruikers meer tijd besteden, daalden de totale advertentie-inkomsten die de groep via de gewone video’s haalt immers. Ook TikTok zette de stap naar advertentieproducten in combinatie met korte video’s. Dat moet blijven leiden tot concurrentie tussen de drie grote rivalen, met het oog op extra gebruikers, maar vooral extra advertentie-inkomsten.

Wie zich uiteindelijk tot de grote winnaar mag kronen is vooralsnog koffiedik kijken. Feit is wel dat Meta Platforms diepe zakken en bakken ervaring heeft. Ook beschikt het over een enorme hoeveelheid data met betrekking tot de interesses, achtergrond, "likes" en andere aspecten van een gebruiker. Die moeten de algoritmes verfijnen op zo’n manier dat de betrokkenheid van gebruikers verder kan blijven verbeteren. Zowel TikTok als YouTube Shorts missen deze diepgaande data. Daarbovenop komt dat het netwerkeffect een rol zal spelen, iets waar Meta ook een voordeel heeft ten opzichte van zijn rivalen.

Dat ene Mark Zuckerberg het pleit bepaalt bij Meta, maakt de groep en zijn verschillende platformen er dan weer minder populair door. En dat YouTube nog altijd met straatlengtes voorsprong het favoriete videoplatform blijft (77,9%!) helpt evenmin.

Naar overzicht
Beleg online met inzicht
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
Analyse en Inzicht
  • Analisten
  • Bolero Blog
Platformen
  • Bolero
  • Mobile
Markten en Producten
  • Markten
  • Producten
Events en Opleidingen
  • Events
  • Opleidingen
Academy
  • Producten
  • Platformen
  • Strategy & Analyse
Tarieven
  • Tarieven
Support
  • Algemene voorwaarden
  • Documentcenter
  • Lexicon
  • Veelgestelde vragen
  • Klachten
  • FAQ: MiFID II
Over Bolero
  • Bolero vandaag
  • Relatie KBC & Bolero
  • Nieuws
  • Werken bij Bolero
Award

Ontdek ook:

Bolero Crowdfunding

  •   Home
  • Analyse en Inzicht
  • Platformen
  • Markten en Producten
  • Events en Opleidingen
  • Academy
  • Tarieven
  • Support
Powered by KBC }}

Powered by KBC

  • © Bolero 2025
  • Privacy statement
  • Juridische voorwaarden
  • Sitemap